Skip to main content

Eigenlijk ben ik wel een beetje ten einde raad met mijn spullen van KPN. Televisie menu is heeeeel traag, maar daar wordt nu aan gewerkt. Ik ben volstrekt geen nitwit op het gebied van computers, internet en netwerken, maar ik weet het gewoon niet meer. Google says no langzamerhand. Hopelijk kan iemand mij hier helpen.

Hier hebben we een setje van redelijk asymptomatische klachten zoals de dokter dat zou noemen:

  • Internet via WiFi regelmatig héél traag. Kan op zolder, maar kan ook gewoon in bank op twee meter afstand van de router/modem.
  • Normaliter komt de speedtest wel boven de 20Mbps uit. Nu op 16Mbps. Dat zou snel genoeg moeten zijn. 
  • Met regelmaat duurt het 5 tot 10 seconden voordat er uberhaupt contact wordt gemaakt met een website. Som gaat dan het laden snel, maar soms ook heel traag.
  • Laptops worden uit het WiFi-netwerk gegooid, waarbij het heel lang duurt voor ze weer kunnen connecten.
  • Playstation via LAN verbonden met modem/router heeft geen of trage verbinding.
  • Ene moment op zolder 5 streepjes WiFi, tien minuten later 1 of niks, op dezelfde plek.
  • ITV via WiFi op devices kijken gaat op het ene moment in het hele huis goed, maar op een ander moment blijft hij iedere 3 seconden hangen en moet dan 5 seconden laden. Dit gebeurt op alle devices, laptop, telefoon en tablet. Op laptop is het nog mogelijk om resolutie aan te passen, maar op mobiele devices niet, waardoor TV kijken niet mogelijk is. Ook zittend op twee meter afstand van de router/modem kan dit voorkomen. Op laptop met LAN kabel ook.
  • Met regelmaat YouTube filmpjes niet te kijken op devices wegens hapering.
  • ITV via settopbox erg traag. Maar daarvoor zijn al diverse andere draden en hebben we inmiddels een excuusbrief thuis gehad. Met enige regelmaat hangt de settopbox enkele minuten en/of begint spontaan opnieuw op te starten. Opgenomen films stoppen halverwege, of is om andere reden niet goed afspeelbaar. Programma's die via de app op devices helemaal niet te starten zijn. Gaat vanalles mis.

Ik heb flink gegoogled op deze kwalen in combinatie met KPN, maar kan geen concrete oplossingen vinden. Met alle plezier bestel ik bij de MM voor honderden euro's aan high-tech routers, access points, WiFI-repeaters en rol ik 100 meter LAN kabel door ons bescheiden (125m2) jaren 30 huis met houten vloeren om het allemaal te connecten, maar ik weet niet of dat het probleem oplost. Het liefst zou ik een nieuwe modem/router krijgen om te kijken of het probleem daarin zit, want de huidige staat er ook al sinds oliebollen rond gebakken worden.

En hoe vaak gebeurt dit allemaal is dan de vraag. Zeer wisselend. Soms gaat het tijden goed, soms kan ik dagen geen televisie kijken op devices. Voor mijn gevoel hangt alles samen met de snelheid van de verbindingen. Ook lijkt er geen correlatie te zijn met het aantal devices dat actief is op het netwerk. Haperingen kunnen op elk moment van de dag plaatsvinden, of ik nou alleen thuis ben of niet. Op zolder, maar ook naast de router.

Nu met het thuisonderwijs klaagt mijn zoon op zolder steevast dat de verbinding met zijn klas wegvalt op Google Meets. Dat terwijl hij wel gewoon 2 a 3 streepjes Wifi heeft. Zou voldoende moeten zijn om tenminste de verbinding in stand te houden. Al dan niet met goed beeld. Als ik zou weten dat een repeater ergens in huis of een tweede accespoint via de LAN de oplossing zou zijn, dan ga ik die spullen meteen kopen. Maar ik weet het gewoonweg niet.

De haperingen en storingen zijn in ieder geval zo frequent en al zoveel jaar gaande dat ik chagrijnig genoeg ben om er een heel lang stuk over te schrijven op dit forum. Nu vermoed ik niet dat het allemaal heel veel beter wordt als ik overstap op Ziggo, maar dan kan ik tenminste wel lekker Grand Prix kijken in het weekend…

 

Hopelijk is hier iemand die een en ander herkent en mij op weg kan helpen richting de oplossing.

 

Groet, 

 

 

Eigenlijk zou ik gewoon weer in mijn router kunnen komen om poorten en kanalen te beheren. Maar hoe kom ik erin? Wat is het wachtwoord???


Heb je met alle mobiele apparaten slecht Wi-Fi?


Op vrijwel alle devices glitcht de boel af en toe. Of dat aan de Wifi ligt weet ik niet.  Aan het Wifi icoontje is niets te zien, maar devices lijken dan enige tijd geen verbinding te hebben.  Dit gebeurt ook in de woonkamer waar de router staat. Bij spellen op tablet, Switch, maar ook op de PS4 via LAN kabel bedraad glitcht de boel af en toe.

 


Dus eigenlijk heeft het nieuwe modem niets opgeleverd? Staat het wachtwoord niet op het modem?


De eerste dagen ging het goed. TV kijken gaat door het hele huis op tablet en telefoon veel beter. Dat ging 3 van de 4 keer niet met de oude modem, nu gaat dat vrijwel altijd goed, waar ik ook ben.
Maar gisteren begin de boel weer flink te haperen. TV kijken niet getest gisteren.

Ben nu testen aan het draaien met een LAN kabel. Eerste speedtest levert ~100mbps down en ~30 up op.
Tweede test loop vast tijdens de upload, connectie verloren. Met kabel, Wifi staat uit.

 

Derde test loopt goed met 94 om 28mbps

Test via Wifi nu 99 om 20mbps. LAN kabel en Wifi zijn dus even snel. Maar gedurende de dag zakt de snelheid via Wifi hopeloos in. Ik laat de laptop aan de kabel liggen om te kijken of het via de kabel ook inzakt.

Maar ik heb geen idee hoe het bij andere mensen gaat, of die ook wel eens haperende verbinding hebben.

 


Het komt wel eens voor. Vaak zit de oorzaak dan toch in het netwerk achter het modem. Maar jij hebt niets aangesloten aan het modem qua randapparatuur als ik het goed heb.


Aan de modem hangt de settopbox, PS4 en (file)server (maar deze slaapt vooral).

Maar vroeger kon ik gewoon de router in en logbestanden bekijken. Dan kon ik vrij snel zien of de server datapakketjes aan het bouncen was met de firewall. Maar sinds ik de forward op poorten 80, 21 en 22 heb uitgezet om deze reden, jaren geleden al, was dat geen probleem meer.

Ik heb nogmaals geprobeerd in te loggen in de modem. Met het wachtwoord achterop en nu lukt het. Blijkbaar vorige keer iets verkeerd gedaan.

Ik zie dat channel keuze op auto staat. Maar hij switcht niet bij drukte.

In de logfiles kan ik geen problemen terugvinden. Ik kan niet zien waarom de test upload test vastliep

 


Maar wat gebeurt er nou als je alle randapparatuur loshaalt van het modem? Heb je dan wel stabiel wifi?


Fijn dat je nu in die v12 kan. Heb je zelf geprobeerd kanalen aan te passen?

Hou er rekening mee dat die 5Ghz een heel beperkt bereik heeft. Als er een muurtje tussen zit is het al snel gedaan met de pret. Dus als jullie verder van het modem afzitten moet je apparaat verbonden zijn met 2,4..   Omdat de v12 bandsteering heeft zou die wisselwerking er automatisch moeten zijn.

 


Hier een "normaal” beeld van de netwerken.

 

Zittend op 1,5 meter van de modem zijn er in ieder geval 2 netwerken van de buren die mij volledig omver blazen. Wij zijn paars. Ik denk dat ik de buren maar wat geld meebetaal en op hun Wifi mee ga liften…

Snap niet waarom sommigen een twee keer zo breed frequentiespectrum kunnen gebruiken.

Op 5G geeft onze modem wel de hoogste piek.


Hoe is het nu met jouw wifi, @Ivooooo ?


De veldsterkte van jouw eigen wifi is ver beneden peil en dat is niet te wijten aan de wifi van jouw buren.

Onderstaand een plaatje van de 2.4GHz wifi in mijn woning.

Je ziet dat het bij mij nog een stuk drukker is en toch zijn mijn beveiligingscamera's prima in staat via wifi beelden aan te leveren. Mijn computers, tablets en telefoons maken uiteraard alleen gebruik van 5GHz. Voor hen maakt de zwaar bezette 2.4GHz band dan ook niet uit, zij gebruiken de relatief schone 5GHz band.

 

Ook bij jou hoort de veldsterkte minimaal -55dBm of beter nog -35dBm te zijn.

Wat is de veldsterkte als jij deze op 1,5 meter afstand en in het zicht van de Experia Box meet?

 

Note: Het wifi netwerk "V12" is ook van mij maar wordt niet actief gebruikt.


@wjb  , De grafiek in mijn vorige bericht was op 1,5 meter van de experia zonder obstakels of andere radio zendende apparatuur in de buurt. Je ziet dus dat de netwerken van de buren en de buren daarvan (dus 2 huizen verder, wij wonen op een hoekhuis) ondanks twee spouwmuren en twee dragende muren ertussen sterker zijn dan het mijne. Beide Ziggo en Fritzbox denk ik, volgens mij geen dure Cisco routers oid.

Op twee meter van mijn experiabox heb ik nu -59db en de buren op -75db . Oh, nee de buren vliegen me nu weer voorbij met -48db, ik nu op -55db. Fluctueert dus aardig, terwijl mijn telefoon stil op tafel ligt.

Overigens @Erwin_ is mijn Wifi en interenet redelijk stabiel. Zeker beter dan met de oude experia.  


 De grafiek in mijn vorige bericht was op 1,5 meter van de experia zonder obstakels of andere radio zendende apparatuur in de buurt.

Dan lijkt de Experia Box defect en dient die vervangen te worden.


@wjb , ding is hagelnieuw. 2wkn geleden gekregen.


@wjb , ding is hagelnieuw. 2wkn geleden gekregen.

Als dat ding op 1,5 meter met zichtlijn naar de Experia Box een veldsterkte lager dan -45dBm laat zien dan is er toch echt iets niet goed, nieuw of niet.


@Erwin_ ,kun jij aangeven of wat @wjb zegt klppt? 

Is -55dbm normaal op anderhalve meter van de router.?

Is het normaal dat de buren van twee deuren verderop een beter bereik in mijn woonkamer hebben, dan mijn eigen router op 1,5 meter afstand?

 

Vandaag ook weer een aantal keer verbindingen wegevallen. Waar het aan ligt weet ik niet.

Loop ook al sinds mijn nieuwe experiabox te klootviolen met de Chromecasts. Ik kan met de tablet en laptop de Chromecasts niet meer vinden. Met mijn telefoon wel. Beide GC's zojuist gereset en opnieuw aan de WiFi gekoppeld, maar de tablet en laptop vinden ze nog steeds niet. 

 

Ben er langzaam echt klaar mee, dat ik nodeloos keer op keer vele uren zit te spenderen om het internet in huis aan de praat te krijgen en te houden. Hopeloos!!!  Ik lees veel klachten over de Experiaboxen icm Chromecast. BEN ER KLAAR MEE!!!!


@Ivooooo . Dit moet even via via en ik ben voor je bezig. Ik hoop snel goed nieuws te hebben. 


Zojuist kon ik op alle apparaten de CC's vinden. Bij een test van WiFi kwam hij tot -45dbm. Maar zat op kanaal 3 met nog 5 andere netwerken, terwijl 11 vrij was. Handmatig op 11 gezet, weer -45dbm, dus dat lijkt dan nu op orde, maar wisselt steeds. Maar nu kan ik geen enkele CC meer vinden. Misschien was kanaalwissel gisteren ook wel reden dat ik ze niet kon vinden. Lijkt erop dat kanaalwissels daar invloed op heeft


Hoi @Ivooooo . Ik moet je bekennen dat je even aan mijn aandacht ontsnapt bent. Is er uiteindelijk ook een ander modem gestuurd?


@Erwin_ , ja de dag na je laatste bericht is er een nieuw modem bezorgd.

Deze geeft dezelfde prestaties als de modem ervoor, V12. Buren hebben nog steeds sterkere wifi dan wij. Alles werkt verder wel prima. Alleen de Nintendo Switch, die boven staat, in de kamer boven de modem, daar zijn problemen mee met Fortnite. Een veel te hoge ping zoals de kinderen mij uitleggen. Dit terwijl het signaal rond -60dbm zit en dat zou voldoenden moeten zijn. Maar inmiddels heb ik een LAN/USB convertor gekocht, dus de Switch is nu bekabeld zonder problemen.

Waarom ik naast mijn modem zittend minder bereik heb dan de buren begrijp ik niet zo goed, maar op zich is de modem prima. Voor na de zomer als er op zolder gestudeerd moet gaan worden ga ik op zoek naar een tweede access point in huis.

Groet, Ivo