Skip to main content
Beantwoord

Interessevraag: Wat is een oorzaak van een brandend Alarm-lampje bij XGS PON

• July 29, 2025
  • 15 reacties
  • 185 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+16

Gisterenavond is bij mij de verbinding kort uitgevallen, kreeg ineens uit het niets een rood Alarm ledje op de ONT. Na ongeveer 5 minuten begon Connection weer te knipperen richting steady groen en bleek de verbinding zich te herstellen. Mijn backup netwerk schakelde ook meteen in, dus ook dat meteen succesvol getest. 

Nu ben ik wel benieuwd wat een oorzaak kan zijn van de uitval, vaak is een storing een probleem in de aanlevering vanuit KPN, maar dan zou niet het hele glassignaal mogen wegvallen.  Is het een bekend geval dat als het signaal bij KPN wegvalt dat standaard ALARM gaat branden (waar vroeger het modem rood gaf op koper)?  Ik was namelijk meteen in gedachten bij een kabelbreuk, maar dat kon het niet zijn. Er was vanuit KPN ook direct een storing bekend, normaal laat dat ook altijd even op zich wachten. 

Beste antwoord door joey92

een alarm lampje wil wel echt zeggen dat er geen verbinding meer is met de wijkcentrale. dit kan dus inderdaad ook een kabelbreuk zijn. in ieder geval komt er geen signaal meer binnen op de ONT.

een wegvallende verbinding kun je meer herkennen aan je modem waarbij het internet lampje staat te knipperen.

15 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • July 29, 2025

een rood alarm lampje wil zeggen dat de ONT geen contact meer heeft met de DSLAM in de wijkcentrale.

als je meteen ook een storing melding kreeg van KPN, duidt dat op een storing in de wijkcentrale.

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • July 29, 2025

Check ​@joey92, dankjewel, maar is dit vergelijkbaar met hoe vroeger het modem eruit klapte als het signaal wegviel? Meer omdat ik dan weet dat als een verbinding wegvalt ook een Alarm ledje kan triggeren en niet meteen hoeft te betekenen dat er iets '’ergs'’ aan de hand is. Normaliter denk je meteen aan kabelbreuk oid. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • July 29, 2025

een alarm lampje wil wel echt zeggen dat er geen verbinding meer is met de wijkcentrale. dit kan dus inderdaad ook een kabelbreuk zijn. in ieder geval komt er geen signaal meer binnen op de ONT.

een wegvallende verbinding kun je meer herkennen aan je modem waarbij het internet lampje staat te knipperen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 29, 2025

Ik heb dit ook wel eens, maar krijg nooit een melding ​@joey92. Zijn dit dan ongeplande onderhoudswerkzaamheden of spontane storingen van 5 a 10 min  ?
Voorbeeld van onze laatste storing:

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 29, 2025

​@Chrizziey Ik zit ook te twijfelen om een backup aan te sluiten vanwege ons alarm systeem, ben je er tevreden over ?

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • July 29, 2025

​@bnh Werkt hier prima. Echter zit er wel een kleine vertraging bij de fritzbox van de omschakeling van WAN naar 4G verbinding. Zodra het signaal minimaal 15 min actief stabiel loopt schakelt hier de fritzbox hem ook weer heel snel terug naar WAN.  Ik heb het hier puur voor het thuiswerken en voor het slimme huis. Abonnementje van 5 euro per maand en dan knalt KPN er bij een storing 100GB op. 

Voordeel is dat gewoon alles blijft werken, en je niet weer een hotspot moet gaan maken. Dat scheelt oprecht enorm veel tijd. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 29, 2025

Helder, ja de Unifi-switch direct wat ik las. Nou ja, hij heeft twee WAN-opties die allebei ingeschakeld zijn en daarom direct switch.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • July 29, 2025

​@bnh 

het kan zijn dat er een probleem is met de DSLAM waardoor er een herstart of reset van de DSLAM noodzakelijk is om dit op te lossen. normaal wordt dit tijdens de Service windows gedaan in de nacht. maar het kan voorkomen dat er nu een herstart nodig is. dan wordt dit gewoon overdag gedaan en krijgen de KPN klanten een SMS van een storing.

overigens heeft Ubiquiti ook zelf een LTE backup in het assortiment mocht de primaire lijn weg vallen. 

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-integrations/products/u-lte-pro

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 29, 2025

Thanks for the info ​@joey92, interessant om te weten! In mijn geval was het ook in de nacht.
Ik zat te denken aan deze in bridge modes te zetten, moet ook werken toch met een kpn data kaartje ?
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/mobile-routing/products/umr-ultra-eu

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • July 29, 2025

zekers kan dat ​@bnh.

alleen is dit een stand alone router, deze kun je dus niet integreren in de Unifi Network.

maar je kunt hem inderdaad als router inzetten, en dan in jou UDM, of UCG, de WAN2 als failover instellen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 29, 2025

Ik dacht aan de LTE Passthrough Mode optie, en dan inderdaad als WAN2 als failover ​@joey92.
Dan wil ik zo een data kaartje van KPN erbij bestellen, ik kan tot 110GB erop zetten per maand.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • July 29, 2025

​@bnh ja kan ook is ook een optie. misschien nog wel veel beter.

ik heb het zelf opgelost met een oude fritzbox 7490 en een 4g dongle erin.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 29, 2025

Ja het is meer voor ons smarthome / alarm, en als het overdag nodig is dat mijn vriendin gewoon kan doorwerken mocht er storing zijn.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 29, 2025

Alles is besteld ​@joey92!
Data kaartje bij KPN, 2GB per maand (ik kan daarmee tot 110GB delen, en bij langdurige storing zal KPN vast extra data doneren haha).
En de mobile LTE router bij Unifi bestel, ben benweed hoe het gaat werken.

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • July 31, 2025

Data kaartje bij KPN, 2GB per maand (ik kan daarmee tot 110GB delen, en bij langdurige storing zal KPN vast extra data doneren haha).

Bij een individuele netwerkverstoring krijg je van kpn 100GB noodinternet. Daar zou je het ansich wel mee moeten redden. Makkelijker is dat je er verder geen omkijken naar hebt. Alles blijft eigenlijk gewoon werken. Voorheen zat je dan met een telefoon met hotspot te rotzooien..Â