Skip to main content

Wij hopen vrijdag 27-03 te verhuizen naar ons nieuwe huis. Op die dag zou er ook internet geïnstalleerd worden door een KPN monteur op de glasvezel verbinding. Nu snap ik dat er geen monteurs meer worden ingezet ivm het coronavirus uitbraak.

Het probleem alleen is dat mijn vrouw lerares is in het onderwijs, dus zij moet vanuit thuis digitaal les geven. En ik ben arts, naast mijn werk in de praktijk moet ik ook digitaal moet kunnen werken door bijvoorbeeld thuis telefonisch spreekuur te draaien (en dus ook moet inloggen in het systeem) en om via Skype etc te overleggen met collega’s lokaal en in het land.

Nu is het zo dat op het nieuwe adres internet voor de huidige bewoners door Ziggo wordt geleverd, dus de glasvezel verbinding wordt nu nog niet gebruikt. Er is dus als ik het goed heb ook nog geen NTU geïnstalleerd:

Zou het mogelijk zijn dat ik zonder monteur zelf de NTU installeer? Evt moet goede aanwijzingen van een monteur op afstand of een goede handleiding?
Of zitten we dan nog met het probleem dat er in de wijkcentrale nog het signaal op de kabel gezet moet worden? Zou dat eventueel mogelijk kunnen zijn met een monteur alleen in die wijkcentrale?

nee een monteur moet een glasvezelkastje komen plaatsen. 

als je op gepaste afstand blijft van de monteurdan moet het geen probleem zijn. als de glasvezel kastje er is. dan kan de installatie meestal zelf gedaan worden. voor internet. 

tv is wel lastig als er kabels getrokken moet worden.  


Hoi @koploper 

Een glasvezel modem plaatsen is erg secuur werk en moet inderdaad echt door een monteur gedaan worden.
Voor speciale gevallen kan er wel een monteur komen.
Ik ga even een melding doen aan webcare of die jullie kan helpen.
Vul dan wel even uw klantnummer(s) en Postcode en huisnummer en telefoonnummer in uw forumprofiel Klik hier wat alleen zichtbaar is voor webcare en voor jullie, dan hebben ze gelijk de gegevens bij de hand.

Dus, vanwege privacy niet hier plaatsen maar in de link die u kunt aanklikken.

 


@koploper Zo op de foto te zien is er een FTU, alleen is plastic/model/vormgeving niet van het type wat KPN NetwerkNL momenteel bij nieuwe klanten/aansluiting toepast, zie o.a.

https://forum.kpn.com/internet-9/monteur-komt-niet-langs-ivm-covid19-493029

https://forum.kpn.com/internet-9/1-gigabit-glasvezel-487736?postid=934638

Maakt eigenlijk niks uit, zolang de glasvezel stekker maar van een standaard type is (een SC connector). 

Het kastje / systeem op de foto zal KPN willen vervangen door een kleiner type, waarop dan een NTU (ook weer nieuwer /ander type) geklikt kan worden. Eigenlijk een hoop plastic vervangen. In theorie zou je zelf een NTU kunnen kopen, zolang het maar geen PON glasvezel is wat KPN momenteel aan uitrollen is in bepaalde nieuwe glasvezelgebieden.

KPN zou je eigenlijk een wat ouder/bestaand type NTU kunnen sturen wat aansluit bij wat op je foto te zien is (het is van Genexis).

Ter vergelijking: Bij mij in glasvezelbuitengebied had ik gekozen voor geen provider router, kreeg daardoor alleen een NTU via PostNL. Stofkapje van de fiber connector verwijderen en direct aansluiten op de FTU, dat was het. Router had ik zelf al, gewoon via ethernetkable op NTU aansluiten.


Hoi Koploper, welkom op het forum! Even een checkvraag vooraf: heb je ook daadwerkelijk bericht gekregen dat de monteur niet komt? Ik zie hier namelijk nog niets staan over een afzegging van de monteur. 


Dank allen voor de reacties tot nu toe! 

Hoi Koploper, welkom op het forum! Even een checkvraag vooraf: heb je ook daadwerkelijk bericht gekregen dat de monteur niet komt? Ik zie hier namelijk nog niets staan over een afzegging van de monteur. 

Nee, dat nog niet. N.a.v. berichtjes op social media had ik wel even kort gebeld met de klantenservice, en die gaven aan dat er geen monteurs meer op pad gingen. Maar een mailtje met een afzegging heb ik nog niet gehad. Zou dat kunnen betekenen dat er (vooralsnog) wel een monteur langs komt?

Maakt eigenlijk niks uit, zolang de glasvezel stekker maar van een standaard type is (een SC connector). 

Ik weet nog niet wat er onder de plastic beschermkappen zit. Toevallig heb ik ook afgelopen december in mijn huidige huurwoning in het buitengebied het glasvezel geïnstalleerd. Dit ging ook met een SC connector, en was eigenlijk een fluitje van een cent. De NTU zit, als ik het goed heb, geïntegreerd in de modem. Je moet alleen wel voorzichtig zijn met de kabel zelf was mijn indruk.


Dank allen voor de reacties tot nu toe! 

Hoi Koploper, welkom op het forum! Even een checkvraag vooraf: heb je ook daadwerkelijk bericht gekregen dat de monteur niet komt? Ik zie hier namelijk nog niets staan over een afzegging van de monteur. 

Nee, dat nog niet. N.a.v. berichtjes op social media had ik wel even kort gebeld met de klantenservice, en die gaven aan dat er geen monteurs meer op pad gingen. Maar een mailtje met een afzegging heb ik nog niet gehad. Zou dat kunnen betekenen dat er (vooralsnog) wel een monteur langs komt?

Dan is niet alle hoop vervlogen, @koploper. Ik wil hier ook geen valse hoop uitspreken, de kans bestaat dat we voor de oplevering van de aansluiting alsnog moeten afzeggen. We nemen hierover op dagbasis beslissingen. Dus het is nog mogelijk. Uiteraard houden we je persoonlijk op de hoogte. 


Ok, super! Dan wacht ik het af. Uiteraard zou ik het anders ook prima vinden als de monteur alleen het hoognodige installeert. Het lukt mij zelf wel om de experiabox + superwifi aan de praat te krijgen.  Ik heb ook geen televisie, dus die hoeft niet geïnstalleerd te worden. En evenals de vaste telefoon, die kan ik altijd op een later moment nog inpluggen.


Heel erg bedankt voor je begrip, @koploper :) Fijn dat je de rest van de installatie zelf wilt uitvoeren. En alleen het hoogstnodige aan ons overlaat. Top! Nog even afwachten. 


Reageer