Skip to main content
Vraag

Internet naar Growatt-kastje van zonnepanelen wordt geblokkeerd

• September 4, 2026
  • 4 reacties
  • 59 keer bekeken

Ik heb een Growatt-kastje dat de zonnepanelen-app aanstuurt. Sinds een update in juni van KPN wordt de internet toegang geblokkeerd. Ik ben daar eergisteren pas achter gekomen, dus de hele zomer al geen stroom meer van de zonnepanelen 😩.

Ik heb al geprobeerd de firewall van middel naar standaard te zetten. Ik heb al geprobeerd met port forwarding de poorten 5279 en 5280 open te zetten voor de Growatt. 
Niets werkt, de toegang blijft geblokkeerd, ondanks herstarten Growatt. 
Wat kan ik nog doen om weer toegang tot internet te krijgen en dus de zonnepanelen zsm weer aan het werk te zetten? 
Graag in Jip en Janneke taal. 

4 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 4, 2026

De zonnepanelen hebben waarschijnlijk gewoon hun werk gedaan maar je hebt het niet af kunnen lezen in de app denk ik. Het gaat om de wifiverbinding neem ik aan?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 4, 2026

Het gaat om de internet-verbinding. Het Growatt-kastje is verbonden met de Experia box V10. 
Als ze niet aan mijn app hebben doorgegeven dat ze stroom hebben opgewekt, dan toch ook niet aan de energieleverancier lijkt me? 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 4, 2026

Jouw energieleverancier meet jouw teruglevering uitsluitend via de (slimme) meter. Alle opgewekte stroom die je niet gebruikt gaat via de meter naar het electriciteitsnetwerk. Een internetverbinding is alleen voor jezelf om te kunnen monitoren en eventuele updates aan te leveren. Zonder internet blijft de omvormer dus gewoon produceren en terugleveren aan het net. Jouw zonnepanelen hebben dus gewoon hun werk gedaan. 

rvk01
Slimmerik
  • September 4, 2026

Het gaat om de internet-verbinding. Het Growatt-kastje is verbonden met de Experia box V10. 
Als ze niet aan mijn app hebben doorgegeven dat ze stroom hebben opgewekt, dan toch ook niet aan de energieleverancier lijkt me? 

Maak je over de opgewekte energie maar geen zorgen. De stroom gaat helemaal apart van de wifi opbrengstgegevens. Als de omvormer aan de meterkast hangt (en dat is altijd bekabeld) en de omvormer is niet vastgelopen (wat niet aannemelijk is), dan is de stroom gewoon teruggeleverd. Je kunt dit overigens ook controleren bij het gebruik/teruglevering in je account bij je energieleverancier.

Het enige wat niet doorgegeven is zijn de statistieken voor je zonnepanelenmonitor. De app staat dus helemaal los van de daadwerkelijke teruglevering.

Â