Skip to main content
Beantwoord

Internet snelheid 100 ipv 500 volgens abonnement

• July 29, 2026
  • 12 reacties
  • 125 keer bekeken

Terwijl ik bezig ben Super Wifi te installeren, ontdek ik dat mijn Internet snelheid maar 100 Mbps is i.p.v. de 500 zoals mijn abonnement dat aangeeft. Die 100 Mbps zie ik staan op de netwerkstatus van de Internetinstellingen (configuratiescherm).

Hoe kan dat en hoe verbeter ik dat? Bij voorbaat dank,

Loek

Beste antwoord door Loek50

Stekkertje gewisseld naar 8 aders, cat 5e kon blijven zitten. 500Mbs met 570 upload. Vraag mij niet wat ik er allemaal mee moet .... 😄

12 reacties

rvk01
Slimmerik
  • July 29, 2026

Ik neem aan dat dat bekabeld is? Als je een link snelheid van 100Mbps ziet staan heb je hoogstwaarschijnlijk een slechte kabel (of slecht geknepen stekkertjes). Probeer even een nieuwe kabel (liefst voor geknepen) rechtstreeks op de router.

• Auteur
  • Topper
  • July 29, 2026

Het is idd rechtstreeks bekabeld. Maar zoals ik aangaf, ik zag het staan op de netwerkstatus van de Internetinstellingen (configuratiescherm). Dus ik zal er überhaupt niet meer uit de kabel kunnen persen. Oh ja, de desktop staat op zolder, de Experia v10 beneden ....

rvk01
Slimmerik
  • July 29, 2026

Maar zoals ik aangaf, ik zag het staan op de netwerkstatus van de Internetinstellingen (configuratiescherm).

In welk configuratiescherm? Die van Windows?

Dus ik zal er überhaupt niet meer uit de kabel kunnen persen.

Daarom zei ik dat je een andere kabel moet proberen. Je kunt inderdaad niet meer dan 100Mbs halen als de link snelheid 100Mbps is. Maar dat kan verschillende redenen hebben. Je stekkers kunnen kapot zijn (dan is het gewoon een kwestie van nieuwe stekkers knijpen), je kabel kan kapot zijn (nieuwe kabel trekken) of de kabel kan CAT5 zijn (ipv CAT5e, wat betekend dat je ook een nieuwe kabel moet trekken). Ook kan de poort op de router kapot zijn (wat niet waarschijnlijk is maar op zich kan).

Ook kan er nog iets raars in Windows zijn dat je linksnelheid maar 100Mbps is. Vandaar mijn advies even een andere kabel te proberen zodat je gelijk weer wat het probleem is.

• Auteur
  • Topper
  • July 29, 2026

Idd het conf scherm van Windows 10.

Natuurlijk snap ik jouw opmerking over een andere kabel. Dat zal hier niet makkelijk worden. Voor nu kan ik eerst de desktop naar beneden halen om het zo direct op de Experia aan te sluiten en te testen op de snelheid. 

Ik vrees dat je gelijk hebt, ik hoop het alleen niet. 😁.

Dank voor nu, over enige tijd kan ik hier weer verder mee en laat ik het resultaat weten.

Tot dan,

Loek

rvk01
Slimmerik
  • July 29, 2026

Voor nu kan ik eerst de desktop naar beneden halen om het zo direct op de Experia aan te sluiten en te testen op de snelheid. 

Inderdaad... gewoon om even te testen.

Ik vrees dat je gelijk hebt, ik hoop het alleen niet. 😁.

Heeft het ooit sneller gewerkt?

Hopelijk is het wel een CAT5e kabel en is het alleen een kwestie van een stekkertje waar een adertje losgelaten heeft. 

• Auteur
  • Topper
  • July 29, 2026

Geen idee meer of het eerder sneller heeft gewerkt. Ik had niet veel snelheid nodig, maar nu ik door de techniek aan het neuzen ben dankzij die Super Wifi, wil ik wel dat het naar behoren werkt. Ik heb niet voor nop die 10 jaar oude devolo wifi versterker uit het stopcontact getrokken.

Wij wonen hier nu 10 jaar en de kabels lagen er al. Het zal dus geen cat 5e zijn, vrees ik

Maar het gaat nog even duren voor ik hier echt mee aan de gang kan. Dank voor de super rappe reactie!

Loek

rvk01
Slimmerik
  • July 29, 2026

CAT5e is uit 1999 dus daar zou ik niet zo zeker van zijn. 

Je kunt ook even kijken of er maar 4 aders aangesloten zijn. Dan weet je zeker dat het niet gaat werken (want hoger dan 100 heeft alle 8 nodig). Bij wel alle 8 kan het nog steeds CAT 5 zijn maar is het maar 4 dan weet je het al zeker. 

Succes.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Loek50 ik snap dat dit dan vragen oproept. Ik deel de mening dat dit dan naar alle waarschijnlijkheid ergens in jouw netwerk misgaat. Hetzij de kabels, hetzij de netwerkadapters. Het is dus goed omdat even in kaart te brengen om uit te sluiten waar de bottleneck zit. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn!

• Auteur
  • Topper
  • August 3, 2026

@rvk01 en Remco,

Op dit moment heb ik een KPN monteur in huis om de juiste kabels en stekkers te installeren. Het zal dus goedkomen. 😉

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • August 3, 2026

Stekkertje gewisseld naar 8 aders, cat 5e kon blijven zitten. 500Mbs met 570 upload. Vraag mij niet wat ik er allemaal mee moet .... 😄

rvk01
Slimmerik
  • August 3, 2026

Dus er zat al CAT 5e in de muur. Dan was het inderdaad gewoon een kwestie van nieuwe stekkertjes knijpen en heb je nu dus 500/570 ipv die 100Mbps.

(De upload is vaak iets hoger gezet door KPN. Ik heb ook 500/570.)

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat fijn dat het gelukt is ​@Loek50! Mocht je verder nog vragen hebben stel ze dan gerust!