Skip to main content

Sinds enkele maanden hebben we glasvezel, echter de internetsnelheid valt regelmatig terug (vandaag naar download 8, upload 7). Ik moet dan de stekkers uit het stopcontact halen, even wachten en opnieuw opstarten. Waar kan dit aan liggen?

Hoi @JeroenFrouk . Welkom op het forum.

Wat jammer dat de snelheid te wensen over laat. Hoe meet jij dit? Is dit ook het geval via een bedraad aangesloten pc/laptop?


Beste Erwin,

We werken uitsluitend bedraad. Het kastje voor de glasvezel komt uit op de Experia Box V10. Van hieruit gaat de netwerkkabel naar een Cisco Linksys E2000 router, in een andere kamer, waar ook een Netwerk giga Switch 10/100/1000mps van Sitecom zit. Hier zit de PC op aangesloten en een laptop in een andere kamer. Ik heb er zelf helemaal geen verstand van, maar zet dit er maar even bij. Ongeveer eens per week blijkt internet heel traag te gaan (7-8) snelheid. Als ik de stekkers eruit haal en er weer in is het weer iets van 60 en 50. Ik meet dit via KPN speedtest op de bedraadde PC en/of de laptop - deze geven beide dezelfde snelheden aan.

Hopelijk geeft dit een beeld van wat er aan de hand zou kunnen zijn?


Dank voor de info, @JeroenFrouk . Om uit te sluiten dat het ná de experiabox misgaat wil ik je nog één ding vragen:

Kun jij de snelheid meten met een pc/laptop die rechtstreeks op de experiabox is aangesloten? Als het dan ook misgaat heb ik een goed aanknopingspunt en kan ik actie ondernemen. Op dit moment zou het nog kunnen dat er iets niet goed gaat in de eigen apparatuur en dat wil ik even uitsluiten. 


Ha, clever idee. Dat zal ik doen op het moment dat de internetsnelheid weer is teruggevallen, dus ik neem aan over enkele dagen - alleen gaat het nu opeens al 2 dagen goed, net zo als dat kiespijn vaak over is wanneer je naar de tandarts gaat….


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, weet je mij te vinden. :-)