Skip to main content
Beantwoord

Internetsnelheid verhogen via pairbonding mogelijk?

• September 18, 2025
  • 4 reacties
  • 81 keer bekeken

Ik heb sinds enige tijd een koperaanslujting met internet. Glasvezel wordt hier helaas (nog?) niet aangeboden. 100mbps is dus het maximaal haalbare. Nu vertelde een medewerkster van de KPN-winkel in de stad, dat zij hetzelfde probleem had gehad, maar middels pair-bonding toch een snelheidsverhoging had gekregen.

Mijn vraag: hoe kom ik er achter of dit voor mij mogelijk is op mijn adres en hoe zet ik dit eventueel in werking?

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@Zaronny 

KPN kan pairbonding alleen aanbieden als er 2 aderparen beschikbaar zijn. Dat is niet standaard het geval bij ieder huis, doordat er soms niet voldoende aders in de straatkabel zijn/ waren of dat een aanwezig aderpaar defect is. Met glasvezel aan de horizon zal KPN geen nieuwe pairbonding aanleggen/ repareren.

Dan wordt het wachten totdat jouw plaats/buurt aan de beurt is voor glasvezel. Dit is een gigantisch en landelijk project waar KPN de komende jaren druk mee is. Gelukkig heb jij 100 Mbps op koper, dat wordt in veel gevallen bij lange na niet gehaald.

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 18, 2025

Beste ​@Zaronny in Mijn KPN je internetsnelheid verhogen, dan wordt e.e.a. vanzelf in gang gezet.

Je kunt eerst via de postcodecheck kijken welke snelheid maximaal haalbaar is op jouw adres en vergelijken met je huidige abo-snelheid.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 18, 2025

Hallo ​@Zaronny 

Laat eens zien wat beschikbaar is op jouw adres als je op deze pagina jouw postcode/huisnummer invult.

https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen

Dat geeft een indruk van de mogelijkheden. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 18, 2025

Bedankt voor jullie aandacht en snelle reacties. Ik had deze exercitie al doorlopen. Snelheid kan ik niet verhogen zegt de app en ook de check via internet. Het maximaal haalbare is 100mbps. En dat is logisch, omdat het via adsl wordt geleverd via 1 aderpaar. 

KPN biedt pair-bonding blijkbaar niet standaard aan omdat ze iedereen op glasvezel willen krijgen, wat ik ook snap. Alleen leveren ze geen glasvezel op mijn adres. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 18, 2025

Hallo ​@Zaronny 

KPN kan pairbonding alleen aanbieden als er 2 aderparen beschikbaar zijn. Dat is niet standaard het geval bij ieder huis, doordat er soms niet voldoende aders in de straatkabel zijn/ waren of dat een aanwezig aderpaar defect is. Met glasvezel aan de horizon zal KPN geen nieuwe pairbonding aanleggen/ repareren.

Dan wordt het wachten totdat jouw plaats/buurt aan de beurt is voor glasvezel. Dit is een gigantisch en landelijk project waar KPN de komende jaren druk mee is. Gelukkig heb jij 100 Mbps op koper, dat wordt in veel gevallen bij lange na niet gehaald.