Skip to main content
Antwoord

Internet valt meerdere keren per dag uit ondanks nieuw modem

• July 13, 2025
  • 15 reacties
  • 158 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds december 2024 ben ik woonachtig op het huidige adres en het abonnement en apparatuur is meegenomen naar deze woning.   Glas-aansluiting was aanwezig op dit adres en de monteur heeft een zwart Glas-naar-UTP omvormerkastje gemonteerd en de Experiabox v10 opnieuw aangesloten.

Vanaf deze datum valt het internet meerdere keren per dag kort uit.  in de logging van de Experiabox zie je dat de internet verbinding kort weg is.  De experiabox zelf blijft on line.

Telefonisch heb ik met de KPN helpdesk al diverse malen (meer dan 3 keer) de reset procedure doorlopen maar zonder resultaat.

Gisteren een vervangende Experiabox V10 opgehaald in de KPN winkel en direct aangesloten.  Eigenlijk, zoals verwacht, geen verbetering.   Ondertussen zijn door mij de kabels in huis vervangen ( utp-cat6) en alle patchkabels vernieuwd (cat6).  Verbetering is uitgebleven.   Rest nog alleen de komst van een monteur om de glasaansluiting buiten de woning te controleren/repareren.

Een half jaar met  een haperende internetverbinding, hangende websites, niet goed opgenomen TV programma's etc vind ik eigenlijk wel genoeg.

In de logging van de Experiabox staat het volgende tijdens de uitvalperiodes:

2025-07-13 11:39:15 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is User request
2025-07-13 11:39:15 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is LCP down
2025-07-13 11:39:15 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is LCP down
2025-07-13 11:39:15 PPP(eth_voip):ppp1 down for reason is User request
2025-07-13 11:39:15 PPP(eth_voip):ppp1 down for reason is LCP down

In het forum heb ik meerdere meldingen gevonden met dezelfde inhoud en hier was alleen de hulp van een monteur de oplossing,  de problemen waren niet bij de klant in huis maar in de centrale.

Hoe nu verder zonder weer in het remote testtraject terecht te komen van KPN support?

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@Marion.J, welkom terug op de KPN Community! Goed dat je jouw probleem hier voor legt. We denken graag met je mee.

Persoonlijk vind ik de conclusie van ​@Modem aub niet updaten iets te voorbarig. We weten op dit moment te weinig om te zeggen of jouw problemen door een update worden veroorzaakt. Het klinkt voor mij namelijk als een instabiele lijn. Helemaal omdat je aangeeft dat je dit probleem ervaart vanaf de dag dat je bent aangesloten op jouw nieuwe adres. Je geeft aan dat het modem pas op het nieuwe adres een update heeft gekregen. Dat krijgt ‘ie niet direct bij het aansluiten. Daarom denk ik dus eigenlijk dat het probleem ergens anders ligt dan in de update.

Je hebt het modem al meerdere keren gereset en ook heb je zelfs al een nieuw modem gekregen. Helaas zonder effect. Ik denk daarom dat er toch nog eens goed naar jouw verbinding gekeken moet worden. Dit is iets waarbij ik je hier niet kan helpen. De KPN Community is een plek waar klanten elkaar helpen. Voor een lijnmeting is direct contact met de klantenservice nodig. Maak daarom een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook of X.

15 reacties

Hallo Marion,

Echt vervelend. Mijn dochter heeft ook jaren problemen gehad met de V10 en V12 modem. Ook allerlei zaken in huis vervangen en geprobeerd zonder verbetering. De KPN monteur gaf aan dat het in de modem software update zit. KPN zelf ontkent dat echter. Lees mijn verhaal hier 

Mijn oplossing was zelf een Fritz!box kopen en die installeren ipv de V10 modem van KPN. Sindsdien werkt alles perfect. Hopelijk helpt dit uw probleem op te lossen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2025

Zijn de “standaard” modems van KPN dan zo slecht of zijn het alleen softwarematige instellingen die voor de haperingen zorgen.  Ik heb ook gelezen over  IPV6-uitzetten  ??  Dat had ik al eerder geprobeerd maar werkte niet.   Niet updaten is geen optie omdat het ruilmodem van KPN een Experiabox V1 met software versie v1.01 is.  Lager kan volgens mij bijna niet.  Kortom de enige mogelijkheid is dan een ander modem dan de KPN standaard versies.  Een ter beschikking stellen van een Fritzbox modem door KPN om de oorzaak uit te kunnen sluiten zou dan een optie zijn.  Om deze zelf aan te schaffen voor rond de 200 Euro voor een “mogelijke” oplossing vind ik te veel.

We wachten dus even af welke opties zicht aandienen.

Het zijn de software updates. De V10 modem zonder software update werkte een maand lang prima. Na de software update weer precies dezelfde problemen als voorheen. Voor mij zit het 100% in de software updates. Ik had gevraagd pas een software update te doen als die wel goed werkte maar helaas heeft KPN dat niet gedaan en na de update was het direct weer mis. Voor mij is dan 1 plus 1 is 2.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2025

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik zal deze informatie meenemen in het vervolgtraject.  Op mijn oude adres was de software-update op de V10 nooit doorgevoerd, dat is pas gebeurd tijdens de nieuwe aansluiting door de KPN monteur tijdens de verhuizing naar de nieuwe woning.  Op mijn oude adres was internet stabiel met dezelfde modem als waarmee nu de klachten zijn op mijn nieuwe adres.    Jouw verhaal lijkt dus ook hier van toepassing…   

Er is bij mij 2 keer een KPN monteur geweest. De eerste keer vertelde hij mij het verhaal over de software. De 2de keer heeft hij toch alle metingen uitgevoerd en die waren allemaal goed. Daarna een nieuwe V10 modem met originele software achter gelaten. Ik heb die geïnstalleerd en zonder update geen enkele probleem gehad. Toen mijn dochter een e-mail kreeg dat ze zouden updaten heb ik mijn stukje op dit forum geschreven. Nadat KPN medewerker Eric om het adres van mijn dochter vroeg hebben ze toch zonder verder aan te geven de update uitgevoerd. En direct waren de problemen terug. Ik vind dit echt kwalijk van KPN  dat ze blijven volhouden dat het niet aan de software update ligt. Het is dat mijn dochter geen goede alternatieven heeft. Helaas nog geen glasvezel. Het is KPN of ziggo. En ziggo was in het verleden ook geen succes. Anyways, ik hoop dat u iets aan onze ervaring geeft en dat uw probleem snel wordt opgelost.

• July 14, 2025

niet goed opgenomen TV programma's 

Dát heeft niets met je internetverbinding te maken, het eventueel niet goed afspelen wellicht wel. Opnames worden in de cloud gemaakt en niet voor iedereen afzonderlijk. Feitelijk slaat kpn alles op en zodra jij van een programma een "opname" maakt wordt er in jouw lijst van opnames alleen maar een verwijzing (pointer) gemaakt naar het betreffende centraal opgeslagen programma. ​​​​​

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 15, 2025

Misschien een verkeerde uitleg van mij m.b.t. de TV opname.   Terugkijken na een korte onderbreking gaat met veel moeite en heen en weer schakelen tussen kanalen en opnames voordat er weer leven in komt.  

De glasverbinding is nog steeds zo tussen de 4 en 6 uur haperend.

Dit is de logging en zoals te zien zijn de onderbrekingen zijn erg kort en zorgen voor een uitval van ongeveer 10 seconden maar voordat de verbindingen weer hersteld zijn op alle apparatuur zijn we een paar minuten verder.

2025-07-15 18:04:50 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is LCP down
2025-07-15 18:04:50 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is LCP down
2025-07-15 18:04:53 PPP(eth_route):Connection terminated
2025-07-15 18:04:54 PPP(eth_route):Sent PADT to 80:38:bc:0b:cd:2e, SessionID is 60233
2025-07-15 18:04:57 PPP(eth_route):start Discovery
2025-07-15 18:04:57 PPP(eth_route):send PADI and wait for PADO 1 sec
2025-07-15 18:04:57 PPP(eth_route):recv PADO
2025-07-15 18:04:57 PPP(eth_route):send PADR and wait for PADS 5 sec
2025-07-15 18:04:57 PPP(eth_route):recv PADS,SessionID is 21452
2025-07-15 18:04:57 PPP(eth_route):Starting negotiation on ppp0
2025-07-15 18:04:57 PPP(eth_route):PAP authentication succeeded

Je hebt gelijk dat mijn omschrijving van de storende TV opname niet geheel juist is.

Neemt niet weg dat de vervelende haperingen nog steeds voorkomen.  Wellicht dat de volgende stap een nieuwe glasvezelconverter zal zijn.

• July 16, 2025

Wat bij mij nog wel eens helpen wil:

• Zet modem en glasvezelkastje (NT) uit. 
  • Zet alleen het modem weer aan en wacht (geruime tijd) totdat alles weer is opgestart, op mijn V10 brandt het Servicelampje dan rood.
  • Zet dan de NT weer aan en na enige tijd brandt het Servicelampje weer groen en werkt alles weer normaal. 

Deze procedure moet ik eigenlijk altijd herhalen als de V10 om wat voor reden dan ook opnieuw gestart is. Het is bovendien precies andersom dan wat normaal geadviseerd wordt. Bij mij is het standaard maar het is zeker geen recept voor iedereen; wellicht hebben je er wat aan. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 16, 2025

Hi ​@Marion.J, welkom terug op de KPN Community! Goed dat je jouw probleem hier voor legt. We denken graag met je mee.

Persoonlijk vind ik de conclusie van ​@Modem aub niet updaten iets te voorbarig. We weten op dit moment te weinig om te zeggen of jouw problemen door een update worden veroorzaakt. Het klinkt voor mij namelijk als een instabiele lijn. Helemaal omdat je aangeeft dat je dit probleem ervaart vanaf de dag dat je bent aangesloten op jouw nieuwe adres. Je geeft aan dat het modem pas op het nieuwe adres een update heeft gekregen. Dat krijgt ‘ie niet direct bij het aansluiten. Daarom denk ik dus eigenlijk dat het probleem ergens anders ligt dan in de update.

Je hebt het modem al meerdere keren gereset en ook heb je zelfs al een nieuw modem gekregen. Helaas zonder effect. Ik denk daarom dat er toch nog eens goed naar jouw verbinding gekeken moet worden. Dit is iets waarbij ik je hier niet kan helpen. De KPN Community is een plek waar klanten elkaar helpen. Voor een lijnmeting is direct contact met de klantenservice nodig. Maak daarom een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook of X.

• July 16, 2025

Hi ​@Marion.J, welkom terug op de KPN Community! 

@Modem aub niet updaten

Het klinkt voor mij namelijk als een instabiele lijn. Helemaal omdat je aangeeft dat je dit probleem ervaart vanaf de dag dat je bent aangesloten op jouw nieuwe adres. 

Daarom dat ik mijn reactie geplaatst heb. Bij mij treedt het op vanaf het moment dat ik op glasvezel ben aangesloten. Daarvoor (op DSL(!)) nooit last van gehad.

Iets zegt mij dat de verbinding tussen NT en modem steken laat vallen bij een herstart van de modem. Waar dat aan ligt? Geen idee. Als ik ooit nog eens de nieuwe KPN Software krijg, zal ik eens kijken of het zich nog voordoet en dan kunnen we misschien voorzichtig een conclusie trekken. 

@Denise van KPN KPN heeft het probleem bij mijn dochter nooit opgelost. De lijn vanuit de wijkbox was prima als jullie het testen. Ik heb die testen ook diverse keren via de online support gedaan en dan was er soms wel en soms geen verbinding met de V10 met software update. Zonder software update wel altijd verbinding na software update niet. Met de Fritz!box werkt alles altijd goed. Geen enkele keer een probleem in de lijn tussen binnen en de wijkbox geconstateerd bij de test. Mijn dochter heeft ook geen klachten meer. Ik hoop van harte dat er bij ​@Marion.J iets aan de hand is dat jullie wel zelf kunnen oplossen. Ik vind het daarnaast erg vreemd dat het wachtwoord om hier in te loggen nu al een paar keer in een korte periode verloopt. Dat was voor dat we deze klachten via dit forum aangekaart hebben niet eerder het geval.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2025

Hallo,

Het KPN modem is meegenomen vanaf het oude adres waar het probleemloos werkte.

De monteur heeft tijdens de herinstallatie na het plaatsen van het glasvezelkastje de software van het V10 modem ge-update.

De software op de V10 is dus vernieuwd en het glasvezel-->Utp omzetter-kastje is nieuw geplaatst tijdens hetzelfde bezoek.   Er was op het adres een Ziggo aansluiting en de glasverbinding was nog nooit eerder in gebruik geweest.

Wat ik zelf nog zou kunnen uitvoeren is het wisselen van het glasvezelkastje en een nieuwe glas-patchkabel aansluiten , alleen beschik ik niet over deze spullen, en weet ook niet of dat al werk is voor de KPN technici.

Ik zal maar weer eens contact opnemen voor de vervolgstappen want de haperingen houden aan.   

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ah, oke, de monteur heeft het modem meteen voorzien van een update. Dan snap ik het.

Des te meer lijkt het me beter als hier verder naar gekeken wordt. Dit is iets waarbij ik je hier niet kan helpen. De KPN Community is een plek waar klanten elkaar helpen. Voor een lijnmeting is direct contact met de klantenservice nodig. Maak daarom een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 25, 2025

Ik heb (los van deze berichten in dit topic) een sms ontvangen dat er in deze wijk werkzaamheden zijn uitgevoerd (KPN).

Wellicht dat er iets verbeterd is, dus wacht ik even af…   wordt vervolgd.

Ik heb (los van deze berichten in dit topic) een sms ontvangen dat er in deze wijk werkzaamheden zijn uitgevoerd (KPN).

Wellicht dat er iets verbeterd is, dus wacht ik even af…   wordt vervolgd.

Hopelijk lost dat bij u het probleem op. Mijn dochter heeft ondertussen een factuur van 80 euro ontvangen voor een monteursbezoek die het probleem niet verholpen heeft. Straks maar weer bellen met de helpdesk.