Skip to main content

Wij zijn een jaren 30 woning aan het verbouwen. In de gang, bij de plint, zat de telefoon doos, waar je die stekker met 4 pinnen in kunt steken (om met de Experiabox te verbinden).

Deze kabel heb ik weer tot in de meterkast kunnen leggen, alleen nu weet ik niet wat voor stekker ik op de kabel moet zetten zodat ik deze weer met de Experiabox kan verbinden. 
 

Foto 1: de kabel

 

Foto 2: dit zat nog in de doos die ik destijds bij de Experiabox V11 heb gekregen. Moet ik hier de kabel op aansluiten en monteren in de meterkast? En dan met een RJ11 kabel dit blokje met de Experiabox verbinden?
 

 

Dat laatste is inderdaad de oplossing. 


Ja rood op rood en blauw op blauw. Klein beetje strippen een ertussen schroeven.

Andere uiteinde van die kabel zit een lasdop? De rechter..

 


Andere uiteinde van die kabel zit een lasdop? De rechter..

 

 

Hé Dennis, thnx voor je reply. Wat bedoel je met jouw laatste zin?

 

 


 

Andere uiteinde van die kabel zit een lasdop? De rechter..

 

 

Hé Dennis, thnx voor je reply. Wat bedoel je met jouw laatste zin? 

 

Nou die kabel die je gevonden hebt, zit ergens aan vast toch?


 

Andere uiteinde van die kabel zit een lasdop? De rechter..

 

 

Hé Dennis, thnx voor je reply. Wat bedoel je met jouw laatste zin? 

 

Nou die kabel die je gevonden hebt, zit ergens aan vast toch?

 

Oww ja dat klopt idd, in de kelder. 


 

Andere uiteinde van die kabel zit een lasdop? De rechter..

 

 

Hé Dennis, thnx voor je reply. Wat bedoel je met jouw laatste zin? 

 

Nou die kabel die je gevonden hebt, zit ergens aan vast toch?

 

Oww ja dat klopt idd, in de kelder. 

Ah ok. Dan komt daar binnen en zal het signaal op je net nieuwe doosje staan.


Pure interessevraag: Hoe is het mogelijk dat alle internet van KPN door die twee mini kabeltjes (blauw en rood) binnenkomt. En uiteindelijk via die RJ11 naar de Experiabox gaat en daarna vervolgens alles met RJ45 8 aderige kabels door het huis gaan?

 

Van 2 kabeltjes naar 8? 


Pure interessevraag: Hoe is het mogelijk dat alle internet van KPN door die twee mini kabeltjes (blauw en rood) binnenkomt. En uiteindelijk via die RJ11 naar de Experiabox gaat en daarna vervolgens alles met RJ45 8 aderige kabels door het huis gaan?

 

Van 2 kabeltjes naar 8? 

Om te beginnen zijn het twee verschillende technieken. Tot aan je woning met twee aders is DSL en dat kent (met de nodige software) een maximum van 200 Mbit momenteel (Vplus). Er wordt dure apparatuur gebruikt met veel onderdrukking van storende signalen om zo die snelheid te krijgen en afstand is een hele belangrijke factor. Hoe verder weg, hoe langzamer het wordt. 

Jouw huisapparatuur (computers, TV decoders) kunnen niet overweg met directe DSL dus het moet worden omgezet naar Ethernet. Dat heeft minimaal 4 aders nodig, maar kent binnenshuis vrijwel geen snelheidsverlies (pas vanaf 100 meter maar dat is wel heel veel in een normaal huis).

Die 8 aders zijn niet perse nodig maar wel ooit bedacht om meer dan 100 Mbit te kunnen transporteren. Als je 4 aders gebruikt kan je altijd nog 100 Mbit halen op het apparaat dat is aangesloten.Â