Skip to main content

Wifimanager al geprobeerd op diverse plaatsen in huis, maar de downloadsnelheid is max 7mbit. Dat is te laag, want streamen via tv loopt vast en tablet loopt tevens vast. Hoe dit verbeteren zonder meteen dure superwifipunten te kopen? Want je mag toch echt wel hogere snelheden verwachten. Zelfs naast de modem haal ik nog steeds 7mbit ipv 100. 

Ha @Dag dag welk type modem heb je?


Snelheid testen doe je uitsluiiten bekabeld rechtstreeks aan de modem/router voor een nauwkeurige weergave @Dag dag o.a. via onderstaande website (zeer nauwkeurig):

https://openspeedtest.com/


Ha @Dag dag welk type modem heb je?

Bedoel je dan de Experia box of de modem zelf? Ik zie op de modem zelf niets staan behalve NT. Zoals je leest, ben ik hier totaal geen expert in.


Snelheid testen doe je uitsluiiten bekabeld rechtstreeks aan de modem/router voor een nauwkeurige weergave @Dag dag o.a. via onderstaande website (zeer nauwkeurig):

https://openspeedtest.com/

Oke dank. Bekabeld ga ik nog meten. Kan me niet voorstellen dat dit ineens (bijna) 100 mbit op gaat leveren. Maar ben benieuwd.


Bekabeld moet je ongeveer 120Mbit/s kunnen halen.

 


Welkom op het forum @Dag dag, ik ben inderdaad ook benieuwd wat de bekabelde verbinding doet. Via een bekabelde test krijg je een beeld van de verbinding die daadwerkelijk op het modem binnenkomt. Het Wifi signaal gaat door de lucht, waardoor het gevoelig is voor omgevingsfactoren. 

Het kan zijn dat het Wifi signaal dusdanig beïnvloed wordt waardoor het zoveel minder wordt.

Er zijn meerdere dingen die je kunt hierbij, in dit artikel beschrijven we ze: 

 


Welkom op het forum @Dag dag, ik ben inderdaad ook benieuwd wat de bekabelde verbinding doet. Via een bekabelde test krijg je een beeld van de verbinding die daadwerkelijk op het modem binnenkomt. Het Wifi signaal gaat door de lucht, waardoor het gevoelig is voor omgevingsfactoren. 

Het kan zijn dat het Wifi signaal dusdanig beïnvloed wordt waardoor het zoveel minder wordt.

Er zijn meerdere dingen die je kunt hierbij, in dit artikel beschrijven we ze: 

 

Dank voor je reactie. En de link naar de kennisbank. Ga ik bekijken. 


Ha @Dag dag welk type modem heb je?

Een experiabox v10

 


Welkom op het forum @Dag dag, ik ben inderdaad ook benieuwd wat de bekabelde verbinding doet. Via een bekabelde test krijg je een beeld van de verbinding die daadwerkelijk op het modem binnenkomt. Het Wifi signaal gaat door de lucht, waardoor het gevoelig is voor omgevingsfactoren. 

Het kan zijn dat het Wifi signaal dusdanig beïnvloed wordt waardoor het zoveel minder wordt.

Er zijn meerdere dingen die je kunt hierbij, in dit artikel beschrijven we ze: 

 

De downloadsnelheid is rond de 90 mbits. Niet slecht. Upload idem. Daarna ook weer wifi gemeten in de woonkamer met de wifimanager. Dan haal ik 33mbit. Ook niet slecht, maar is het een momentopname? Waar kan dit verschil nou zo in zitten?


Via een kabel gaat de snelheid wel goed dus, dat betekent dat het de Wifi verbinding is waar we ons op moeten richten. Het kan een momentopname zijn, dat is te testen door de meting vaker te doen. Had je de andere tips in het artikel ook al geprobeerd, zoals het wijzigen van het kanaal?

Als er meerdere netwerken in de buurt zijn die op hetzelfde kanaal zitten, kunnen de netwerken elkaar in de weg zitten. Als je een vrijer kanaal kiest kan dat de snelheid bevorderen.


Via een kabel gaat de snelheid wel goed dus, dat betekent dat het de Wifi verbinding is waar we ons op moeten richten. Het kan een momentopname zijn, dat is te testen door de meting vaker te doen. Had je de andere tips in het artikel ook al geprobeerd, zoals het wijzigen van het kanaal?

Als er meerdere netwerken in de buurt zijn die op hetzelfde kanaal zitten, kunnen de netwerken elkaar in de weg zitten. Als je een vrijer kanaal kiest kan dat de snelheid bevorderen.

Nee nog niet geprobeerd. Ga het bekijken. Wel hebben we een robotstofzuiger. Ik las ergens dat dat ding ook voor verstoring kan zorgen?


Via een kabel gaat de snelheid wel goed dus, dat betekent dat het de Wifi verbinding is waar we ons op moeten richten. Het kan een momentopname zijn, dat is te testen door de meting vaker te doen. Had je de andere tips in het artikel ook al geprobeerd, zoals het wijzigen van het kanaal?

Als er meerdere netwerken in de buurt zijn die op hetzelfde kanaal zitten, kunnen de netwerken elkaar in de weg zitten. Als je een vrijer kanaal kiest kan dat de snelheid bevorderen.

Oke, inSSIDer gedownload en bekeken. Mijn wifi is groen. De wifi-extender ook. WifiChannel 40 beiden. Verder geen netwerken op dit kanaal. Wel op 36. Maar is dat waar ik op moet letten? Het zegt me niet zoveel. Volgens de servicetool Wifi-kanaal sta ik ingesteld op automatisch, beter kan niet. Zegt ie. 


Als jouw netwerk het enige netwerk is op dat kanaal, valt dat mee. Je kunt andere kanalen proberen om te kijken of dat een verbetering geeft. Dat het op automatisch staat zegt niet altijd alles. Als het daarna vergelijkbaar blijft zouden SuperWifi punten een verbetering kunnen geven.


Als jouw netwerk het enige netwerk is op dat kanaal, valt dat mee. Je kunt andere kanalen proberen om te kijken of dat een verbetering geeft. Dat het op automatisch staat zegt niet altijd alles. Als het daarna vergelijkbaar blijft zouden SuperWifi punten een verbetering kunnen geven.

Oke. Het gekke is dat we avonden normaal kunnen streamen en dan zit er een avond tussen dat de stream constant vastloopt. Alle andere apparaten staan uit. Slechts alleen via de tv 1 stream. En niets lijkt dan te helpen. Enig idee waar dat dna door veroorzaakt wordt? Blijft heel grillig.


Ik heb daar zo geen verklaring voor, het kan zijn dat er dan iets in de buurt gebeurt wat invloed heeft op jouw netwerk. Het kan ook zijn dat het platform waar je van streamt er even moeite mee hebt. Ik heb zelf bijvoorbeeld wel eens dat YouTube filmpjes niet goed laden, maar als ik een ander platform probeer het wel goed gaat. Het hoeft niet altijd in de verbinding te zitten.


Ik heb daar zo geen verklaring voor, het kan zijn dat er dan iets in de buurt gebeurt wat invloed heeft op jouw netwerk. Het kan ook zijn dat het platform waar je van streamt er even moeite mee hebt. Ik heb zelf bijvoorbeeld wel eens dat YouTube filmpjes niet goed laden, maar als ik een ander platform probeer het wel goed gaat. Het hoeft niet altijd in de verbinding te zitten.

Oke, dank je voor je antwoord. Ik ga het eens in de gaten houden. En wellicht een aantal superwifipunten erbij.

Â