Skip to main content
Beantwoord

Internetsnelheid hoog genoeg op nieuwe adres?

• January 10, 2026
  • 30 reacties
  • 241 keer bekeken

Beste community members, sorry dat ik binnenplof zonder me voor te stellen. Prangende vraag. KPN kan op mijn nieuwe adres in Gilze maximaal 37 Mbit/s downloadsnelheid leveren en tot 10 Mbit/s upload. In de meterkast hangt een glasvezelkastje. Mijn vraag is of dat genoeg is? Ik kijk Netflix en paar andere streamingabos. Af en toe gamen. KPN biedt nu een tv aan gratis bij een 2 jarig abo. De Philips 55PUS8500/12. Die wil ik erbij nemen. Maar de mail van kpn zegt niet of alles soepel werkt.

Beste antwoord door R67

Ik zou vooral die 500mb aanvragen dan. Bij KPN kan je elke maand up en downgraden. Dus als hij op glasvezel geleverd wordt is dat super en zal die 500 gewoon werken. Wordt hij op koper (telefoonlijn) geleverd zou ik naar KPN bellen en een upgrade naar glas vragen. 

Ook wordt het abonnement automatisch naar 100/10 terug geschroefd als er geen glas beschikbaar is. Daar hoef je zelf niks voor te doen.

Nog even een update. Ik kreeg een mail van mijn energieleverancier dat mijn adres mogelijk niet correspondeert met de gedane energielevering. Dat komt een externe firma onderzoeken. Dus misschien zijn er tijdens de bouw een aantal kabels fout getrokken en betalen de buren (gedeeltelijk) elkaars rekening?

Als ik deze gedachte doortrek naar het aanwezige glasvezelkastje dan zit daar misschien ook een foutje? Gelukkig ben ik er net pas komen wonen. Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Ik hou je, jullie, op de hoogte. Tenzij er geen behoefte bestaat. Ik wil niet zeuren. Groetjes!

30 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 10, 2026

Voorop; ik ben een medewerker van KPN dus vast bevooroordeeld.

37mb zou voldoende moeten zijn, die glasvezel in de meterkast maakt KPN geen gebruik van, deze is van een andere aanbieder. KPN zal leveren over hun telefoonlijn. 
4k Netflix gebruik +/- 25mb. Tv kijken rond de 12mb, dus dat zijn de problemen niet. Wel als er meerdere gebruikers tegelijk op internet zitten.

Het grote nadeel is het downloaden van grote bestanden, dit zal met 30mb wel enige tijd kunnen duren.

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

37mb zou voldoende moeten zijn, die glasvezel in de meterkast maakt KPN geen gebruik van, deze is van een andere aanbieder. KPN zal leveren over hun telefoonlijn. 
4k Netflix gebruik +/- 25mb. Tv kijken rond de 12mb, dus dat zijn de problemen niet. Wel als er meerdere gebruikers tegelijk op internet zitten.

Het grote nadeel is het downloaden van grote bestanden, dit zal met 30mb wel enige tijd kunnen duren.

Dankjewel voor je supersnelle reactie. Ik ga hier even overleggen. Ben zo terug.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 10, 2026

Zelf heb ik zo’n 2 jaar gewoond met +/- 32mb. Kon daar prima mee gamen etcetera. Wel woonde ik toen nog alleen. Inmiddels heb ik 100mb en merk eigenlijk enkel verschil wanneer ik iets download.

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Nog een vraagje aub. Ik heb bij de bestelling 500 Mbit aangegeven. Dat kost per maand €50. Gezien de maximaal haalbare snelheid kan ik dus beter 100 Mbit aanvinken, dat kost €42,50. Zie ik dat goed? Nogmaals dank voor je reactie.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 10, 2026

Je zou niet hoger kunnen selecteren als dat je kan afnemen. Dus als je 500 kan selecteren zal KPN ook 500 kunne leveren. In dat geval heb je wel glasvezel van KPN.

JanD
Superuser
  • January 10, 2026

Je hebt dus glasvezel ​@R67  anders kon je die snelheden niet kiezen, je kunt ook kiezen voor 200Mbit/s, is slechts 1 euro duurder dan 100Mbit/s en is voor de meeste huishoudens meer dan ruim voldoende, nog sneller vind ik persoonlijk  ‘overkill' en zonde van het geld.

• January 10, 2026

Waar haal je die 37 mbit vandaan?

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Je zou niet hoger kunnen selecteren als dat je kan afnemen. Dus als je 500 kan selecteren zal KPN ook 500 kunne leveren. In dat geval heb je wel glasvezel van KPN.

Mijn excuses maar ik begrijp je reactie niet. Ik heb via kpn site internet besteld en een adres-check gedaan. Die was okee. Daarna heb ik 500 Mbit/s aangevinkt en de bestelling opgestuurd. Een dag erna kwam bovenstaande reactie ( hoogst haalbaar 37 Mbit) met de vraag of ik toch wil bestellen of alsnog annuleren. (Mijn keuze voor 500 Mbit kwam tot stand na wat random zoekterm op internet, leek me een goede middenmoot. Zoals gezegd zijn wij geen zware gebruikers. Netflix streamen, veel social media en af en toe eens een game.)

Ik zou het fijn vinden als je me verder advies geeft. Internet is niet mijn vakgebied. Dank!

• January 10, 2026

In de meterkast hangt een glasvezelkastje. 

Hoe ziet da kastje eruit? Zo?

JanD
Superuser
  • January 10, 2026

Beste ​@R67 er lijkt dus een fout in het bestelsysteem te zitten als KPN zegt dat het hoogst haalbare 37Mbit/s is, dan heb je een xDSL- (koper) aansluiting, maar dan moet je niet de keus kunnen hebben voor o.a. 500MBit/s, dat is uitsluitend voorbehouden aan glasvezel.

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Waar haal je die 37 mbit vandaan?

Na mijn bestelling heeft kpn mij gemaild met de mededeling dat op mijn adres maximaal 37 haalbaar is.

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Beste ​@R67 er lijkt dus een fout in het bestelsysteem te zitten als KPN zegt dat het hoogst haalbare 37Mbit/s is, dan heb je een xDSL- (koper) aansluiting, maar dan moet je niet de keus kunnen hebben voor o.a. 500MBit/s, dat is uitsluitend voorbehouden aan glasvezel.

Ja, inderdaad. Dat is denk ik wat er aan de hand is. Want ik heb mijn adres ingevoerd en daarna kreeg ik die keuzes die een dag erna via mail teruggefloten werd. Nou boeit me dat op zich niet zoveel want de kpn monteur alhier bevestigd dat 37 op zich okee zou moeten zijn in mijn geval. Maar dan kan ik dus ook voor een goedkoper abo kiezen. Anders gooi ik iedere maand €7,50 weg. Das zonde.

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

In de meterkast hangt een glasvezelkastje. 

Hoe ziet da kastje eruit? Zo?

Dat is m.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Het lijkt erop dat glasvezel nog niet in je wijk beschikbaar is? Of hebben je directe buren wel soms glasvezel?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 10, 2026

Ik zou vooral die 500mb aanvragen dan. Bij KPN kan je elke maand up en downgraden. Dus als hij op glasvezel geleverd wordt is dat super en zal die 500 gewoon werken. Wordt hij op koper (telefoonlijn) geleverd zou ik naar KPN bellen en een upgrade naar glas vragen. 

Ook wordt het abonnement automatisch naar 100/10 terug geschroefd als er geen glas beschikbaar is. Daar hoef je zelf niks voor te doen.

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Het lijkt erop dat glasvezel nog niet in je wijk beschikbaar is? Of hebben je directe buren wel soms glasvezel?

Ik ging er stilzwijgend vanuit dat glasvezel beschikbaar is omdat dat bekende kastje er hangt. De woning is nog heel jong dus ik dacht dat ze dat tijdens de bouw ervan meteen geïnstalleerd hadden. Met mijn buren heb ik nog geen kennis gemaakt. We zitten nog in de klusfase. De vorige bewoner had ziggo.

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Okee, daar kan ik wat mee. Super bedankt!

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

KPN bevestigt zojuist dat op mijn adres geen glasvezel beschikbaar is.

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

KPN bevestigt zojuist dat op mijn adres geen glasvezel beschikbaar is. Zij weten niet wanneer mijn adres gelegd gaat worden. Zodra bekend ontvang ik bericht. Ik heb toegezegd het abonnement te nemen en hoop dat alles via de telefoonlijn soepel draait. De TV werking is belangrijkst.

• January 10, 2026

Heb je enig idee wanneer dat glasvezelkastje geplaatst is? Kan je dat misschien aan de buren vragen ofzo? Misschien nog meer heel kort geleden? Misschien is de wijkcentrale niet af ofzo...

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Heb je enig idee wanneer dat glasvezelkastje geplaatst is? Kan je dat misschien aan de buren vragen ofzo? Misschien nog meer heel kort geleden? Misschien is de wijkcentrale niet af ofzo...

Ik kom er nog op terug want ik vind het maar vreemd. Ik hou jullie op de hoogte.

• January 11, 2026

Hier een leuk stukje van een ander forum, bij de conculega :
https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Internet/De-on-zin-van-een-2-GBps-Internet-verbinding/td-p/1783896

Een mooie relativering waarvan ik het meeste op een paar details na wel onderschrijf.

Met name dit stukje is wel goed om te weten :

Gaming
Bij gaming draait het veelal niet om je upload of download snelheid , maar om de ping,

• Auteur
  • Helper
  • January 11, 2026

Deze kpn aansluiting hangt in de meterkast. Komende week zal wel een mail komen van kpn met spullen en installatie afspraak. Ben erg benieuwd... 

• Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • January 12, 2026

Nog even een update. Ik kreeg een mail van mijn energieleverancier dat mijn adres mogelijk niet correspondeert met de gedane energielevering. Dat komt een externe firma onderzoeken. Dus misschien zijn er tijdens de bouw een aantal kabels fout getrokken en betalen de buren (gedeeltelijk) elkaars rekening?

Als ik deze gedachte doortrek naar het aanwezige glasvezelkastje dan zit daar misschien ook een foutje? Gelukkig ben ik er net pas komen wonen. Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Ik hou je, jullie, op de hoogte. Tenzij er geen behoefte bestaat. Ik wil niet zeuren. Groetjes!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Eerlijk gezien lijkt mij dit vrij sterk. Glasvezel en een stroomkabel zijn beiden totaal verschillend. Daarnaast is interferentie met elkaar ook niet eens mogelijk met glasvezel.

Het zou ook kunnen dat er administratief iets niet oké is met de stroomvoorziening.