Skip to main content

Goedemorgen! Ik heb een vraagjee… 

Ik heb boven op zolder geen goede wifi en wil dit eigenlijk wel in verband met mijn studie. Wij hebben boven wel een ouderwetse telefoon wandcontactdoos met PTT aansluiting (zoiets https://www.gamma.nl/assortiment/q-link-telefoon-contactdoos-opbouw-modulair-4-polig-wit/p/B547149). Ik vroeg me af of je hier op een één of andere manier een internetkabel aan kan aansluiten zodat ik die in mijn laptop kan doen en zo kan snel kan internetten op zolder? Dat zal namelijk echt top zijn en dan hoef ik geen internetsterkers te kopen! 🙂 Ik hoop dat iemand mij kan helpen zoeken naar een oplossing! Alvast bedankt! 

Groetjes Yvonnee

Hallo @Yvonnee ,

De kans is groot dat er een leiding loopt van die wandcontactdoos naar de meterkast. Als in de meterkast het modem staat van KPN, dan kun je wellicht met een trekveer een kabel leggen. 

Maar ik zou dat niet zelf doen, maar ik zou het laten uitvoeren door iemand die daar verstand van heeft. 


Die telefoonkabel moet dan vervangen worden door een utp kabel. Daar heb je in beginsel geen trekveer voor nodig. Je kunt boven de utp kabel aan de telefoonkabel vast maken en dan onder in de meterkast de telefoonkabel er uit trekken.

Of dat zo simpel gaat weet ik niet. Als die telefoonkabel al 20 jaar in die buis zit, dan krijg je hem misschien moeilijk van zn plek. Is ook heel erg afhankelijk van hoeveel bochten er in de buis zitten. Als de buis een beetje recht loopt, dan is het niet moeilijk, die kabel zal dan wel los komen en dan heb je het zo gedaan.


Maar dan moet je de pluggen er ook nog aan knijpen, daar heb je een speciale tang voor nodig en het is erg belangrijk hoe de draden (8 stuks) er in komen. Geen klusje voor je zelf als je er geen verstand van hebt, dan kun je het beter laten doen.


Maar dan moet je de pluggen er ook nog aan knijpen, daar heb je een speciale tang voor nodig en het is erg belangrijk hoe de draden (8 stuks) er in komen. Geen klusje voor je zelf als je er geen verstand van hebt, dan kun je het beter laten doen.

dat valt reuze mee.

zo'n tang koop je voor een tientje.

En anders een handige studiegenoot vragen.