Skip to main content

Beste Mensen,

Wij hebben vanaf zaterdag plotseling geen 4g internet meer via de huawei router… wij wonen in het buiten gebied… klantnmmer (...). Ik kan geen nummer vinden om de storing door te geven… kunnen jullie me zeggen wat er aan de hand is…

 

Groet Bart van Oorschot

 

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Hey Bart, welkom op het forum! Ik zie hier dat het gaat om de losse variant van Sneller Internet Buitengebied. Die is op dit moment nog actief bij jou zie ik, maar ik verwacht dat dit niet lang meer duurt. We faseren namelijk deze losse variant uit voor mensen die ook de hybride variant kunnen krijgen. Aangezien jij ook een actief DSL-abonnement bij ons hebt, is dat bij jou mogelijk. Je hebt daar als het goed is eind vorig jaar ook bericht over gekregen. 

 

Voor nu eerst, om te kijken of we de Huawei weer aan de praat kunnen krijgen. Hoe branden de lampjes op het modem?

Wat je sowieso kunt proberen zijn de volgende stappen. Heb je de witte Huawei B525, begin dan bij stap 5.

1.     Koppel het 4G modem (Huawei E5186) met een PC via ethernet-kabel.
2.     Zet het 4G modem aan, en wacht totdat het 2e (mode) lampje lichtblauw is (4G verbinding actief).
3.     Druk dan met een paperclip een paar (ca. 5) seconden de reset-knop in het gaatje aan de rechterkant, totdat het blauwe lampje uit gaat en paars gaat knipperen.
4.     Na ca. 2 minuten is hij helemaal ge-reset en opniew opgestart en brandt het 2e lampje weer lichtblauw.
5.     Start de browser op.
6.     Het kan zijn dat deze al direct met de Huawei welkomst-pagina komt. Zo niet? Voer dan in de browser-balk in: ‘http://192.168.8.1’ gevolgd door <enter>.
7.     Je komt dan in de Huawei WebUI onderhoudspagina.
8.     Kies hier voor “Werk bij”. Hij vraagt dan om gebruikersnaam en wachtwoord, deze zijn beiden ‘admin’, deze hoef je daarna niet perse te wijzigen (Kies Bevestigen of Annuleer).
9.     Dan gaat hij checken op updates. Als hij er één vindt, is het verstandig deze update te doen, volg daarvoor de aanwijzingen op het scherm.
10.   Na de update heb je als het goed is de nieuwste Software versie 21.313.01.01.16.
11.   Deze kun je checken onder Instellingen - Systeem - Apparaat informatie.
12.  Internet zou nu weer moeten werken

 

Ik heb verder voor je gekeken wat er zou veranderen als je zou overstappen naar de hybride variant van Sneller Internet Buitengebied (SIB). Je hebt nu een Internet Instap abonnement van €43 waar je €5 korting op krijgt in verband met de lage internetsnelheid. Om de hybride variant van SIB te kunnen krijgen moet je over naar de huidige pakketten. Je zou dan uitkomen op Hussel Internet van €42,50, waar dan nog €2 bijkomt voor je vaste telefonie als je die wilt behouden. De overstap zou dan betekenen dat je iets duurder uit bent. Daarvoor krijg je een nieuw 4G modem geleverd dat je kunt aansluiten op je Experia Box. Hierdoor eindig je met een verbinding die je DSL snelheid geeft plus de maximaal 30 Mbit van de mobiele verbinding. En je kunt dan ook de Experia Box gebruiken voor dingen als port forwarding als je dat zou willen/nodig hebt.


Dag @Bart v O Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd in dit topic. Als je nog hulp of uitleg nodig hebt; laat het ons gerust weten. We staan voor je klaar. 


Beste Erik, Bedankt voor je reactie, inmiddels heb de router weer aan de praat gekregen… ik ga me even verdiepen in het voorstel wat je doet… is de verbinding dan ook  stabieler? We hebben nu 1.01 mbps… gaat dat dan naar 30 mbps? Ik hoor het graag… Gr Bart


Fijn dat je router weer aan de praat hebt gekregen. 

Bij overgang naar Hybride zou niet per definitie aan de stabiliteit veranderen. Je krijgt een ander model 4G router dan en die plugt in op de Experia Box. Daarna gaat de mobiele bandbreedte (30 Mbit als je bereik verder goed)  bij de vaste bandbreedte op. Nu is die bij jou maar 1 Mbit, dus dat zet in de praktijk niet heel veel zoden aan de dijk.

Als jij verder ook geen bericht hebt gekregen over het stoppen van het losse 4G Buitengebied val jij waarschijnlijk onder een van de uitzonderingsgebieden. In dat geval zou ik eigenlijk zeggen, als het nu goed werkt, laat het zo en ga niet over. Tenzij je dringende behoefte hebt aan de mogelijkheid om port forwards en dergelijke in te kunnen stellen.