Skip to main content
Vraag

Internet spookt, koperaansluiting wel in orde?

• February 28, 2026
  • 11 reacties
  • 167 keer bekeken

Mijn internet spookt al een tijdje. Aansluiting wel goed zitten? 

11 reacties

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

@Samantabazil , welkom hier. Tja, spoken, met alleen deze omschrijving kan de community niet zo veel. Omschrijf a.u.b. duidelijk wat uw problemen zijn, pas dan zijn meelezers van de community misschien in staat u te helpen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 28, 2026

Wij weten wat jij schrijft en dat is niet veel. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 28, 2026

Hallo ​@Samantabazil ,

De speedtest zal jou al kunnen vertellen hoe het met de internetsnelheid zit:

https://www.kpn.com/internet/speedtest

Blijft het spoken? Geef dan jouw modem een reset:

Herstart/Reset apparatuur

Heb je de checks hierboven doorlopen en blijf je een lage internetsnelheid houden?

• Herstart je modem en computer

Als dit niet (voldoende) helpt, dan de reset uitvoeren:

Let op: eventuele eigen aanpassingen, zoals wijzigingen in de wifi-instellingen, port forwards, etc. gaan verloren. Meer informatie over hoe je deze instellingen weer aanpast vind je in onze Kennisbank per modem uitgelegd.

Doe opnieuw een speedtest om te kijken of de snelheid is verbeterd.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 28, 2026

Normaal? 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

@Samantabazil Als ik zo zie is er niks mis met de aansluiting. Een hulptool voor de monteur hangt alleen los. (ben benieuwd naar de functie? Ik dacht iets met kortsluiten ofzo?)

Maar je zult echt wat meer moeten vertellen over wat er aan de hand is.En wat precies je problemen zijn. Een 'spokend internet' zegt niemand wat.

Er zijn in dit topic al wat tips gegeven, dus kijk daar eerst eens naar. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 1, 2026

Lijn 1 en 2 zitten wel omgedraaid, maar dat maakt weinig uit.

@AriënC het is inderdaad voor ons, wij kunnen op afstand vanuit de kabelverdeler of centrale een meting laten starten. Deze geeft aan hoe lang de kabel ongeveer is en of deze open ligt of in sluiting. Door er een stop in te doen leg je hem in sluiting en kunnen wij dus heel snel zien of de juiste lijn aankomt. Want als die stop er in zit en de meting zegt open lijn dan is het niet goed.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 1, 2026

Hallo ​@Samantabazil ,

De speedtest zal jou al kunnen vertellen hoe het met de internetsnelheid zit:

https://www.kpn.com/internet/speedtest

Blijft het spoken? Geef dan jouw modem een reset:

Herstart/Reset apparatuur

Heb je de checks hierboven doorlopen en blijf je een lage internetsnelheid houden?

• Herstart je modem en computer

Als dit niet (voldoende) helpt, dan de reset uitvoeren:

Let op: eventuele eigen aanpassingen, zoals wijzigingen in de wifi-instellingen, port forwards, etc. gaan verloren. Meer informatie over hoe je deze instellingen weer aanpast vind je in onze Kennisbank per modem uitgelegd.

Doe opnieuw een speedtest om te kijken of de snelheid is verbeterd.

Werkt dit niet? 

Dan is er een monteur nodig. Want een KPN-monteur schreef: 

Lijn 1 en 2 zitten wel omgedraaid, maar dat maakt weinig uit.

@AriënC het is inderdaad voor ons, wij kunnen op afstand vanuit de kabelverdeler of centrale een meting laten starten. Deze geeft aan hoe lang de kabel ongeveer is en of deze open ligt of in sluiting. Door er een stop in te doen leg je hem in sluiting en kunnen wij dus heel snel zien of de juiste lijn aankomt. Want als die stop er in zit en de meting zegt open lijn dan is het niet goed.

Je kunt zo een monteur bestellen: 

https://www.kpn.com/service/monteur

Let op : 

Reparatie

Heb je een storing of ander probleem? De probleemoplosser laat je zien of je het probleem makkelijk zelf kan oplossen. Kan dat niet? En ligt de storing bij KPN? Dan komt de monteur gratis bij je langs.

Ligt de storing niet bij KPN? Ook dan komt de monteur bij je langs vanaf € 80,-.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 1, 2026

@Noordzee voor die omgedraaide lijnen hoeven wij niet te komen hoor. Het witte en blauwe kabeltje omdraaien is genoeg. Kijk maar als ie inzoomt;

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

Scherp gezien ​@Ik_Combineer !

Wit moet op Wit en Blauw op Blauw, hoewel ik niet weet wat de uitkomst is. Ben uiteindelijk geen netwerkdeskundige.  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 1, 2026

Weten we nog steeds niet wat het 'spoken' inhoud. De snelheid? Dan zou ik eerst die twee stekkertjes omdraaien. 

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+7

Hoi ​@Samantabazil, welkom bij de Community 🙂 Ik zie dat er al flink is meegedacht, dank allemaal daarvoor!

Op basis van de foto lijkt de aansluiting op zich niet direct “kapot”. Zoals ​@Ik_Combineer aangeeft, zitten lijn 1 en 2 wel omgedraaid (wit en blauw), maar dat hoeft niet per se de oorzaak te zijn. Toch is het goed om deze even om te draaien. Dat is eenvoudig zelf om te wisselen! Maar belangrijker: we weten eigenlijk nog steeds niet wat je bedoelt met “internet spookt”.

Kun je iets meer vertellen? Bijvoorbeeld:

• Valt de verbinding helemaal weg?
  • Is alleen wifi traag?
  • Welke modem gebruik je en wat voor lampjes branden er daarop?
  • Knippert er een lampje op het modem rood?

Met iets meer informatie kunnen we je veel beter helpen! 🙂