Skip to main content

Hallo KPNers,


Sinds een aantal maanden hebben wij thuis een 500/500 glasvezel verbinding. Dit als upgrade van de 100/10 die we eerst als abonnement hadden. Met speedtests blijf ik echter tegenkomen dat de snelheid van het internet terug zakt naar 100/100. Als ik de experiabox een reset geef (+-5 sec uit en dan weer aan) is de snelheid weer terug naar 300-500/300-500. Een tijd later is het echter weer 100/100.

Gezien de reset van de experia werkt, vermoed ik dat het probleem daar in zit. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Welke experiabox heb je em al een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen? Meet je de snelheid bekabeld? Heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald?


Het is een Experiabox v10. Snelheid is bekabeld inderdaad. Glasvezelkastje van de stroom gehad, heeft niets geholpen. Default settings heeft ook niet geholpen (doe daar ook niets bijzonders in, behalve wat DHCP bindings).

Wat zou ik nog kunnen proberen?


@StanD

Gebruik je de windows speedtest app 

En RoutIT BV uit Ede als server

Welke pc/laptop test je


Hoi @StanD, welkom! Dat zijn inderdaad niet de snelheden die ik zou verwachten op een bekabelde verbinding. Stroomloos maken van glaskastje heb je al gedaan zeg je. Wil je nog eens kijken naar de kabel tussen het glaskastje en je Experia Box? Als dat de rode uit het installatiepakket is, vervang hem eens door een nieuwe en kijk of het daar beter van wordt.  


Hoi @Erik_ ; helaas, dat heeft niet geholpen. Snelheid blijft steken op (momenteel) 90/80. Wat kan ik verder nog proberen? Wordt er een beetje moedeloos van zo 😞 betaal al een aantal maanden voor iets wat niet gehaald wordt.

 

@peter-keetfm ; ik heb een aantal verschillende test tooltjes gebruikt, zowel van laptop (met draad) als PC. Resultaten zijn altijd gelijk.


@StanD

Heb je ook al een andere netwerk kabel geprobeerd

 


@StanD

Heb je ook al een andere netwerk kabel geprobeerd

 


van experiabox naar pc/laptop

dit kan zijn dat u nu een max 100 mbit kabel gebruikt

probeer eens een andere kabel


Vul je forumprofiel in, @StanD, en reageer als je dat gedaan hebt. Dan laat ik er hier metingen op los en gaan we verder kijken :)


@Erik_ ; heb het ingevuld. Dank.

Deze resultaten gaven de test nu net bij mij:

 


Dank voor het invullen, Stan. De verbinding an sich lijkt in orde. Ik zie ook een switch in je netwerk, wat voor een is dat qua merk en type? De pc waar je de speedtest op doet, zit die rechtstreeks op de Experia Box of op die switch? 


Dank voor het kijken. Er zit inderdaad een netgear GS116e gigabit switch in het netwerk. Na jouw opmerking ben ik die eens gaan bekijken en de link tussen switch en experiabox draaide op 100M. Na een reset draait hij weer op 1000M en is de snelheid wel te halen. Ik ga even in de gaten houden wat er nu gebeurt, want naar het lijkt krijgt de switch van de experiabox een seintje om naar 100M te gaan...dat hoort natuurlijk niet.

De kabel tussen switch en box is in ieder geval nieuw (en CAT6) dus dat is het niet.


Ik zou nu juist andersom redeneren. Ik denk dat die nieuwe kabel niet 100% ok is, waardoor de snelheid wordt teruggezet naar 100.

Dit soort problemen wordt in 99% van de gevallen veroorzaakt door een slechte kabel.


Dan gaat het inderdaad rondom die switch ergens mis. Test voor zekerheid met een andere kabel als de link toch weer terugvalt op 100.


Ik ga het in de gaten houden, maar tot nu toe blijft het op 1000M.

De kabel is getest met twee verschillende kabel testers, dus het lijkt me sterk dat dit het is.


Top, klinkt goed!