Skip to main content
Vraag

Internet snelheid van 1000 naar 100 na twee dagen

• January 18, 2026
  • 3 reacties
  • 41 keer bekeken

Ik moet mijn modem elke paar dagen resetten om mijn snelheid te behouden 

Ik heb mijn modem net geherstart en nu heb ik weer de normale 1Gbps 

Echter na een paar dagen is mijn snelheid in eens lager 100Mbps dit staat dan ook in dit scherm van de Modem en de speed testen geven dit ook weer 

Hoe kan dit dat mijn modem dit zelf telkens aanpast het is best frustrerend dat ik telkens mijn modem moet resetten 

3 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 18, 2026

99% kans dat dit aan de bekabeling of geknepen stekkers ligt. Als niet alle 8 de aders goed contact maken valt de linksnelheid van de verbinding terug naar 100Mbps.

De reden waarom het na een reset goed gaat is waarschijnlijk dat de verbinding er wel is maar erg slecht is en veel transmissie fouten geeft waarna de router op den duur zegt... Ik schakel terug om een stabielere verbinding te maken.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@ATOG 

Vervang eens de internet (UTP) kabel tussen jouw PC en het modem van KPN.
Doe dat dan met een internet kabel waarbij er géén geknepen stekkertje erop zijn gezet, maar een kant-en-klare internet (UTP) kabel van CAT 6.

Want wat ​@rvk01 al schreef in zijn reactie aan jouw, is zeker niet ondenkbaar.
Hierdoor pas het KPN modem zich automatisch aan, en zak je weer terug naar 100 Mbps.

Laat even weten, of je hiermee het probleem hebt kunnen verhelpen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

hoi ​@ATOG, welkom op onze community!
Heb je de stappen nog geprobeerd die ​@rvk01 en ​@Michel.uit.Arnhem noemen? Dit moet goed op te lossen zijn lijkt me.