Skip to main content
Vraag

Internetsnelheid via ADSL is maar de helft van wat haalbaar zou moeten zijn

• September 20, 2025
  • 44 reacties
  • 465 keer bekeken

ik woon in het buitengebied, en vind het dus niet vreemd dat van de 100 Mbps adsl internetsnelheid van het abonnement niet wordt gehaald. Op de KPN site staat voor mijn adres dat de maximaal haalbare snelheid 11 Mbit/s (down) en 4 Mbit/s (up) is. Die getallen zijn door de monteur die mij 2 weken geleden heeft aangesloten ook daadwerkelijk gemeten en ingevuld op zijn formulier dat ik ondertekenen moest.

Ik heb die getallen zelf ook gezien op de KPN speedtest, die ik uitvoer op mijn laptop die via een ethernetkabel aan de modem zit. Een week of zo geleden deed ik nog een keer een speedtest (met dezelfde opzet) en daar haalde ik steeds tussen de 11 en 12 Mbit/s (down), maar tot mijn grote verbazing nog maar 2 Mbit/s (up). 

Ik heb de selfservice site van KPN bezocht, de modem (meerdere keren) gereset, maar dat hielp allemaal niet. De KPN helpdesk gebeld tot er iemand was die hier wat mee wilde doen. Zijn meting gaf aan dat er 3.5 Mbit/s mogelijk zou moeten zijn, maar desondanks blijf ik structureel (een overigens heel stabiele) 2 Mbps up meten. Hij gaf ook aan dat hij geen mogelijkheden had om hier verder wat mee te doen, en de tweede lijn gaat hier niet mee aan de gang (geen idee waarom).

Met internet in het buitengebied heb ik ook een 4G modem gekregen, maar ik zit op een lastig punt waardoor - als het modem aan staat, ik varierend tussen de 20 en 50 Mpbs down heb, en soms een paar Mbps meer dan de 2 die ik via ADSL al heb (als het druk is wordt mijn verbinding ‘geknepen’). Dat levert dus weinig of geen soelaas. Ik heb de grotere downloadsnelheid ook niet vaak nodig, maar een minimale 4 Mbps upload is (gezien met werk met clouddiensten) toch wel heel erg fijn.

Wat is hier aan de hand? Hoe kan ik gaan beschikken over de 4 Mbps upload via ADSL die KPN vindt dat mogelijk is (desnoods 3,5 Mbps)? 

44 reacties

• Auteur
  • Topper
  • September 20, 2025

Dit is wat ik meet als mijn 4G-modem uit staat. 

Dit is wat KPN zegt dat het zou moeten zijn.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 20, 2025

Beste ​@aste heb je de 4G-router zo hoog mogelijk in huis geplaatst en goed gericht op de dichtstbijzijnde zendmast? Hoeveel lampjes branden er die de ontvangststerkte aangeven?

Kan er op jouw 4G router een externe antenne gemonteerd worden voor een beter bereik?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 23, 2025

Goedemorgen ​@aste , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Beste ​@aste heb je de 4G-router zo hoog mogelijk in huis geplaatst en goed gericht op de dichtstbijzijnde zendmast? Hoeveel lampjes branden er die de ontvangststerkte aangeven?

Kan er op jouw 4G router een externe antenne gemonteerd worden voor een beter bereik?

Goede vragen om mee te beginnen! Heb je hier inmiddels naar kunnen kijken? Hoor het in ieder geval graag van je!

• Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

De 4G-router heeft hier niets mee te maken. Het gaat om de ADSL verbinding. Die zou zonder 4G gewoon 11 Mbps down en 4 Mbps up moeten geven en dat doet hij niet. Dat is waar het om gaat.

Mijn 4G dekking (maar daar gaat het dus niet om) is behoorlijk slecht in mijn buitengebied, hoe hoog ik de router ook neerzet. Ik krijg dan weliswaar meestal een betere download (pak’m beet 30 Mbps samen met de ADSL), maar de upload blijft vaak achter - meestal niet (veel) meer dan de ADSL. Vandaar dat ik graag toch 4 Mbps up van de ADSL modem zou bekomen...

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 23, 2025

Wat zegt het modem als je in bent gelogd wat er binnen komt qua snelheid?

• September 23, 2025

De 4G-router heeft hier niets mee te maken. Het gaat om de ADSL verbinding. Die zou zonder 4G gewoon 11 Mbps down en 4 Mbps up moeten geven en dat doet hij niet. Dat is waar het om gaat.

Download is 10,9. Dat is dus bijna 11. En dat de upload bij zo'n lage prutsnelheid lager is, dat is niet zo vreemd. 

Je kan beter overstappen naar Ziggo ofzo. Als dat beschikbaar is.

• Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

Dus 12 Mbps down en 2 Mbps up - zoals ik het ook ervaar. 

• Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

Zoekend naar “Bonding_VDSL” zag ik in een post van ​@Noordzee de volgende tekst: “Bij pairbonding worden twee koperlijnen van één aansluiting aan elkaar gekoppeld. Vroeg werd de tweede koperlijn alleen als reserve gebruikt. Door deze twee koperlijnen te koppelen kan de internetsnelheid van de verbinding worden verdubbeld.“ 

Een paar jaar geleden had ik nog een Telfort ADSL abonnement (5-6 Mpbs down, 2 Mbps up). Bij het installeren van “KPN voor het Buitengebied” heeft een monteur het tweede aderpaar ook aangesloten en dat we toen 11-4 Mpbs down-up hebben gemeten zou dan ook kloppen. Maar waarom dat dan nu weer 2 Mbps up is...

• September 23, 2025

Een paar jaar geleden had ik nog een Telfort ADSL abonnement (5-6 Mpbs down, 2 Mbps up). Bij het installeren van “KPN voor het Buitengebied” heeft een monteur het tweede aderpaar ook aangesloten en dat we toen 11-4 Mpbs down-up hebben gemeten zou dan ook kloppen. Maar waarom dat dan nu weer 2 Mbps up is...

2 mbit is de upload. De download is 10.9. Dat is dus gewoon hetzelfde gebleven. De upload is bij koper altijd veel lager. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 23, 2025

Dit is helaas het maximaal haalbare ​@aste. Pairbonding is bij jou niet leverbaar. De appartuur in de wijkkast bepaald aan de hand van de combinatie snelheid en stabiliteit wat de beste snelheid is. Is niet aan te passen. Je zult voor een goede snelheid het optimale uit het 4g modem moeten halen. En dat kan weet ik uit ervaring. 

• Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

@Joep1965: Ik blijf dan nog wel zitten met een aantal vragen:
1. Hoe kan het dat de KPN monteur en ik dat wel gezien hebben toen hij de boel had geïnstalleerd?
2. Waarom heb ik dan wel 2x de downloadsnelheid maar niet 2x de uploadsnelheid?
3. De Experiabox zegt dat de ETH/DSL verbinding van het type “Bonding_VDSL” is. Wat betekent dat dan?
4. Waarop baseer je jouw stelling dat pairbonding bij mij niet leverbaar zou zijn?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 23, 2025

het is wel degelijk al een Pair Bonding verbinding. anders komt er in het modem geen bonding_vdsl te staan.

als je kijkt naar de DSL aansluiting op de V10, hier zitten ook twee LED lampjes. L1 en L2, brandden deze LED’jes allebei?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 23, 2025

Ik kijk nu het screenshot even goed en het lijkt er op dat je al pairbonding hebt. Zit er een y kabel tussen het aansluitpunt en het modem?

• Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

@joey92: Beide lichtjes L1 en L2 branden.
@Joep1965: ik weet niet wat een y-kabel is. De monteur heeft bij het ISRA punt (dat ‘kokertje’ met een soort stop erin) de bestaande 2-aderige kabel weggehaald en een nieuwe (4-aderige) kabel aangesloten met daarop een RJ-stekkertje dat rechtstreeks het modem in gaat.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 23, 2025

Dan heb je inderdaad al pairbonding dus dat is meteen het maximum haalbare. De appartuur heeft tijd nodig om de beste combinatie snelheid en stabiliteit te vinden dus dat verklaart denk ik waarom de monteur een hoger snelheid had. ​@joey92 kan daar meer over vertellen. 

• Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

@Joep1965 : ik begrijp dat van die snelheid en stabiliteit niet. Als de monteur en ik 4 Mbps hebben gezien, dan kan ik me voorstellen dat er omstandigheden zijn (net als met radio) dat je tijdelijk even terug moet; maar dat zou dan tijdelijk moeten zijn, en dan zou ik toch regelmatig 4 Mbps moeten hebben (niet in de laatste plaats omdat KPN zelf ook aangeeft bij de postcodecheck dat 4 Mbps (maximaal) haalbaar is.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 23, 2025

Nogmaals ​@joey92 kan er meer over vertellen hoe dat precies werkt. Maar wat levert het jou op als de upload 4 zou worden? Het is een nauwelijks merkbaar verschil. Bij 10 ga je er wel wat van merken. Wil je fanatiek gaan gamen?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 23, 2025

het is wel degelijk al een Pair Bonding verbinding. anders komt er in het modem geen bonding_vdsl te staan.

als je kijkt naar de DSL aansluiting op de V10, hier zitten ook twee LED lampjes. L1 en L2, brandden deze LED’jes allebei?

@joey92 persoonlijk denk ik dat de nieuwe lijn niet helemaal stabiel was. Dan gaat DLM erbij komen waardoor de upload misschien wat lager wordt maar de lijn stabiel. Dat kan dan direct verklaren waarom op het begin wel de juiste snelheid aangaf en nu niet meer. 

• Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

@Joep1965 : nee, ik hoef niet te gamen (al zijn de ping en jitter daar wel mooi voor!). Het gaat erom dat ik nog wel eens wat in de cloud doe en dan een boel wil uploaden. Toegegeven, 4 Mbps is niet veel, maar nog altijd 2x zo snel als 2Mbps - vooral bij 4G-drukte terwijl dat signaal toch al niet sterk is. En verder ben ik gewoon nieuwsgierig hoe dat nou allemaal kan en werkt (of niet werkt).

@Ik_Combineer : Wat is DLM? 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 23, 2025

Als je het 4gmodem echt goed gaat instellingen haal je wel 60/15 denk ik!!

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 23, 2025

als je bij de aansluiting kijkt, zie je dan 2 kabels het ISRA in gaan?

zoals op deze foto:

kabel kan ook wit zijn.

• Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

@joey92 ik heb zo een doosne niet. De monteur heeft bij het ISRA punt (dat ‘kokertje’ met een soort stop erin) de bestaande 2-aderige kabel weggehaald en een nieuwe (4-aderige) kabel aangesloten met daarop een RJ-stekkertje dat rechtstreeks het modem in gaat. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 23, 2025

kun je misschien een foto plaatsen hiervan? ik ben even de draad kwijt hoe het nu aangesloten is.

• September 23, 2025

Als lampjes L1 en L2 branden...

... dan hoef je eigenlijk niet verder te kijken lijkt me. Want dan werkt pairbonding gewoon.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 23, 2025

Aan de ene kant wel, aan de andere kant kan een slechte connectie in het ISRA wel voor een verlaagde snelheid zorgen.