Skip to main content
Vraag

Internetsnelheid is minder dan 1000 Mbp/s zowel als upload als download

• February 17, 2026
  • 38 reacties
  • 392 keer bekeken

Goedenavond,

Ik heb meerdere tests uitgevoerd, zowel op mijn UDM Pro als op de V12 Box.
Maar geen van beide haalt boven de 850 Mbps (ongeveer 15% verlies, zoals mij is verteld).

Wat zou het probleem kunnen zijn?
Een paar maanden geleden was dit nog netjes 930/930 Mbps. Dit was toen ook al gemeten op zowel de UDM Pro als de V12 Box.

Voor zover ik weet is er volgens mij ergens in de afgelopen maanden onderhoud geweest. Sindsdien ligt de snelheid lager dan normaal en krijg ik deze ook niet meer hoger, ongeacht wat ik probeer.

Dit is de download speed op de KPN V12 Box:

Dit is de internet snelheid direct vanuit mijn UDM Pro:

38 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 18, 2026

Zie onderstaande link voor een mogelijke oplossing:

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 19, 2026

Goedemorgen ​@Mailootje en bedankt voor jouw bericht :)

Dat is inderdaad niet helemaal zoals het moet zijn dus goed dat je daar via deze weg melding van maakt! Heb je het glasvezelkastje ook al eens gereset door deze minimaal 2 minuten lang stroomloos te maken? Ik heb goede hoop dat je het probleem daarmee vrij gemakkelijk kunt verhelpen dus ik zie je bevindingen graag tegemoet!

Nuttige toevoeging. Mocht het resetten van het glasvezelkastje niet helpen, neem dan deze informatie ook eens door, misschien kom je hier nog dingen tegen die je verder kunnen helpen! 

• Auteur
  • Helper
  • February 23, 2026

Goedemorgen ​@Mailootje en bedankt voor jouw bericht :)

Dat is inderdaad niet helemaal zoals het moet zijn dus goed dat je daar via deze weg melding van maakt! Heb je het glasvezelkastje ook al eens gereset door deze minimaal 2 minuten lang stroomloos te maken? Ik heb goede hoop dat je het probleem daarmee vrij gemakkelijk kunt verhelpen dus ik zie je bevindingen graag tegemoet!

Nuttige toevoeging. Mocht het resetten van het glasvezelkastje niet helpen, neem dan deze informatie ook eens door, misschien kom je hier nog dingen tegen die je verder kunnen helpen! 

Ik heb mijn eigen modem. Mijn UDM Pro is rechtstreeks aangesloten op het glas, dus ik gebruik geen NT-kastje. De speedtest die tijdens de V12 Box is gedaan, is maanden niet aangesloten geweest (dus ook het NT-kastje).

Blijkbaar was mijn glasvezelaansluiting beschadigd. Vandaag heeft een monteur hem omgezet naar de 2e aansluiting. Morgen komt er een HAS monteur die de aansluiting weer gaat maken. Ik houd jullie op de hoogte😁

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 23, 2026

Ik moet als HAS monteur zeggen dat het me uiterst onwaarschijnlijk lijkt dat de las slecht genoeg kan zijn voor 930mb maar goed genoeg voor 820… Maar wie weet. Heel veel succes morgen in ieder geval, ik ga mee duimen.

• Auteur
  • Helper
  • February 23, 2026

Ik moet als HAS monteur zeggen dat het me uiterst onwaarschijnlijk lijkt dat de las slecht genoeg kan zijn voor 930mb maar goed genoeg voor 820… Maar wie weet. Heel veel succes morgen in ieder geval, ik ga mee duimen.

Er zijn momenteel twee monteurs langsgekomen. De tweede monteur heeft hem nu op de tweede lijn aangesloten (wat de eerste ook had kunnen doen volgens de tweede monteur). Morgenochtend komt de derde... Die dit wel kan oplossen volgens de monteur. Ben benieuwd.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 23, 2026

Ah, dan ben je gebeld door KPNNetwerk voor het maken van een afspraak neem ik aan? Dan komt de aannemer langs? 

• Auteur
  • Helper
  • February 23, 2026

Ah, dan ben je gebeld door KPNNetwerk voor het maken van een afspraak neem ik aan? Dan komt de aannemer langs? 

Uhh, dit heeft de 2de monteur die vandaag is langs gekomen gedaan. 

• Auteur
  • Helper
  • February 23, 2026

Nu komt er dus morgen een nieuwe aansluiting (ze gaan direct de oude NT kast vervangen met een nieuwe. Een zwarte volgensmij. Neem aan een XGS PON of iets dergelijks. Blijft de glasvezel aansluiting hetzelfde of is dit dan een andere aansluiting?

Ik had ook iets gelezen over dat je dan je apparatuur moet registreren online.

Dit is mijn oude NT kast.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 23, 2026

Dan gaan ze je migreren van GOF/AON naar een (XGS)PON netwerk. Verklaard niet helemaal waarom er een HAS collega moet komen, ook veranderd er dan niks aan het glasvezel maar enkel de achterliggende apparatuur. Ik ga in ieder geval met je mee duimen 😁

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • February 23, 2026

Ik heb mijn eigen modem. Mijn UDM Pro is rechtstreeks aangesloten op het glas, dus ik gebruik geen NT-kastje. De speedtest die tijdens de V12 Box is gedaan, is maanden niet aangesloten geweest (dus ook het NT-kastje).

Als jij van AON naar XGS-PON gaat en je had de UDM via een SFP direct op glas, dan zul je straks dus ook een nieuwe SFP XGS-PON module moeten kopen als je de UDM weer direct op glas wilt hebben.

Of je moet nieuw geplaatste ONT gebruiken en de UDM via utp aansluiten.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 23, 2026

Hoi ​@Mailootje , fijn dat je ons zo goed op hoogte houdt en ben benieuwd naar de uitkomst morgen! Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in dat het allemaal helemaal goed gaat komen 💪🏻

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 24, 2026

Heb je al een update voor ons ​@Mailootje ?

• Auteur
  • Helper
  • February 24, 2026

Zeker, hij heeft netjes de aansluiting opnieuw gemaakt. Nu gaat er weer 940/940 Mbps over de lijn.

Blijkbaar was de lijn beschadigd 🙈🙈 Het is nogal fragiel zonder het NT kastje.

• Auteur
  • Helper
  • February 24, 2026

Nu heb ik nog een vraag. Ik wil graag overstappen naar het 4 Gbit/s-abonnement. Ik heb al een Zaram XGS-PON ONU WAN SFP+ Module besteld. Wat moet ik doen om dit werkend te krijgen?

Ik zie veel verhalen dat ik bepaalde ID’s aan jullie moet doorgeven. Maar ik zie ook dat sommige mensen het gewoon hebben aangesloten met een XGS-PON en dat alles in één keer werkt, zonder dat ze iets hoeven te doen.

Ongeveer een uur geleden heb ik contact opgenomen met de klantenservice. Zij hebben mij dit document doorgestuurd:
https://assets.ctfassets.net/zuadwp3l2xby/2Yp0HtLJPKBUX5mqr3l23a/936f91d56ff916c1f8f5c81d195bcd4f/20222263_KPN_Internet_Glasvezel_Specificaties_v20230123.pdf

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 24, 2026

Als je je eigen ont wilt gebruiken, of modem met ont ingebouwd dan zal je het serienummer door moeten geven. Dit gebeurt doorgaans via een zelfservice tool. Lukt dat niet dan kan de klantenservice daar als het goed is een ticket voor aanmaken. Ik tag ​@gensnet even. Die weet daar veel meer over, weet alleen niet of hij nog actief is.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 24, 2026

Of ​@bnh 

• Auteur
  • Helper
  • February 24, 2026

Waar kan ik de service tool vinden / gebruiken?

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 24, 2026

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • February 24, 2026

Als je je eigen ont wilt gebruiken, of modem met ont ingebouwd dan zal je het serienummer door moeten geven. Dit gebeurt doorgaans via een zelfservice tool. Lukt dat niet dan kan de klantenservice daar als het goed is een ticket voor aanmaken. Ik tag ​@gensnet even. Die weet daar veel meer over, weet alleen niet of hij nog actief is.

Dit is inderdaad de manier, je wordt binnen twee dagen meestal opgebeld en dam ga je samen met de medewerker van KPN je ONT activeren.

• Auteur
  • Helper
  • February 24, 2026

Dit is inderdaad de manier, je wordt binnen twee dagen meestal opgebeld en dam ga je samen met de medewerker van KPN je ONT activeren.

Uh, oké. Maar zit je dan zonder internet? Of wordt het pas omgezet naar XGS als je geholpen wordt?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 24, 2026

Dat laatste, bij ons is het in principe 1 druk op de knop om een nieuw serienummer in te voeren. Dus dat wordt dan telefonisch gedaan zodat jij op dat moment de ONT kan omwisselen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 25, 2026

Zeker, hij heeft netjes de aansluiting opnieuw gemaakt. Nu gaat er weer 940/940 Mbps over de lijn.

Mooi om te lezen dat de aansluiting opnieuw is gemaakt en dat je nu ook weer de juiste snelheden behaalt, top!

En ook heel erg prettig dat je ons zo goed op de hoogte hebt gehouden van de voortgang ​@Mailootje 💪🏻

• Auteur
  • Helper
  • February 25, 2026

Mooi om te lezen dat de aansluiting opnieuw is gemaakt en dat je nu ook weer de juiste snelheden behaalt, top!

En ook heel erg prettig dat je ons zo goed op de hoogte hebt gehouden van de voortgang ​@Mailootje 💪🏻

Geen probleem! Ik ga nu het 4Gbit netwerk aanvragen, ben benieuwd hoe dat zal verlopen.

De service is precies waarom ik niet zou overstappen. De service is altijd goed bij KPN (sommige monteurs en klantenservicemedewerkers kunnen beter), maar dat blijft helaas zo. Uiteindelijk komen we er wel uit. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • February 25, 2026

Geen probleem! Ik ga nu het 4Gbit netwerk aanvragen, ben benieuwd hoe dat zal verlopen.

Ga je dan een UDM Pro direct aansluiten op een 4Gbps lijn?

Dan ben ik benieuwd of je daarop wel de snelheid zult halen (met PPPoE).

Als je nu overigens op 930/930 Mbps zit dan denk ik dat er ergens ook nog een 1Gbps apparaat hangt (switch of netwerkkaart) die die snelheid niet aan zal kunnen.

• Auteur
  • Helper
  • February 25, 2026

Ga je dan een UDM Pro direct aansluiten op een 4Gbps lijn?

Dan ben ik benieuwd of je daarop wel de snelheid zult halen (met PPPoE).

Als je nu overigens op 930/930 Mbps zit dan denk ik dat er ergens ook nog een 1Gbps apparaat hangt (switch of netwerkkaart) die die snelheid niet aan zal kunnen.

Ja, ik zal hem direct op het glas aansluiten met de SFP module. Mijn computer en servers hebben allemaal 10GbE kaarten erin en lokaal werkt dit ook volledig op 10GbE (ergens tussen 8000 en 9600 Mbps).

Nu weet ik dat de IDS/IPS van de UDM Pro max 3.5Gbs is. Dus zou zeker even moeten testen met IDS/IPS aan en uit

Alle switches zijn ook van Unifi en zijn allemaal 10GbE (SFP en UTP)