Skip to main content
Beantwoord

Internetsnelheid maximaal 235 Mbps met KPN abonnement van 1Gbps

• February 22, 2026
  • 28 reacties
  • 168 keer bekeken

Benvan68
Helper

Goedemiddag, 

Op moment dat ik mijn pc direct aansluit op het KPN modem haal ik (bijna) de snelheid waarvoor ik het abonnement heb afgesloten (=1Gb). 

Ik heb echter een eigen modem (Netgear R7000 - AC1900) voor mijn interne mogelijkheden aangesloten op de 1e poort van het KPN modem, hierop kan ik verder alle functies instellen welke ik nodig heb zoals bijvoorbeeld port forwarding ivm mijn NAS etc. 

Maar mijn internetsnelheid wordt wel beperkt tot maximaal 235mbps, dat is naar mijn idee veel te weinig. Nu is mijn vraag wat ik op het KPN modem kan instellen, zodanig dat ik dichterbij de 1gb kom? 

Door op mijn eigen R7000 router Qos, Access Control, Traffic Monitoring en Parental Control uit te schakelen zou CTF (Cut-Through Forwarding) moeten werken om ook een hogere snelheid te halen maar dat lukt dus niet.  

Alvast dank voor het meedenken ,

Ben R

Beste antwoord door rvk01

Ik heb genoemde optie wel om in te vullen maar dan kan ik bijvoorbeeld niet met mijn iphone aanmelden op de Synology apps om daar data in te zien of op te kunnen slaan. Hij vraagt dan steeds naar het juiste ip adres van mijn NAS. 

Ten eerste moet je kijken of de no-ip goed werkt. Staat er UPDATED bij jou? En wordt het ip in je no-ip account goed geupdate?

Wat zou ik dan in moeten voeren bij de overige gegevens van DynDNS, bij host en domeinnaam? In de laatste 2 velden vul in mijn usernaam & ww vh No-IP account in. 

No-IP, hostname is de complete hostname van jouw geregistreerde domain daar. b.v. xxx.ddns.net
username = e-mail adres en uiteraard wachtwoord.

Hier werkt het gewoon met no-ip.

Als dat werkt ga je pas naar de volgende stap om te kijken of je de port kunt forwarden. Normaal zou ik er niet voor kiezen een NAS open te zetten naar het internet (maar dat is een eigen keuze).

Heb je UPnP ingeschakeld op de Box 12?

28 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 22, 2026

Ik heb echter een eigen modem (Netgear R7000 - AC1900) voor mijn interne mogelijkheden 

Dat is een oudje. Welke firmware draai je daar op? Eigen firmware? Stock? Laatste versie? 

Ik weet wel dat er meldingen zijn dat de maximale WAN throughput van dat apparaat 450Mbps is, maar of dat dan een limiet van de hardware of firmware is, weet ik niet.

Benvan68
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • February 22, 2026

Ik heb echter een eigen modem (Netgear R7000 - AC1900) voor mijn interne mogelijkheden 

Dat is een oudje. Welke firmware draai je daar op? Eigen firmware? Stock? Laatste versie? 

Ik weet wel dat er meldingen zijn dat de maximale WAN throughput van dat apparaat 450Mbps is, maar of dat dan een limiet van de hardware of firmware is, weet ik niet.

Het is inderdaad een wat ouder type router maar werkt ondanks grote snelheidsverlies naar behoren. Ik gebruik de laatste (originele) firmware van Netgear. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 22, 2026

En je gebruikt de WAN als input?

Heb je de router ook al een complete fabrieksreset gegeven om op die manier hopelijk CTF te krijgen?

Benvan68
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • February 22, 2026

En je gebruikt de WAN als input?

Heb je de router ook al een complete fabrieksreset gegeven om op die manier hopelijk CTF te krijgen?

Ik heb (nog) geen complete fabrieksreset gegeven, ik twijfel of daarmee CTF te kunnen krijgen, het is proberen waard. Kom ik nog op terug.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 22, 2026

Ik heb (nog) geen complete fabrieksreset gegeven, ik twijfel of daarmee CTF te kunnen krijgen, het is proberen waard. Kom ik nog op terug.

Quote: "A hard reset via the button on the back is often necessary to re-enable CTF, as simply turning off services may not immediately turn CTF back on."

Ik ben benieuwd...

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 23, 2026

Maar port forwards kunnen toch ook gewoon op de box12? Waarom zou je dan zo'n verouderde router er tussen zetten? 

Benvan68
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • February 23, 2026

Maar port forwards kunnen toch ook gewoon op de box12? Waarom zou je dan zo'n verouderde router er tussen zetten? 

Omdat t punt waar het kpn modem hangt (bij FTU) geen centraal punt is en ik zowel een switch alsook deco wifi points heb aangesloten voor verdeling meerdere ruimtes.

Ik kan niet overal met kabels komen en bij aansluiten kpn modem was voorwaarde deze bij FTU aan te sluiten. 
En ik weet niet zeker of kpn modem alle faciliteiten biedt zoals (eigen) netgaer.

gr

ben

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 23, 2026

Ik kan niet overal met kabels komen en bij aansluiten kpn modem was voorwaarde deze bij FTU aan te sluiten. 

Heb je meerdere splitsingen direct op de KPN router? Dus gebruik je daar meerdere aansluitingen van? Want het is geen vereiste om de KPN router bij de ONT te hangen. Je kunt gerust vanuit de ONT met een lange netwerkkabel naar de router. Enkele tientallen meters hoeft geen probleem te zijn (en met een kwalitatief goede kabel zelfs langer).

Alleen als je de KPN router ook als “switch” gebruikt, en dus vandaaruit al naar meerdere locaties gaat, dan kan ik me voorstellen dat je ook de Netgear gebruikt. Maar die hoef je dan niet als router te gebruiken (via WAN) maar zou je ook helemaal in kunnen stellen als AP (zodat je vanuit de rest van het netwerk ook de apparaten op de Netgear kunt bereiken, want dat kan anders niet).

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 23, 2026

Zoals rvk zegt, je mag het KPN modem tot 100 meter van de ont plaatsen indien je een cat5e kabel of beter gebruikt.

Benvan68
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • February 23, 2026

Omdat t punt waar het kpn modem hangt (bij FTU) geen centraal punt is en ik zowel een switch alsook deco wifi points heb aangesloten voor verdeling meerdere ruimtes.

En ik weet niet zeker of kpn modem alle faciliteiten biedt zoals (eigen) netgaer.

gr

ben

@Ik_Combineer en ​@rvk01 , 

Ik heb de splitsingen op mijn eigen router en vanaf het KPN modem 1 utp naar WAN ingang eigen Netgear. (CAT6), Hierop aangesloten heb ik een 8 poorts switch voor oa zonnepanelen, eigen wifi deco, splitsing andere ruimtes en (werk)pc etc. 

Ik ga eerst proberen om te kijken of ik een hogere snelheid kan behalen met een reset van eigen Netgear router. Ik ben het met jullie eens dat het gaat om al een verouderd model Netgear en als ik jullie opties goed lees kan ik  vanaf ONT met een langere CAT6 kabel direct aansluiten op KPN modem en vandaaruit ook de 8 poorts gig switch blijven gebruiken. Dan is dat misschien net zo makkelijk wanneer ik mijn Synology NAS maar kan doorschakelen met port forwarding. Alle apparatuur zoals wifi verlichting zullen naar verwachting opnieuw ingesteld moeten worden ivm nieuw ip adressen. 

Dank U voor ondersteuning en info.

Ben 

Benvan68
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • February 24, 2026

@Ik_Combineer , 

Het leek allemaal voortvarend te gaan echter vanaf extern kan ik mijn NAS niet meer benaderen. Mede om dat Synology de routerconfiguratie van de KPN Box 12 niet kan vinden. Hele avond bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen.  

Ik heb een no-ip  DDNS adres om te configureren om vervolgens ook mijn NAS vanaf extern te kunnen benaderen maar binnen configuratie van het KPN modem krijg ik het niet voor elkaar terwijl dit met oudere Netgear router geen probleem was. 

Getracht dmv DynDNS eea in te vullen maar krijg desondanks géén verbinding met mijn NAS buitenom mijn interne netwerk. Weet U hier de oplossing van, ik heb nu enkel voordeel van een veel snellere verbinding maar het benaderen van mijn NAS wanneer ik niet binnen mijn LAN omgeving zit, is me eigenlijk net zoveel waard.

Dank u wel, 

mvrgr

ben

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 24, 2026

Ik heb een no-ip  DDNS adres om te configureren om vervolgens ook mijn NAS vanaf extern te kunnen benaderen maar binnen configuratie van het KPN modem krijg ik het niet voor elkaar terwijl dit met oudere Netgear router geen probleem was. 

Het viel mij ook op dat de Box 12 geen optie in DDNS voor custom URL heeft. Zo staat Duckdns er ook niet tussen (Duckdns hoef je niet elke 6mnd te bevestigen). Nu zou dat niet erg zijn als er wel een custom optie was maar die kon ik ook niet vinden. Gelukkig heb ik zelf nog andere opties maar dat lijkt me inderdaad een tekortkoming van die Box 12.

Overigens... ​@Benvan68 er zijn nog wat andere opties. Ten eerste heeft de Synology ook een eigen DDNS service. Verder kun je in je Mijn KPN (onder abo > adres) aangeven dat je een mailtje moet krijgen als je IP veranderd (zodat je het IP handmatig door kunt geven bij no-ip). En als laatste zijn er ook scripts voor b.v. pc die dat kunnen (misschien ook voor Synology).

Dit kan je tijdelijk helpen totdat de custom URL optie wel in de firmware van Box 12 gemaakt wordt. 

Als het probleem niet het updaten van no-ip is (wat je nu dus even handmatig kunt doen, want ip veranderd niet zo vaak) dan moet je even goed aangeven wat er niet werkt en hoe je h.e.e.a. ingesteld hebt. 

Benvan68
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • February 24, 2026

Het viel mij ook op dat de Box 12 geen optie in DDNS voor custom URL heeft. Zo staat Duckdns er ook niet tussen (Duckdns hoef je niet elke 6mnd te bevestigen). Nu zou dat niet erg zijn als er wel een custom optie was maar die kon ik ook niet vinden. Gelukkig heb ik zelf nog andere opties maar dat lijkt me inderdaad een tekortkoming van die Box 12.

Overigens... ​@Benvan68 er zijn nog wat andere opties. Ten eerste heeft de Synology ook een eigen DDNS service. Verder kun je in je Mijn KPN (onder abo > adres) aangeven dat je een mailtje moet krijgen als je IP veranderd (zodat je het IP handmatig door kunt geven bij no-ip). En als laatste zijn er ook scripts voor b.v. pc die dat kunnen (misschien ook voor Synology).

Dit kan je tijdelijk helpen totdat de custom URL optie wel in de firmware van Box 12 gemaakt wordt. 

Als het probleem niet het updaten van no-ip is (wat je nu dus even handmatig kunt doen, want ip veranderd niet zo vaak) dan moet je even goed aangeven wat er niet werkt en hoe je h.e.e.a. ingesteld hebt. 

Of wellicht een ander (KPN) modem, anders overweeg ik toch weer terug te gaan naar mijn vertrouwde Netgear (na factory reset;)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Of wellicht een ander (KPN) modem,

Beste ​@Benvan68 welk merk en type router met welke firmware gebruik je nu van KPN?

In je starttopic lees ik dat je je snelheid gewoon keurig haalt met een bekabelde pc rechtstreeks op de KPN router.

Dan is je verbinding dus in orde en zal er voor KPN geen reden zijn je router te vervangen.

KPN vervangt alleen modem/routers die defect zijn of niet meer aan de eisen van KPN voldoen, zoals momenteel alle modem/routers die de voorgangers waren van de V10, de V7, V8 en V9 dus.

Als je onderdelen mist in de KPN router kun je een eigen router gebruiken i.p.v. de KPN router of als aanvulling op de KPN router, maar dan in AP mode of router mode.

Maar daar haal je je snelheid niet op, dus lig het aan (een instelling van) je eigen router.

Benvan68
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • February 24, 2026

@JanD , 

Allereerst dank voor je reactie, dan rest mij nog eigen keus , wachten op firmware upgrade met meer functionaliteit (zoals DDNS), eigen router weer op de plank (na factory reset) en of andere provider met modem in bridge.

Dank en groet,

ben

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Graag gedaan ​@Benvan68 , maar welk merk en type modem heb je nu van KPN, daar heb ik nog geen antwoord op gehad?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 24, 2026

@Benvan68 Ik zie in een eerdere post dat je het had over de Box 12?

Die heeft wel No-IP in de DynDNS staan. Geen Duckdns die ik graag gebruik maar No-IP zou dus wel moeten werken. Wat lukte er bij jou niet?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Als het inderdaad een KPN Box 12 is, is er voor KPN al helemaal geen reden om deze te vervangen, want de 12 is de nieuwste  modem/router momenteel bij KPN in gebruik voor Gigabit-verbindingen ​@Benvan68 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Ik heb een V10 en kan ook No-IP aanklikken ​@rvk01 en ​@Benvan68 , dat komt door de nieuwste KPN firmware die op alle modellen vanaf de V10 uitgerold is.

Benvan68
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • February 24, 2026

Dag ​@JanD Ik heb de KPN Box V12 alleen gaat nu het verkeer van mijn NAS vanaf extern niet goed.

Ik heb genoemde optie wel om in te vullen maar dan kan ik bijvoorbeeld niet met mijn iphone aanmelden op de Synology apps om daar data in te zien of op te kunnen slaan. Hij vraagt dan steeds naar het juiste ip adres van mijn NAS. 

Voor mij is de verbinding tussen extern en mijn NAS erg van belang en heeft ook de voorkeur boven de snelheid. Wat zou ik dan in moeten voeren bij de overige gegevens van DynDNS, bij host en domeinnaam? In de laatste 2 velden vul in mijn usernaam & ww vh No-IP account in. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Beste ​@Benvan68 ik heb geen verstand van DynDNS en kan je daarmee helaas niet verder helpen.

Benvan68
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • February 24, 2026

AI-overzicht

Het handmatig installeren van UPnP (Universal Plug and Play) op een Synology NAS in combinatie met een KPN Box 12 (V12) is vaak problematisch, omdat UPnP op deze modem wispelturig kan werken of niet wordt herkend.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • February 24, 2026

Ten eerste moet je kijken of de no-ip goed werkt. Staat er UPDATED bij jou? En wordt het ip in je no-ip account goed geupdate?

Wat zou ik dan in moeten voeren bij de overige gegevens van DynDNS, bij host en domeinnaam? In de laatste 2 velden vul in mijn usernaam & ww vh No-IP account in. 

No-IP, hostname is de complete hostname van jouw geregistreerde domain daar. b.v. xxx.ddns.net
username = e-mail adres en uiteraard wachtwoord.

Hier werkt het gewoon met no-ip.

Als dat werkt ga je pas naar de volgende stap om te kijken of je de port kunt forwarden. Normaal zou ik er niet voor kiezen een NAS open te zetten naar het internet (maar dat is een eigen keuze).

Heb je UPnP ingeschakeld op de Box 12?

Benvan68
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • February 24, 2026

Hallo ​@rvk01 , 

Dank voor je reactie, ik heb inderdaad verzuimd UPnP in de schakelen, dat heb ik nu gedaan. Vervolgens ben ik gaan kijken hoe de poorten te forwarden in de configuratie van KPN Box 12 onder Beveiliging. Dit is nu gelukt door het ip adres van mijn NAS in combinatie met de poortnummers Http (5000) en Https (5001) toe te voegen. 

Na de instellingen kan ik elke app benaderen, blij mee 😀

Fijne dag en rest ook bedankt voor het meedenken

ben

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 24, 2026

ik heb inderdaad verzuimd UPnP in de schakelen, dat heb ik nu gedaan. Vervolgens ben ik gaan kijken hoe de poorten te forwarden in de configuratie van KPN Box 12 onder Beveiliging. Dit is nu gelukt door het ip adres van mijn NAS in combinatie met de poortnummers Http (5000) en Https (5001) toe te voegen. 

Op zich hoef je maar 1 van de twee methodes te gebruiken. Of UPnP (waarmee de NAS zelf zijn poorten ‘prikt’ in de router, wat andere apps/devices nu ook kunnen doen) of port forwarding (waarbij jij zelf bepaald welke poorten geforward worden).

In ieder geval fijn dat het inmiddels werkt.