Skip to main content
Vraag

Internetsnelheid via ADSL is maar de helft van wat haalbaar zou moeten zijn

• September 20, 2025
  • 44 reacties
  • 465 keer bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

• Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

foto 1 is van isra punt. je ziet het kabeltje eruit komen.het gaat door de muur waar de gasmeter staat (foto 2) en direct het modem in (ook foto 2). Foto 4 toont lichtjes L1 en L2.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 23, 2025

een bijzondere manier van aansluiten. maar opzich zie ik verder niks schokkends op de foto's. het is dus inderdaad wel al een Pair Bonding verbinding. maar dan zit je wel een behoorlijk stuk van de centrale weg als je deze snelheid binnen krijgt met Pair Bonding.

zou je misschien je DSL kabel er eens uit willen halen en daar een foto van maken van de kleine DSL stekker. ik twijfel namelijk of deze wel goed aangeknepen is.

CC ​@Ik_Combineer 

• Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

Hier is nog even waarom ik toch graag de 4 Mbps up wil - onderstaand plaatje is een screenshot als ik 4G bijschakel. De downloadsnelheid is in het plaatje echt veel beter; de 67.2 is overigens best hoog voor mij - meestal is het ergens tussen de 30 en 40.

De uploadsnelheid lijkt hier niet in het geheel niet van de 4G te profiteren en dat heb ik vaker gezien. Meestal echter zie je dat de uploadsnelheid eerst  vrij snel naar pak’m beet 5-6 Mpbs gaat, om daarna weer af te nemen tot 2-3 Mbps - zie onderstaand plaatje.

Ik heb het 4G-modem op verschillende plaatsen gehad, maar het maakt allemaal niet zoveel uit: ontvangst is nooit meer dan 1 streepje van de 3 - ik snap het ook wel. Op de dekkingskaart zit ik in een gebied met de minste dekking, en ik woon in een leuk (maar laag) huisje met behoorlijk wat bomen eromheen die veel hoger zijn dan het huis zelf.

• Auteur
  • Topper
  • September 25, 2025

een bijzondere manier van aansluiten. maar opzich zie ik verder niks schokkends op de foto's. het is dus inderdaad wel al een Pair Bonding verbinding. maar dan zit je wel een behoorlijk stuk van de centrale weg als je deze snelheid binnen krijgt met Pair Bonding.

zou je misschien je DSL kabel er eens uit willen halen en daar een foto van maken van de kleine DSL stekker. ik twijfel namelijk of deze wel goed aangeknepen is.

CC ​@Ik_Combineer 

fotos van dsl kabels

• Auteur
  • Topper
  • September 25, 2025

nog een...

• Auteur
  • Topper
  • October 1, 2025

Het is stil geworden. Dat wekt de suggestie dat niemand weet hoe het kan dat een ADSL verbinding met Pair Bonding wel 2x de download snelheid geeft van een ADSL verbinding zonder Pair Bonding, maar niet 2x de upload snelheid, terwijl KPN op de eigen website op mijn adres wel aangeeft dat de 2x upload snelheid haalbaar is. Dat is wel jammer...

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 1, 2025

sorry ik kan hier niks over zeggen zonder meer te weten over de afstand naar de wijkcentrale en de kwaliteit van de verbinding.

als jij je profiel goed invult met je adres en klantnummer. kan eventueel een Moderator het wel doorsturen naar mij. dan kan ik even kijken hoe de verbinding eruit ziet.

• Auteur
  • Topper
  • October 1, 2025

@joey92 : dat is fijn. Ik meen mijn profiel al ingevuld te hebben dus een Moderator zou het kunnen doorsturen. @moderator: mocht daar nog wat aan ontbreken, zou je me dat dan even willen laten weten?

De afstand naar de wijkcentrale zou een slordige 2-2,5 km zijn heb ik me laten vertellen. 

Geheel terzijde voor dit topic (maar voor mijn praktijk wel relevant): Ik heb nog wat testen gedaan op verschillende dagen en tijden met het 4G modem aan. Mijn downloadsnelheid is dan flink hoger, vaak rond de 50 Mbps. Maar mijn uploadsnelheid komt meestal niet boven de 1,8 of 1,9 Mbps. Een enkele keer wel (nooit meer dan 5-6 Mbps gezien(, maar bij de speedtest zie je dan ook steeds weer dat-ie teruggaat naar de 1,9 Mbps (dus feitelijk geen 4G bijdrage meer levert).

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 2, 2025

Goedemorgen ​@aste en bedankt voor jouw bericht :)

Top dat je je profiel al had ingevuld; ik heb je gegevens die ​@joey92 nodig heeft net via een PB gestuurd. Hopelijk kan hij zien wat de daadwerkelijke afstand naar de wijkcentrale is. Kan me daarnaast heel goed inbeelden dat deze matige uploadsnelheid voor de nodige frustraties zorgt en hopelijk is er ruimte om hierin verbetering te krijgen 🙏🏻

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 2, 2025

inmiddels de gegevens ontvangen van ​@Jan van KPN 

@aste 

ik heb ondertussen even jou verbinding na gekeken. de afstand van jou woning tot aan de centrale is ongeveer 3700M. dit is dus best wel een flinke afstand naar de wijkcentrale. de DSL snelheid die binnenkomt in de V10 is 12,8Mbit download en 2,2Mbit upload. ik heb deze ook even vergeleken met jou dichtbij zijnde buren, deze hebben ook KPN, die halen net iets minder dan jullie (10,8 en 1,9). dus zo op het eerste gezicht is er niks aan de hand met de DSL verbinding. en hebben jullie zelfs nog een betere verbinding dan jullie buren.

als ik dan vervolgens ga kijken naar de 4G zendmasten, https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten. dan zie ik dat jullie geen hele goede dekking hebben vanaf de zendmast. hebben jullie de 4G modem zo hoog mogelijk staat? eventueel zou nog een buitenantenne wat verbetering kunnen brengen. 

• Auteur
  • Topper
  • October 2, 2025

@joey92 : dank voor het nakijken. Ik waardeer dat zeer. Wat je gezien hebt had ik ook al gezien in het modem (die mogelijk ook gereset is, als ik naar de up-time kijk). Dat is allemaal zoals het nu is.

De vraag die bij mij knaagt is hoe het dan kan dat de KPN monteur die het hier in orde heeft gemaakt mij heeft laten zien dat zijn meting (zonder het 4G modem) 4 Mbps upload aangaf (zoals dat ook op de site https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen voor mijn adres als (maximaal) haalbaar staat). En waarom dat er dan nu niet meer is.

De 4G biedt zeker een verbetering als het de download betreft. Maar voor de upload zie ik die niet (of nauwelijks). Ik heb een oude boerderij waar het dak heel laag zit en ik heb gemerkt het niet of nauwelijks iets uitmaakt voor welk raam ik het modem zet. Hieronder een plaatje van de speedtest die ik zojuist gedraaid heb, die aangeeft dat de download zeer veel beter is, en de upload helemaal niet:

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 2, 2025

Dan kan een hoge buitenantenne goed uitgericht op de GSM-mast een oplossing zijn, als jouw 4G-router een buitenantenne-aansluiting heeft, anders deze omruilen voor een geschikte 4G-router mdet antenne-aansluiting. ​@aste 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 2, 2025

Hoi ​@aste , heb je ook het 4G modem al een keertje gereset? Net als bij de reguliere Experia Box zit daar op de achterkant een klein reset gaatje. Deze dien je een paar sec in te drukken met een paperclip of tandenstoker totdat de lampjes uitgaan. Ben heel benieuwd of dat nog verschil maakt en zie je bevindingen uiteraard weer graag tegemoet!

• Auteur
  • Topper
  • October 2, 2025

@Jan van KPN : zojuist gedaan. Hieronder de speedtest. Je ziet dat in het begin nog wel iets aan ‘extra’ upload is (hij gaf toen 2,3 Mbps aan), maar dat gaat al gauw weer naar 1,9

• Auteur
  • Topper
  • October 2, 2025

En hier eentje waarbij 5 Mpbs up werd gehaald voordat -ie weer richting de 2 ging:

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 3, 2025

kan het zijn dat de monteur die 3.5Mbit upload via zijn Testapparatuur (ARGUS) heeft gemeten?

ik zie namelijk ook in de werkbon van de monteur die 3.5Mbit upload benoemd staan. maar vervolgens zie ik een wifi meting van 30Mbit download en 2Mbit upload staan.

• Auteur
  • Topper
  • October 3, 2025

ja. hij had daar een apparaatje voor. en hij legde me toen uit dat de upload ook 2x sneller zou zijn

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 7, 2025

kan het zijn dat de monteur die 3.5Mbit upload via zijn Testapparatuur (ARGUS) heeft gemeten?

ik zie namelijk ook in de werkbon van de monteur die 3.5Mbit upload benoemd staan. maar vervolgens zie ik een wifi meting van 30Mbit download en 2Mbit upload staan.

Zie jij ook nog mogelijkheden om die uploadsnelheid iets te verbeteren ​@joey92

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 7, 2025

Zie jij ook nog mogelijkheden om die uploadsnelheid iets te verbeteren ​@joey92

@Jan van KPN 

nee voor de DSL aansluiting lijkt dit echt het maximale te zijn. 

wel zou de 4G router nog wat extra bij moeten springen, ook in de upload. wellicht dat de dekking hier onvoldoende is zonder buitenantenne.