Skip to main content

Ik zit met een vreemd probleem.. 2 weken terug is de KPN monteur langsgekomen om een ISRA punt (meen ik) af te monteren in de meterkast. Hij heeft daarna op verzoek alle internet kabels getest in de woning. Dit heeft hij met zijn tablet gedaan i.c.m speedtest. Overal de beloofde snelheid, so far so good dus.

 

In de tussentijd ook met diverse apparaten via WiFi verbonden. TV van LG, Macbook, 2 Pixel telefoons en een Google Speaker. Werkt ook allemaal als een zonnetje ;)

 

Nu ben ik gister aan de gang gegaan mijn PS5 aan te sluiten en mijn nieuwe Marantz versterker. Op beide krijg ik geen internet, zowel via WiFi niet als bekabeld. De Playstation kan bijvoorbeeld wel verbinden, toont wel een download snelheid maar geen upload. De versterker geeft simpelweg de melding “geen internet”.

De TV kan ik wel via WiFi laten verbinden, maar bekabeld hetzelfde probleem… geen verbinding. Ik heb een nieuwe kabel van 10m gekocht die vandaag binnenkomt. Vanwege een beurs kan ik vanavond niet verder gaan helaas, maar met deze kabel dus wel rechtstreeks van de router naar (een van) de apparaten verbinden om het e.e.a. uit te sluiten.

Vreemd genoeg kan ik, als ik hotspot gebruik op mijn telefoon, wel verbinding maken met internet. Mijn telefoon is dan verbonden via hetzelfde WiFi netwerk. Ik heb echt geen flauw idee waar dit aan kan liggen. WiFi werkt op het ene apparaat wel, de ander niet. Bekabeld lijkt er niks te werken. Ondanks dat de monteur en ik alles zijn afgegaan en hebben bevestigd dat het werkt.

Wie kan me verder helpen? 😅

Hi @amst3l en welkom op het forum!

Dat is inderdaad apart. 😕 Hoe is het met de internetkabel gegaan? Krijgt het apparaat dat je daarmee aan hebt gesloten nu wel verbinding met het internet? 

Zo ja, dan lukt het dus alleen via de wifi niet. Zou je in dat geval Extra Wifi in willen stellen? 
Als je dit nog niet hebt en je zet de Extra Wifi op 2,4 Ghz, dan ben ik heel benieuwd of de apparaten daar wel mee samen willen werken. 

Anders is het herstarten van je modem door hem van de stroom te halen, 2 minuten te wachten en weer aan te sluiten ook altijd een optie.


Hey Sanne, 

Bedankt voor je antwoord. Ik heb je suggesties geprobeerd samen met nog een paar andere zaken.

Het probleem was grotendeels opgelost met een verkeerde configuratie in mijn switch. Gewoon niet goed opgelet welke kabel waar in ging ;)

Echter bleef/blijft er 1 probleem over: de marantz versterker (Marantz cinema 70s) kan niet via TuneIn internet radio spelen.

 

Wat ik nog allemaal gedaan heb;

- WiFi en Bluetooth uitgeschakeld op de Marantz. Alles en alleen bekabeld. Met en zonder switch ertussen.

- extra 2.4 GHz en 5ghz netwerken aanmaken met wisselende beveiliging (wpa2, 3 of gemixt). Zoals je had voorgesteld.

- Daarop heb ik nog een netwerk reset gedaan (https://manuals.marantz.com/CINEMA70S/NA/EN/DRDZSYwdotxfgr.php). Jouw suggestie bewaarde ik als aller laatste.

- firewall uitgezet

- apparaat in de DMZ gezet 

- hotspot op mijn telefoon, verbonden met en zonder wifi.

 

Die laatste bracht, wonderbaarlijk genoeg, resultaat: Ineens speelde TuneIn en was de foutmelding weg.

Toen schoot me iets te binnen. Ik heb op de versterker in plaats van alles via de router te laten lopen de DNS instellingen gewijzigd. Kwam ik deze week toevallig in dit topic tegen: https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=11201.0

Na het aanpassen werkte het meteen. Heel apart, want dat zou betekenen dat er binnen mijn KPN router een blokkade zit. Die alleen geldt voor de versterker of de manier waarop deze TuneIn aanroept. 

Weet jij hierover misschien meer. Voor nu werkt het, zij het met een workaround. Maar ben wel benieuwd waar dit probleem dan precies zit.


Aahh fijn dat je achterhaald hebt dat het hem in de switch zat. 😁

Wat TuneIn betreft, wij blokkeren geen poorten of bepaalde diensten. Alleen in uitzonderlijke gevallen, maar voor TuneIn zou dat beslist niet moeten gelden. 😕
Voor mijn beeldvorming, TuneIn staat als app op de SmartTV zelf waar de Marantz weer op aangesloten is? Of zit dit anders in elkaar?

Gebruik je nog andere apparaten waar de Marantz op aangesloten is? Je noemde eerder een switch, heb je ook een eigen router in gebruik bijvoorbeeld?

Goed gevonden wel dat topic. Zo zie je maar, informatie uit 2013 kan ook nog nuttig zijn. 🙃

 


Hey Sanne,

De ‘app’ staat op de versterker zelf, maar het lijkt eerder een ingebakken programma. Via een TV, laptop of Google Speaker werkt het wel vreemd genoeg. Die zijn dan wisselend bekabeld of draadloos verbonden.

TuneIn werkt (zolang ik de Google DNS) gebruik op de versterker. Zowel via WiFi als bedraad, al dan niet via een switch. 

Kortom, heel vreemd. Want het lijkt in de DNS instellingen van de router te zitten. De router is overigens van jullie, de box12 heb ik! 


Check. Dat maakt het lastig om te zeggen waar het hem nu precies in zit. Als er via een PC of laptop een DNS probleem is dan kun je via opdrachtprompts achterhalen of er iets bij ons is dat het blokkeert.

Kun je op de Box 12 handmatig de DNS van de TuneIn app instellen? Als dat wel werkt dan is de DNS die op de Box 12 ingesteld staat in orde en dan lijkt het erop dat de factory default van de TuneIn app op de Marantz niet in orde is. 

Als dit niet werkt dan ga ik met wat collega's in overleg. 

Laat je weten wat de resultaten zijn?


Hey Sanne, ik heb hiernaar gekeken. Maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld (of wat ik moet doen) met het handmatig instellen van de DNS van de tuneIn app via de Box 12. Kan je dat wat verduidelijken? 


Yes kan ik! Ik zie ook dat ik het om had gekeerd, excuses! Kun je op de Marantz in de TuneIn app de DNS van de Box 12 instellen? 192.168.2.254 dus? 
Ik ga er vanuit dat de app die optie heeft, anders is het mij helemaal een raadsel waarom het niet zou werken.