Skip to main content

Moet de eerste wifi versterker naast het modem staan? Of kan ik deze in de huiskamer plaatsen en mijn 2de wifi punt dan buiten in de garage?


Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Hallo @Diana nancy ,

Nee, jouw eerste wifi versterker hoeft niet direct naast het modem te staan, maar wel vlakbij.  

Want het eerste Super-Wifi punt moet wel met een kabeltje verbonden zijn met het modem (Experia Box). Dus in de praktijk zal het niet ver van het modem staan.  

 

SuperWifi aansluiten

KPN SuperWifi aansluiten wordt makkelijk gemaakt met de Thuis app. In een paar eenvoudige stappen sluit je de Experia Box (modem) en je SuperWifi punten aan. Via de app kan je ook je wifinetwerk en wifiversterkers beheren. SuperWifi installeren is dus simpel. Je kunt het natuurlijk ook zonder Thuis app installeren.

Je installeert de SuperWifi punten in drie gemakkelijke stappen:

Stap 1: Het eerste KPN SuperWifi punt aansluiten.

  • Sluit de kabel met gele stekkers aan op de gele ethernetpoort eethernet] van het KPN SuperWifi punt.
  • Sluit de andere kant van de gele kabel aan op een  willekeurige gele ethernetpoort hethernet] van de Experia Box. Als je geen ethernetpoort meer vrij hebt op de Experia Box dan kan je eventueel een switch bestellen. 
  • Sluit het KPN SuperWifi punt aan met de stroomadapter en steek de adapter in het stopcontact.
  • Zet het KPN SuperWifi punt aan met de aan/uit knop. Onderaan de voorzijde van het KPN SuperWifi punt gaat een lampje na circa drie tot vijf minuten groen branden. Het KPN SuperWifi punt neemt de wififunctie van het modem over.
  • Als het overnemen van de instellingen niet meteen de eerste keer goed gaat, voer dan een fabrieksreset uit van de SuperWifi en wacht tot de instellingen volledig overgenomen zijn.

Stap 2: Het tweede KPN SuperWifi punt aansluiten.

Voordat het tweede KPN SuperWifi punt draadloos geplaatst kan worden moet* deze tijdelijkaangesloten worden aan de Experia box om gegevens op te halen.

  • Sluit de kabel met gele stekkers aan op de gele ethernetpoort lethernet] van het tweede KPN SuperWifi punt.
  • Sluit de andere kant van de gele kabel aan op een willekeurige gele ethernetpoort lethernet] van de Experia box.
  • Sluit het tweede KPN SuperWifi punt met de stroomadapter aan in het stopcontact.
  • Zet het KPN SuperWifi punt aan met de aan/uit knop.
  • Zodra het lampje constant groen brandt, ga dan naar stap 3. Als het lampje niet constant groen gaat branden kijk dan verderop op deze pagina bij ‘Betekenis lampjes SuperWifi’.

Stap 3: Het tweede KPN SuperWifi punt op de juiste plek zetten.

  • Ontkoppel het tweede KPN SuperWifi punt.
  • Plaats deze tussen de Experia Box en de locatie waar je het wifisignaal wilt verbeteren.
  • Sluit het tweede KPN SuperWifi punt aan met een stroomadapter in een stopcontact op de plek waar je deze wilt plaatsen. Het lampje op het tweede KPN SuperWifi punt brandt groen als de locatie goed is en oranje/geel of rood als het tweede KPN SuperWifi punt dichter bij het eerste KPN SuperWifi punt moet komen te staan.
  • Voor het aansluiten van elke volgende (derde, vierde, etc.) KPN SuperWifi punt doorloop de stappen 2 en 3.

*Alternatief: het tweede KPN SuperWifi punt (en verdere) kan ook middels de WPS-knop worden gekoppeld. Op de eerst geïnstalleerde SuperWifi houd je de WPS-knop ingedrukt totdat de deze oranje gaat knipperen. Daarna doe je hetzelfde op de tweede SuperWifi (vanuit een factory default stand (paarse lampje)). Als deze elkaar nu vinden vindt exact dezelfde synchronisatie plaats als de beschreven manier via de ethernetkabel.


Hoe moet ik ze dan installeren? Als ik die van de meter kast nu in de huiskamer zet branden op beide wifi punten de lampjes rood.

Hoe moet ik de WiFi punten verbinden met het modem zodat ik het eerste punt in de huiskamer kan zetten en de 2de in de garage?


Hoe moet ik ze dan installeren? Als ik die van de meter kast nu in de huiskamer zet branden op beide wifi punten de lampjes rood.

Hoe moet ik de WiFi punten verbinden met het modem zodat ik het eerste punt in de huiskamer kan zetten en de 2de in de garage?

Met een kabel.

Heeft u Experia WiFi's of SuperWiFi's? 


Ik heb hierboven de eerste instructie geplaatst. 

Meer informatie over het aansluiten en het gebruik van SuperWifi vind je in dit topic : 

 


Dat snap ik. Maar het eerste wifi punt instaleer ik zoals jou stappen. Maar ik wil deze loskoppelen van het modem en dannin de huiskamer zetten en de 2de buiten. Maar dat lukt me niet. Als ik het eerste punt loskoppel en verplaats blijft het lampje rood.


En bij de handleiding staat 2de wifi punt tijdelijk aan het modem, maar dat staat bij de eerste niet. Dus mijn vraag hoe kan ik de eerste loskoppelen van het modem en verplaatsen naar de huiskamer en hem wel laten werken?


OK @Diana nancy , 

Niet loskoppelen dus. Het eerste Wifi-punt moet in de buurt van het modem blijven staan aan het kabeltje.

Wellicht zul je nog een extra derde Wifi-punt moeten bestellen?

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1363408/kpn-superwifi-punt/?pos=78


Oke bedankt