Skip to main content

Het internet is ontzettend traag de laatste weken. Gisteren een paar keer een speedtest gedaan.

De ene keer komen we tot 7 Mb, en de andere keer tot nog geen 1 Mb.

Ik heb beide modems (4G en Experiabox) al diverse malen herstart, helpt niets.

Op de 4g modem was gisteren 1 van de lampjes rood. Ik heb toen de modem uitgezet en de simkaart er uit gehaald, en er weer in gedaan. Daarna hadden we ineens weer 50Mb snelheid.

Vanochtend echter weer ontzettend traag.

Blijkbaar is de 4G modem kapot, hoe krijg ik een nieuwe?

Hi @Pander14 en welkom op het forum! 

Raar dat de snelheden zo wisselen, dus ik ben benieuwd naar een aantal dingen: 

  • Zijn de speedtests via de wifi gedaan, of via een rechtstreeks bekabelde verbinding? 
  • Via welk programma of welke pagina heb je de speedtest gedaan?
  • Hoeveel lampjes branden er op het 4G modem wat de verbindingskwaliteit betreft? Als het goed is zijn er drie lampjes. 
  • Als het internet traag is, is het dan op alle apparaten traag?

Ik ben benieuwd! 


Hallo Sanne,

 

  • De speedtests zijn via de wifi gedaan, onze laptops hebben geen kabelaansluiting
  • De speedtest is gedaan op de website van KPN, https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm
  • Meestal brandt er 1 lampje, soms 2. Maar zelfs met 1 lampje hadden we voorheen circa 50Mb snelheid
  • Als het internet traag is, is het inderdaad traag op alle apparaten 

    De internetsnelheid is, sinds we het 4G modem erbij hebben, altijd redelijk snel geweest, gemiddeld rond de 50Mb, op gunstige dagen zelfs meer.
    Sinds een paar weken is het dramatisch traag, het is net of je weer inbeld met je telefoonlijn. 
    zoals foto’s die langzaam van boven naar beneden langzaam op je scherm verschijnen.

     

Check. Op wifi is er wel altijd snelheidsverlies, dus de kans is groot dat de snelheid bekabeld wel hoger ligt. 

Echter merk je wel een groot verschil met hoe het eerder werkte dus ik wil dit eens onder de loep nemen. Zou je hiervoor je forumprofiel zo volledig mogelijk aan willen vullen en hier een seintje willen geven?


Ingevuld


Gebruik je een buitenantenne @Pander14 ? 


Bedankt @Pander14! Ik heb gekeken en zie dat de zendmast ten noorden van je woning precies goed gericht staat. Is de 4G router richting het noorden geplaatst en in de buurt van een raam, als dit mogelijk is? 
Ik ben benieuwd hoe de verbinding als de 4G router daar staat. 

Gebruik je een buitenantenne @Pander14 ? 

Ook een goede vraag! 


4G router heeft altijd richting de zendmast in Bakkeveen gestaan, dat was de dichtstbijzijnde zendmast.

Op deze manier haalden we altijd 50Mb snelheid. 

Dit is altijd goed geweest, tot een paar weken geleden.

Ik heb hem nu richting noorden gedraaid en dat maakt maar iets verschil.

En ik heb geen buitenantenne


Misschien dat er in het uitrichten van de zendmasten dan iets is veranderd. Ik kan helaas niet zien hoe het er eerder voor stond, maar Bakkeveen is nu rood qua bereik in jouw woning (niet goed dus) en richting De Wilp (het noorden) is het nu groen. 

Staat de 4G router ook in de buurt van een raam, als dat lukt op het noorden? Plaats hem ook zo hoog mogelijk. Ik ben benieuwd of er dan meer snelheid uit te halen is.


4G router staat nu richting noorden in de buurt van een raam.

Net 2 keer een speedtest gedaan. 1x 7Mb en 1x 3,9Mb.

Het blijft dus ontzettend traag.


Hoeveel groene pijlen zie je als je hier postcode en huisnummer invult? Bij mij alleen maar rode pijlen dus ben ik voor de buitenantenne gegaan. Heb er nu moeiteloos 50 bij.


Ik zie 1 groene pijl en 2 rode


Ik zie 1 groene pijl en 2 rode

Dan moet je jouw antenne zo goed mogelijk in de richting van de groene peil richten @Pander14 


@Pander14 je 4G modem werkt enkel wanneer je internet via je Experiabox V10 hebt. Het 4G modem schakelt dan bij. Heb je je kabeltje naar je Experiabox al eens gecontroleerd vanaf je ISRA-punt. Zitten alle kabeltjes goed in beide modems. Wat moet/is je internetsnelheid zonder je 4G modem. 


@Pander14 je 4G modem werkt enkel wanneer je internet via je Experiabox V10 hebt.

Kleine correctie hierop: Met de V10A werkt Sneller Internet Buitengebied ook. 


@Sanne_M dat bedoelde ik niet. @Pander14 heeft een V10 Experiabox. Ik bedoelde dat het 4G modem pas bijspringt wanneer je via de DSL lijn verbinding hebt met internet. Wanneer de Experiabox geen internetverbinding heeft zal de 4G modem niets bijdragen. Daarom ook de vraag om alle kabeltjes te controleren. 


@Sanne_M dat bedoelde ik niet. @Pander14 heeft een V10 Experiabox. Ik bedoelde dat het 4G modem pas bijspringt wanneer je via de DSL lijn verbinding hebt met internet. Wanneer de Experiabox geen internetverbinding heeft zal de 4G modem niets bijdragen. Daarom ook de vraag om alle kabeltjes te controleren. 

Dan had je beter kunnen schrijven 'wanneer je verbinding met je modem hebt’ zonder een specifiek model te benoemen.


Alles is goed aangesloten, kabels zitten allemaal goed.

4G modem is uitgericht naar het noorden.

Soms is de snelheid redelijk tot goed, gistermiddag een snelheid van 32Mb.

Maar het blijft gewoon dramatisch, vanochtend weer een speedtest gedaan.

Download 3,2 Mb en upload 6,7 Mb


Weet je hoe je in moet loggen in het modem? Zoja doe dat dan een keer, ga naar status en dan naar geavanceerd.  Van geavanceerd graag een screenshot plaatsen. 


 


 


Weet je hoe je in moet loggen in het modem? Zoja doe dat dan een keer, ga naar status en dan naar geavanceerd.  Van geavanceerd graag een screenshot plaatsen. 

Waarom zou dat relevant zijn? Daar zie je alleen de VDSL snelheid. Die is dus zie ik 9 Mbps., 4G brengt dus niets extra (soms). Weinig aan te doen; vermoedelijk gewoon druk op de zendmast. Geen prioriteit dan voor SIBG en dan krijg je dit. Gratis dienst dat SIBG dus tja.


Wat mij ook opvalt is dat je regelmatig rond de 3 Mbps zit als je dit meet, dan komt het ook onder de 9 die al via je vaste lijkt krijgt. 

Ik lees ook dat je beide modems hebt herstart, zou je ook willen proberen om het naar fabrieksinstellingen te restten? Dit doe je door het resetknopje ingedrukt te houden tot de modem helemaal uit gaat. 

 


Wat mij ook opvalt is dat je regelmatig rond de 3 Mbps zit als je dit meet, dan komt het ook onder de 9 die al via je vaste lijkt krijgt. 

Ik lees ook dat je beide modems hebt herstart, zou je ook willen proberen om het naar fabrieksinstellingen te restten? Dit doe je door het resetknopje ingedrukt te houden tot de modem helemaal uit gaat. 

 

Ja, dat is raar. Ik zie dat ook wel eens een enkele keer, dat een SpeedTest veel lager scoort als VDSL alleen. Wellicht dat multipath TCP dan roet in het eten gooit.


Ik zou toch graag eens een reactie van KPN willen hebben.

Iedereen geeft allerlei goed bedoelde adviezen, maar alles was goed tot een paar weken geleden.

Naar mijn idee is er gewoon iets kapot, of de Experiabox, danwel het 4G modem.

Het 4G modem heeft ook een rood lampje gehad, dus er is iets niet in orde.

En nee, ik ga de modem niet terug zetten naar fabrieksinstellingen.

Het heeft me al veel moeite gekost om alles werkend te krijgen, en dan ben ik al mijn instellingen kwijt.


Ik zou toch graag eens een reactie van KPN willen hebben.

Iedereen geeft allerlei goed bedoelde adviezen, maar alles was goed tot een paar weken geleden.

Naar mijn idee is er gewoon iets kapot, of de Experiabox, danwel het 4G modem.

Het 4G modem heeft ook een rood lampje gehad, dus er is iets niet in orde.

En nee, ik ga de modem niet terug zetten naar fabrieksinstellingen.

Het heeft me al veel moeite gekost om alles werkend te krijgen, en dan ben ik al mijn instellingen kwijt.

Ja, dat advies om altijd maar te resetten is niet fijn. Ook vrijwel nooit de oplossing. Wellicht eerst maar eens een ander 4G modem proberen. Denk dat een moderator hier dat moet kunnen regelen. Lijkt me sterk dat de Experiabox hier iets mee te maken heeft.