Skip to main content

Gisteren is mijn KPN box 12 geüpdatet. Ik heb nu de nieuwe KPN Software (V12.C.23.04.38).

Ik heb regelmatig Speedtest uitgevoerd. Vóór de update had ik een uploadsnelheid rond de 930 Mbps en een uploadsnelheid van 790 Mbps.

Na de update is mijn uploadsnelheid gelijk gebleven, maar mijn  downloadsnelheid is teruggevallen naar 540 Mbps. Mijn ping is constant 3.

Ik heb deze snelheid gemeten op mijn Windows PC, die met een ethernetkabel is aangesloten  op de KPN 12 Box. Aan deze aansluiting is niet veranderd.

 

Mijn vraag is: Kan mijn downloadsnelheid weer op het oude niveau gebracht worden?

Wil je de Box 12 een keer herstarten, Rivellino, en dan een dag of twee aankijken of het bijtrekt? De update verandert vanuit ons niets aan je aansluiting of abonnement, en doet van daaruit dan ook niets met je internetsnelheid.


Eind van de ochtend heb ik de stekker even uit de Box12 gehaald (15 seconden).

Ik merk nog geen verbetering van de internetsnelheid. Ik blijf het regelmatig controleren.

Bijgaand de meest recente Speedtest resultaten.

 


Nog even ter vergelijking de Speedtest resultaten van voor de update.

 


De downloadsnelheid blijft nog steeds sterk achter bij de snelheid die ik gewend was en waar ik op geabonneerd (1 Gbps). Bovendien is de snelheid niet stabiel. Een enkele keer heb ik wel mijn ‘oude’ snelheid van 920 Mbps. Maar een paar uur later is het weer teruggevallen naar 540 Mbps.

Op mijn werkkamer heb ik 2 Ethernet-aansluitingen. Maar ook het overschakelen naar de andere ethernet-kabel geeft dezelfde teleurstellende snelheid.  Het lijkt mij dat het probleem dus niet aan de bekabeling binnen mijn appartement kan liggen. 

Als bijlage nog eens de meest recente speedtest-resultaten.

 


Ik heb zojuist de KPN Servicedesk gebeld over het probleem van mijn trage internet. Via het computergestuurde menu en een SMS van de KPN kwam ik uiteindelijk bij de servicetool Traag Internet.

Die heb ik uitgevoerd. Het scherm vermeldt dat dit maximaal 2 minuten duurt. Na 5 minuten kreeg ik de volgende foutboodschap:

Het is niet gelukt om je gegevens op te halen. We helpen je graag op een later moment verder.

Het begint wel een beetje vervelend te worden. Ik heb een contract met KPN voor 1 Gbps. Volgens dit contract zou ik gemiddeld 85% van deze snelheid moeten halen   En de minimaal beschikbare snelheid is 75% van de hierboven getoonde maximale down- en uploadsnelheid. Dat is dus 750 Mbps.

Maar mijn downloadsnelheid is nu 540 Mbps. De KPN houdt zich dus niet aan mijn contract.

 


Hier hetzelfde probleem. Ik kom er nu pas achter omdat ik even een groot bestand moest downloaden. Net ook even alle bekende stappen doorlopen (Box12 herstart, kabel check, netwerkadapter check, etc.) maar geen verandering. Servicetool geeft ook dezelfde melding:

“Het is niet gelukt om je gegevens op te halen. We helpen je graag op een later moment verder.”

Iemand een oplossing?

 

 


Vanmorgen heb ik de KPN Service Desk gebeld.

De medewerker heeft van een afstand alles bekeken.. Het glasvezelkastje en het modem zijn opnieuw opgestart.

Maar de internetsnelheid bleef ondermaats (540 Kbps). 

De medewerker gaf aan dat de KPN tegen de technische grenzen van glasvezel en modem aanloopt en dat ik maar moet leren leven met deze snelheid.

 

Dat vind ik onacceptabel. Ik heb een klachtenformulier ingevuld.


Vanmorgen heb ik de KPN Service Desk gebeld.

De medewerker heeft van een afstand alles bekeken.. Het glasvezelkastje en het modem zijn opnieuw opgestart.

Maar de internetsnelheid bleef ondermaats (540 Kbps). 

De medewerker gaf aan dat de KPN tegen de technische grenzen van glasvezel en modem aanloopt en dat ik maar moet leren leven met deze snelheid.

 

Dat vind ik onacceptabel. Ik heb een klachtenformulier ingevuld.

Je hebt net als ik voor de update toch gewoon de +/- 900 gehaald? Dat zou wat zijn dat door een modem update dat opeens niet meer haalbaar is.

Dat antwoord van KPN slaat nergens op, inderdaad onacceptabel.


Hierbij een update.

Ik was net ingelogd op het modem (via 192.168.2.254) en zag onder ‘Instellingen > Systeem’ dat er nieuwe firmware beschikbaar was: V12.C.23.04.39. Deze gedraaid en toen die klaar was meteen een Speedtest gedaan maar helaas met hetzelfde resultaat. Daarna weer ingelogd op het modem en via ‘Instellingen > Systeem’ een herstart gedaan (dus niet de stroom eraf. Geen idee of er in deze 2 methodes nog een verschil zit), daarna weer een Speedtest gedaan en die ging meteen naar de oude snelheid van +/- 900. Hierna nog twee keer getest en de snelheid blijft hetzelfde.

Nu zijn het maar 3 testjes en ik zal het in de gaten houden als ik eraan denk maar het lijkt er toch sterk op dat ondanks de bewering van KPN dat er na een update niets veranderd dit toch het geval is geweest met de vorige update.

@Rivellino2022: het zou mooi zijn als dit voor jou ook werkt (en blijft werken 😉).

 

 


@BlackFiesta, Bedankt voor de tip.

Ik had versie 39 al vrij snel na de update naar de KPN Software geïnstalleerd.

Ik heb net ingelogd op het modem en via ‘Instellingen > Systeem’ een herstart gedaan 

Maar helaas, mijn downloadsnelheid blijft rond de 540 Kbps.

@Erik_  heb lij nog suggesties?

 


@Rivellino2022, dat is jammer.

Ik ben bang dat de volgende stap een harde ‘reset’ van je modem zal zijn en als dat niet werkt dan moet er een monteur langskomen.


Ook ik heb hier last van. sterke afname van mijn internet snelheid. alhoewel mijn upload onaangetast blijft van de gewoonlijke standaard.
ik gaf het wat tijd omdat.. weetje een fout in de firmware update dit misschien hinderde, en later opgelost zou worden. Maar ik lijk wel gek als ik voor rond de 40% a 50% minder internet ga settelen ondanks glasvezel “The promised LAN” zou zijn. dit hoort dus duidelijk niet te gebeuren. en ik verwacht uiteindelijk een oplossing voor of compensatie. want hier heb ik niet voor getekend.

Voordat je het vraagt. Ja ik heb de meest recente update. en nee, ik heb niet zitten knoeien met instellingen. behalve wat port forwarding dingen en vaste IP’s aanwijzingen aan apparaten.

 


@BlackFiesta , @Erik_ 

Ik heb via het menu van het modem een reset van de een reset van het thuisnetwerk gedaan. Mijn ingestelde wifi-netwerken bleven hierbij gelukkig behouden.

Aanvankelijk had ik de nodige problemen om mijn internetverbinding weer werkend te krijgen. Later bleken mijn DHCP-instellingen niet meer op automatisch te staan.

Nu heb ik weer een goede downloadsnelheid van rond of boven de 900 Mbps. 

Ik houd het nog even in de gaten.

 


De hogere downloadsnelheid was maar van korte duur. Ik ben nu weer teruggevallen op doanload-snelheden tussen de 530 en 780 Kbps.

Mijn klacht bij de KPN heeft tot verdere actie geleid. Vanmiddag krijg ik bezoek van een monteur.

Wordt vervolgd.


De monteur is gisteren geweest. De download-snelheid bij het modem blijkt goed te zijn (940Mbps). Ook de 2 UTP-kabels bij de Desktop-PC geven dezelfde snelheid door. Het probleem blijkt dus niet bij de KPN te zitten maar bij de PC te zitten (de netwerkkaart?).

Ik ga verder zoeken naar een oplossing, maar dat valt buiten de scope van dit forum.

Bedankt voor het meedenken.