Skip to main content

Hallo,

 

Sinds een korte periode heb ik enorme last van internet (WiFi) wat enorm vertraagd in de avond. Eerder gebruikte ik meestal een bekabelde verbinding en had ik geen problemen, maar sinds ik over ben op WiFi met mijn computer o.a. begin ik problemen te merken. Oók streamen op de TV is tergend langzaam in de avond.

 

Ik zie de effecten goed als ik speedtesten run. Via een bekabelde verbinding rechtstreeks met de router haal ik makkelijk de 1gb/s snelheid zoals het abonnement waar ik voor betaal aangeeft. Met WiFi los, als hij het goed doet, haal ik 200-250mb/s. Dit is de prima snelheid die ik wens te hebben. In de avond daalt dit echter naar maximaal 30-40mb/s, en in sommige gevallen ontbreekt de upload snelheid compleet. Het is ook terug te zien in de ping, deze is namelijk instabiel. Het gaat heen en weer van 10 naar 50 naar 150 terug naar 50 etc. Nou klonk een ping van 50 mij 10 jaar geleden nog niet zo verkeerd in de oren, maar de tijden zijn wel anders. Door deze latency problemen ervaar ik lag, bijv. bij het gamen en streamen op tv. 

 

Iemand een idee wat dit kan zijn?  

@Tommus1 Begrijp ik dus goed dat tussen het witte kastje aan de muur en de router, de verbinding via Ethernet over Power adapter gaat?

Dat is storingsgevoelig(er). Ik zou sowieso vanaf je FTU (aka het witte kastje hieronder) naar je router een kabel trekken. Deze kabel is eigenlijk hoofdverantwoordelijk voor de kwaliteit. Als die storingsgevoelig is, merk je dat op je hele netwerk.

En dan dus vanaf de router weer verder in je huis.

Zoals het eruit ziet wel ja. Misschien heeft dit te maken met dat de bovenburen daarmee ook internet krijgen? Ik ga even kijken hoe ik dat witte ding open kan krijgen om direct een kabel te leggen.

 

even een check; dat gele kabeltje met de blauwe bovenkant gaat in de router bij “fiber” erin. Is dit niet gewoon al de glasvezel connectie naar de router?


U heeft een draadloze verbindingset. Trek die eens uit de muur. En probeer dan eens of het 's avonds beter gaat.

Wat is de draadloze verbindingset? 

Dat is dit:

 

Dat witte blok. Trek dat eens uit het stopcontact. Die zwarte adapter weer in het stopcontact want anders zal er iets geen stroom hebben denk ik.


U heeft een draadloze verbindingset. Trek die eens uit de muur. En probeer dan eens of het 's avonds beter gaat.

Wat is de draadloze verbindingset? 

dat witte ding op de foto onder de Fritzbox @Tommus1 , daar heb je er dus minimaal 2 van, dus de andere zit ergens anders in een stopcontact bij een apparaat dat internet nodig heeft, bij KPN heet dat DVS1200 powerlines 

Ik vind alleen de term 'draadloze verbindingsset’ verwarrend, er is niets draadloos aan, je stroomnet vervangt de netwerkkabel.


U heeft een draadloze verbindingset. Trek die eens uit de muur. En probeer dan eens of het 's avonds beter gaat.

Wat is de draadloze verbindingset? 

dat witte ding op de foto onder de Fritzbox @Tommus1 , daar heb je er dus minimaal 2 van, dus de andere zit ergens anders in een stopcontact bij een apparaat dat internet nodig heeft, bij KPN heet dat DVS1200 powerlines 

Ik vind alleen de term 'draadloze verbindingsset’ verwarrend, er is niets draadloos aan, je stroomnet vervangt de netwerkkabel.

Ah ja ik gok dus dat die naar de bovenburen gaat. Dat gele kabeltje die dat witte apparaat in gaat is niks anders dan een ethernet kabel gok ik?


Dat is inderdaad een netwerkkabel die dus naar het andere huishouden binnen jouw huis gaat @Tommus1 

 


Dat is inderdaad een netwerkkabel, maar wat hebben jouw bovenburen daar mee te maken @Tommus1 , echt buren, of mensen op kamers die ook van internet gebruik mogen maken???

 

Mijn bovenburen zitten op hetzelfde abonnement. We zitten met twee huishoudens op één adres. De huurbaas heeft internet/tv etc. inclusief de huurprijs. Voor het beeld; wij delen één voordeur beneden, de middenverdieping met eigen voordeur is mijn huishouden (ik en mijn vriendin) en de bovenburen hebben de bovenverdieping en een eigen voordeur. Het is geen studentenhuis, we zijn allen gewoon jongvolwassene werkenden.

 

Overigens gaat er vanuit dat witte kastje een geel kabeltje met die blauwe bovenkant naar de router in de “Fiber” ingang. Is dit niet gewoon al correct? 


Dit is overigens het resultaat zonder dat witte kastje, geen idee waarom die het nu minder doet. 


Reageer