Skip to main content
Vraag

Internetsnelheid lager dan contract

• February 2, 2026
  • 2 reacties
  • 41 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een koperen aansluiten welke bij het aangaan van het contract 100 Mbses zou moeten zijn, bij diverse test kwam ik 6 x uit op 7 Mbitsec, 1 x op zijn best 10 Mbitsec. Dat is dus minimaal 10 x zo laag als dat het contact beloofd. Glasvezel ligt voor de deur van ons appartement, maar KPN legt de glasvezel (niet zelf) aan, dat is uitbesteed aan derden. Ik voel me zwaar bedonderd door KPN. Als ik een upload van Windows 11 of ik ben aan het werk in de cloud, krijg hapert mijn tv en is dan wazig en soms blijft het beeld hangen. 

2 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

Wat geeft de postcodecheck aan als maximale snelheid op jouw adres? Want ondanks dat het product 100Mbs aangeeft, staat er in het contract vaak "tot 100Mbps" en is de werkelijke snelheid afhankelijk van wat technisch mogelijk is met DSL ergens afstand tot de centrale. Je zou dan minimaal 70% van die snelheid moeten halen.

Ps. Dit is wel bedraad en niet via wifi. Voer dus testen altijd uit via een bedrade pc zodat storings-invloeden bij wifi uitgesloten zijn.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 4, 2026

Hoi ​@PeterLJanssen en bedankt voor jouw bericht :)

Dat zijn inderdaad geen denderende snelheden die je meet en goed dat je dat via deze weg ook kenbaar maakt! 

Wat geeft de postcodecheck aan als maximale snelheid op jouw adres? Want ondanks dat het product 100Mbs aangeeft, staat er in het contract vaak "tot 100Mbps" en is de werkelijke snelheid afhankelijk van wat technisch mogelijk is met DSL ergens afstand tot de centrale. Je zou dan minimaal 70% van die snelheid moeten halen.

Hier ben ik in eerste instantie ook heel erg benieuwd naar. Bij een koperaansluiting is de afstand tot de wijkcentrale bepalend voor welke snelheid er daadwerkelijk kan worden behaald en daarom staan er in het contract ook altijd 'snelheden tot'. Meer informatie hierover kun je ook terugvinden in dit artikel op onze Kennisbank, hier wordt eigenlijk precies uitgelegd hoe de vork in de steel zit! 

Ps. Dit is wel bedraad en niet via wifi. Voer dus testen altijd uit via een bedrade pc zodat storings-invloeden bij wifi uitgesloten zijn.

Dit is inderdaad wel even belangrijk om rekening mee te houden, via de wifi lever je nu eenmaal altijd snelheid in omdat het wifi signaal zich door de lucht beweegt. In ieder geval zien we je bevindingen graag tegemoet!