Skip to main content

Eigenlijk ben ik wel een beetje ten einde raad met mijn spullen van KPN. Televisie menu is heeeeel traag, maar daar wordt nu aan gewerkt. Ik ben volstrekt geen nitwit op het gebied van computers, internet en netwerken, maar ik weet het gewoon niet meer. Google says no langzamerhand. Hopelijk kan iemand mij hier helpen.

Hier hebben we een setje van redelijk asymptomatische klachten zoals de dokter dat zou noemen:

  • Internet via WiFi regelmatig héél traag. Kan op zolder, maar kan ook gewoon in bank op twee meter afstand van de router/modem.
  • Normaliter komt de speedtest wel boven de 20Mbps uit. Nu op 16Mbps. Dat zou snel genoeg moeten zijn. 
  • Met regelmaat duurt het 5 tot 10 seconden voordat er uberhaupt contact wordt gemaakt met een website. Som gaat dan het laden snel, maar soms ook heel traag.
  • Laptops worden uit het WiFi-netwerk gegooid, waarbij het heel lang duurt voor ze weer kunnen connecten.
  • Playstation via LAN verbonden met modem/router heeft geen of trage verbinding.
  • Ene moment op zolder 5 streepjes WiFi, tien minuten later 1 of niks, op dezelfde plek.
  • ITV via WiFi op devices kijken gaat op het ene moment in het hele huis goed, maar op een ander moment blijft hij iedere 3 seconden hangen en moet dan 5 seconden laden. Dit gebeurt op alle devices, laptop, telefoon en tablet. Op laptop is het nog mogelijk om resolutie aan te passen, maar op mobiele devices niet, waardoor TV kijken niet mogelijk is. Ook zittend op twee meter afstand van de router/modem kan dit voorkomen. Op laptop met LAN kabel ook.
  • Met regelmaat YouTube filmpjes niet te kijken op devices wegens hapering.
  • ITV via settopbox erg traag. Maar daarvoor zijn al diverse andere draden en hebben we inmiddels een excuusbrief thuis gehad. Met enige regelmaat hangt de settopbox enkele minuten en/of begint spontaan opnieuw op te starten. Opgenomen films stoppen halverwege, of is om andere reden niet goed afspeelbaar. Programma's die via de app op devices helemaal niet te starten zijn. Gaat vanalles mis.

Ik heb flink gegoogled op deze kwalen in combinatie met KPN, maar kan geen concrete oplossingen vinden. Met alle plezier bestel ik bij de MM voor honderden euro's aan high-tech routers, access points, WiFI-repeaters en rol ik 100 meter LAN kabel door ons bescheiden (125m2) jaren 30 huis met houten vloeren om het allemaal te connecten, maar ik weet niet of dat het probleem oplost. Het liefst zou ik een nieuwe modem/router krijgen om te kijken of het probleem daarin zit, want de huidige staat er ook al sinds oliebollen rond gebakken worden.

En hoe vaak gebeurt dit allemaal is dan de vraag. Zeer wisselend. Soms gaat het tijden goed, soms kan ik dagen geen televisie kijken op devices. Voor mijn gevoel hangt alles samen met de snelheid van de verbindingen. Ook lijkt er geen correlatie te zijn met het aantal devices dat actief is op het netwerk. Haperingen kunnen op elk moment van de dag plaatsvinden, of ik nou alleen thuis ben of niet. Op zolder, maar ook naast de router.

Nu met het thuisonderwijs klaagt mijn zoon op zolder steevast dat de verbinding met zijn klas wegvalt op Google Meets. Dat terwijl hij wel gewoon 2 a 3 streepjes Wifi heeft. Zou voldoende moeten zijn om tenminste de verbinding in stand te houden. Al dan niet met goed beeld. Als ik zou weten dat een repeater ergens in huis of een tweede accespoint via de LAN de oplossing zou zijn, dan ga ik die spullen meteen kopen. Maar ik weet het gewoonweg niet.

De haperingen en storingen zijn in ieder geval zo frequent en al zoveel jaar gaande dat ik chagrijnig genoeg ben om er een heel lang stuk over te schrijven op dit forum. Nu vermoed ik niet dat het allemaal heel veel beter wordt als ik overstap op Ziggo, maar dan kan ik tenminste wel lekker Grand Prix kijken in het weekend…

 

Hopelijk is hier iemand die een en ander herkent en mij op weg kan helpen richting de oplossing.

 

Groet, 

 

 

Een vervelende situatie maar leuk beschreven 👍. Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op jouw adres?  https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl graag een screenshot zonder je postcode idm. Welk type modem heb je?


 

Haha, ja ik probeer de lol er nog van in te zien 😉 Regelmatig denk ik, ik moet de KPN een keer bellen/mailen, maar de momenten dat er dingen misgaan zijn meestal niet de momenten dat ik achter de laptop zit om iets te mailen. Zo groot is de ergernis nou ook niet altijd. Er zijn tenslotte ergere dingen dan even geen TV kunnen kijken.

Hieronder de screenshot van de website waar je om de vroeg. Is dit voldoende?

Wij hebben een Experia Box V8.

 

Groet, Ivo

 


He kan een prima snelheid halen. Dat is al mooi. Zou je een keer alles wat aangesloten is op het modem los kunnen halen en dan de snelheid kunnen meten?


Ik ga mijn best doen om een moment te vinden iedereen van de grid te gooien en de test te doen. Maar dat valt niet mee… :-(

Zojuist wel geprobeerd om de persconferentie op de telefoon te kijken. Na 20 minuten begon alles te haperen, hangen en werd ik eruit gegooid. Was niet meer te kijken. Tijdens de haperingen twee keer achter elkaar een speedtest.net uitgevoerd op de laptop. Eerste keer 12Mbps, tweede keer 50Mbps. Snelheid schommelt dus sterk. Rond die tijd begonnen wel twee kinderen te brawlstarren op tablets. Verder geen wijzigingen.


Zojuist alle stekkers eruit getrokken en tablets en telefoons de WiFi uitgezet. Zes keer een test gedaan op speedtest met zeer wisselende resultaten. De eerste keer schoot hij door de 60Mbs, maar zakte daarna weer in. Alle volgende keren varieerde de topsnelheid tussen 18 en 30Mbps. Snelheid stort vaak in halverwege de test.

Heb je hier voldoende aan, of moet ik nog meer testen. Fourstack laat hetzelfde zien, maar dat is ook geen test heb ik het idee.

Groet, Ivo

 

 


Bel morgen de klantenservice maar. 0800-0402. Tegen de computer die je aan de lijn krijgt zeg je ik wil een medewerker spreken. Nou is het helaas zo dat ze moeilijk doen over het vervangen van de v8. Dus je verhaal moet dramatisch zijn. Je ruikt een schroeilucht of zo. Een leugentje om bestwil mag soms:wink:  Laat even weten hoe het afloopt. Overigens is het geen garantie dat je dan boven wel goed wifi hebt. Daar zal nog wel wat aan gesleuteld moeten worden maar dat is dan wat voor later.


Ik ga kijken of ik de moed kan verzamelen om met de helpdesk te gaan bellen.

Maar, ben jij dan niet van de KPN? Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de mensen die terug typen ook daadwerkelijk van de KPN zijn en dus ook het probleem op kunnen lossen. 


Nee nee op het forum helpen klanten elkaar en als we er niet uit komen springt een moderator bij. En echt waar ik ben gewoon zo'n helpende klant. Een moderator komt ook wel langs maar dat duurt zeker 5 dagen momenteel. Nou dan heb je al lang een nieuw modem als het mee zit.:wink:


Hoi @Ivooooo . Is er ondertussen wat verbetering in jouw situatie?


Hi Erwin, wisselt.

Nog niet met de helpdesk gebeld. Met thuisonderwijs voor de kinderen en en vrouw in de zorgen die voor de diensten internet nodig heeft ga ik nu niet lopen rommelen met vanalles. Dus ik laat het nu maar even zo.

Net een speedtest.net gedraaid: 60Mbps. Prima snelheid. Desondanks is ITV kijken niet mogelijk. Ik zit letterlijk 2 meter van de router met mijn laptop, Ik zit er tegenaan te kijken. Router staat niet in een kast. Geen obstakels. Vol bereid. Zit naar Jinek van gisteravond te kijken, maar dat blijft continue hangen. Heb nu de resolutie op 576p gezet. Dan is het wel te kijken. 720p hapert ook. Automatische resolutie werkt ook niet. Dit is eigenlijk altijd het geval. Op laptop ITV kijken gaat bijna altijd fout. Telefoon ook bijna altijd. Op de tablet gaat het eigenlijk nog het best. Geen idee waarom daar verschil in zit.

Zowieso vanavond problemen met opnames bekijken op settopbox. Opnamen geven zwart beeld en gaan niet spelen. Dus maar met de tablet naar de app en via de chromecast. Maar dat slaat natuurlijk nergens op dat ik via een tablet en chromecast naar Code Van Coppens zit te kijken op de TV die ook gewoon op de settopbos is aangesloten en met een LAN kabel van 1,5 meter aan de router hangt.

Op dit moment is alleen de TV aan met een opname op de settopbox en ik kijk op mijn laptop naar ITV, ook een opname. Verder slapen alle apparaten in huis. Consoles staan niet aan, laptops en chromebooks verder ook allemaal uit.

Op dit moment heb ik geen SIM van mijn werk meer en dus geen ongelimiteerde databundel, maar toen ik dat nog wel had zette ik met grote regelmaat in huis de WiFi uit om fatsoenlijk en storingsvrij te kunnen internetten en TV kijken op de telefoon via 4G. .


Hoi @Ivooooo . Leuk je even gesproken te hebben.

Er lijkt toch wat mis met die v8.  Ik kan die itv problemen niet verklaren (jouw tuner is rechtstreeks met de experiabox verbonden) en de toevoer van het signaal lijkt goed.

Er is een vervangend modem onderweg. Bijkomend voordeel is dat deze ook 5Ghz zal ondersteunen. Ik hoop dat dit voor een oplossing gaat zorgen. Zo niet, weet je mij te vinden. 


Hi Erwin, bedankt voor je belletje!!! Fijn dat er een nieuw modem onderweg is. Zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf vind ik het zelf helemaal geen probleem om te investeren in mijn LAN en WiFi netwerk, maar dan moet ik wel zeker weten dat dat de problemen oplost. Met een nieuwe router kan ik idd kijken of er nog wat WiFi ondersteuning opgehangen moet worden in huis. 

 

Bedankt voor je snelle hulp!!!

Ivo


Hi @Erwin_ , zojuist de modem opgehaald. Aangesloten, ging allemaal makkelijk. Kon direct contact maken met de WiFi volgens gegevens op de achterkant. Via SelfcareTool ook WiFi naam en wachtwoord gewijzigd. Hierbij was ik de router wel een tijdje kwijt, maar uiteindelijk via een hotspotje toch weer contact gehad met de SelfcareTool en de gegevens alsnog goed in kunnen voeren. Misschien was ik wel wat te ongeduldig… ;-)
Alles lijkt te werken en ik zal vanavond ook eens kijken of ITV door het hele huis soepel loopt.

Nogmaals dank voor je hulp!!! Super!!!

 

Ivo


Dank voor de update. Fijn dat het goed lijkt te gaan.

Ik lees het wel als er iets mis gaat maar laten we hopen dat het nu stabiel blijft.


Het begint toch weer te fluctueren. Ene moment komt zitten we op 5Mbps en zakt zelfs terug naar nul. Alles hangt, websites openen niet, meet verbindingen en filmpjes komen tot stilstand. Een uur later zitten we op 100Mbps. Voor mijn gevoel draaien er ook geen applicaties die alle bandbreedte opeisen. De laptop waarop de speedtest is gedaan staat op meter van de router zonder tussenmuren. 5 streepjes WiFi.
Groet, Ivo

  


Hoe druk is het bij jou qua wifi signalen? Hoeveel andere wifi namen zie je in de lijst? Staat er ook een elektrisch apparaat in de buurt van de experiabox?

Ken je de wifi analyzer? Hiermee kun je in kaart brengen welke frequenties in jouw omgeving heel druk zijn en kun je besluiten om de experiabox op een ‘rustig’ kanaal te zetten.

Hoe gaat het met tv kijken? Is dat nu wel stabiel?

 


TV kijken gaat prima. Dus de verbeteringen zijn zeker zichtbaar met de nieuwe experia box. Ook merk ik nu met de betere WiFi dat de verbinding bij 1 of 2 streepjes nog krachtig genoeg is voor video en TV. BIj de vorige waren 2 streepjes te weinig daarvoor. 
Ik kan de laptop ook eens aan de LAN kabel hangen en kijken hoe het dan gaat.
Ik zal de WiFi analyzer uitvoeren.  Naast ons netwerk zijn er nog 8 netwerken met minimaal 1 streepje zichtbaar.
De draadloze telefoon staat 1,5 meter van de router af op dezelfde hoogte. Langer is de draad niet 😉 Heb de telefoon ook al een keer eruit getrokken om te kijken of het dan beter ging, maar dat maakte niet uit.


De app die je voorstelde doet het niet. Heb een andere gekozen, die werkt wel.
Zie al direct dat er bij 2.4GHz drie netwerken op hetzelfde kanaal (11) zitten. Op kanaal 1 zitten twee andere netwerken. Tot zover de functie automatisch kanaal kiezen. Daat gaat dus bij alle buren mis.

Op het 5GHz zat ik net alleen, maar daar ben ik weer verdwenen. Het 5G komt ook niet meer terug lijkt het. De twee netwerken van de buren zie ik daar nog wel. Ah, nu staat hij er ineens weer.

Op 2.4 zijn een paar netwerken opgeschoven en zit ik nu redelijk alleen. Zie een boog van kanaal 5 tm 13, ik zit op 9-13.  Nu zitten er weer twee netwerken precies op mijn kanaal. Meeste netwerken verspringen steeds van kanaal. Onze blijft steady op 11 zitten. Automatisch kanaal kiezen zal dus uit staan denk ik.

Op 5GHz ben ik nog steeds onzichtbaar. 

Ik ga nu even kijken of ik de Wifi instellingen kan aanpassen via de Service Tool. Het lukt me in ieder geval niet om direct in de router in te loggen, omdat ik A) het nieuwe wachtwoord niet weet of 😎 het oude wachtwoord ook meer weet als deze is meeverhuist.

Ik heb de functie “Verbeter je Wifi afgebroken, want er staat dat dan de Wifi 5 minuten wegvalt. Dat kan nu niet?

Is het met de nieuwe Experiaboxen wel mogelijk om in de backend te komen, zodat ik daar zelf instellingen kan wijzigen van bijjvoorbeeld de kanalen?

 


Het wil nog niet echt lukken he? Welk type modem heb je nu?


Hebben nu een V12.

Heb zojuist voor mijn vrouw de LAN kabel weer uitgerold, omdat werken via de Wifi niet mogelijk was. Als het via de LAN ook misgaat, dan krijg ik dat zo vast te horen ;-)

Op 5G nu weer zichtbaar op kanaal 100-116 (daar zit ie steeds) met ~77m en -85dB (ik zit nog steeds 5 mtr van de router met open verbinding)

2.4G op kanaal 9-13 met ~17m en -62dB


Mijn laptop zit op 5G op kanaal 108, maar in de app op de telefoon lijkt er helemaal geen leven te zijn van ons netwerk op 5G. Of die app werkt ook niet goed. :-(

 

SSID:    *************
Protocol:    Wi-Fi 5 (802.11ac)
Beveiligingstype:    WPA2-Personal
Netwerkband:    5 GHz
Netwerkkanaal:    108
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden):    866/866 (Mbps)
Link-local IPv6-adres:    ***************
IPv4-adres:    192.168.2.7
IPv4-DNS-servers:    192.168.2.254
Fabrikant:    Intel Corporation
Beschrijving:    Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7265
Stuurprogrammaversie:    19.51.15.3
Fysiek adres (MAC):    ****************
 


Ik ben heel benieuwd wat de snelheid is met de bekabelde laptop of pc? gewoon om te kijken wat er binnen komt.


Heb zojuist in de service tool de wifi verbeteraar uitgevoerd. Alles goed afgerond volgens de website.

Echter, de kanalen zijn nog steeds hetzelfde als daarvoor, dus daar is niets geoptimaliseerd. Als 5G in de app verschijnt, dan zit hij steeds precies over een 5G van de buren heen. Dat terwijl er meer kanalen zijn zonder dan met netwerken, dus bijna alles kanalen waren goed geweest behalve waar ik al de hele dag op zit.

Ook op 2.4G zitten we nog steeds op kanaal 11 met 2 andere netwerken. Ook hier is keuze genoeg voor een beter kanaal. 

Weet niet wat die tool precies doet, maar iig niet zoeken naar een beter kanaal.


Er zijn maar een beperkt aantal kanalen voor 5 Ggz. De andere mogen niet gebruikt worden. Die zijn voor andere doeleinden.


@Joep1965 , snap ik, die zijn ook verborgen in de app. Dan nog blijven er genoeg over. En zitten er op 2.4 nog een stuk of 7 netwerken. Op 5 maar 3 en die hebben onnodige overlap lijkt mij.