Skip to main content

Ik heb thuis KPN Internet 1 Gbit/s glasvezel, maar gebruik alleen wifi en geen bekabeld internet. Hoewel ik weet dat wifi altijd wat snelheid verliest ten opzichte van een bekabelde verbinding, vind ik de huidige snelheden die ik meet erg tegenvallen.

Ik heb meerdere snelheidstests uitgevoerd op verschillende momenten en locaties in huis, met behulp van speedtest.net. De resultaten variëren tussen de 100 en 200 Mbps. Een verlies van 20-30% had ik verwacht, maar een verlies van 80-90% is toch wel erg veel.

Ik heb thuis een aantal wifi-punten (de zwarte schotels) die ik al meerdere keren heb gereset en opnieuw heb aangesloten. De hoofdmodem is de zwarte KPN-box (ik denk de 12e generatie).

Wat gaat er mis? Waarom haal ik niet de snelheid die ik eigenlijk zou moeten hebben? Ik wil graag zo dicht mogelijk bij de beloofde 1 Gbit/s komen.

Het is zinloos om een 1gb verbinding te nemen als je niet bekabeld werkt. Met bekabelde wifipunten kan je misschien wat hoger uitkomen maar met draadloze wifipunten is dit wel het maximale. Aan de slag dus met je netwerk! Kabels trekken!!

Dit is mijn snelheid via “wifi”.

Het gaat om een mesh repeater die verbonden is met een mesh router, en bekabeld met een laptop.

Kan dus wel.

@KDinho het beste is om eens in te loggen op je box. Daar kan je zien welke snelheid binnenkomt en als dat niet de 1 gbit is dan zit daar al een probleem. Heb je ook al eens je glasvezelkastje eens spanningsloos gemaakt en je modem. 
Maak beiden spanningsloos en wacht 1 minuut. Zet je glasvezelkastje weer op stroom. Daarna je box weer op stroom aansluiten en dan eens kijken/meten. 

@KDinho het beste is om eens in te loggen op je box. Daar kan je zien welke snelheid binnenkomt en als dat niet de 1 gbit is dan zit daar al een probleem. Heb je ook al eens je glasvezelkastje eens spanningsloos gemaakt en je modem. 
Maak beiden spanningsloos en wacht 1 minuut. Zet je glasvezelkastje weer op stroom. Daarna je box weer op stroom aansluiten en dan eens kijken/meten. 

Zojuist gedaan, maar zit nog op gemiddeld 200 Mbps. Geen verandering.

Hallo @KDinho werk je wel met wifi 6(ax) op alle apparaten, dan kun je op 1 apparaat ongeveer bijna 900Mbit/s download halen, bij meerdere apparaten tegelijk gebruiken deel je natuurlijk de snelheid.

Met wifi5(ac) zul je de Gigabit-snelheid nooit halen.

@KDinho kan je dan eens inloggen op je modem en kijken welke snelheid er binnenkomt in je modem. Als daar wel ongeveer 1gbit binnenkomt dan ligt het “probleem” achter het modem. 

Hallo @KDinho werk je wel met wifi 6(ax) op alle apparaten, dan kun je op 1 apparaat ongeveer bijna 900Mbit/s download halen, bij meerdere apparaten tegelijk gebruiken deel je natuurlijk de snelheid.

Bedoel je hiermee mijn apparaten thuis of de KPN apparatuur ? Ik heb thuis KPN Box 12, welk gebruik (moet) maken van wifi 6. Ik heb geen kinderen thuis, het is mijn vrouw en ik. Zij zit op haar mobiel, en ik op de mijne. Er zijn geen 'grootgebruikers'.

@KDinho kan je dan eens inloggen op je modem en kijken welke snelheid er binnenkomt in je modem. Als daar wel ongeveer 1gbit binnenkomt dan ligt het “probleem” achter het modem. 

Ik ga het nu proberen.

Hallo @KDinho werk je wel met wifi 6(ax) op alle apparaten, dan kun je op 1 apparaat ongeveer bijna 900Mbit/s download halen, bij meerdere apparaten tegelijk gebruiken deel je natuurlijk de snelheid.

Bedoel je hiermee mijn apparaten thuis of de KPN apparatuur ? Ik heb thuis KPN Box 12, welk gebruik (moet) maken van wifi 6. Ik heb geen kinderen thuis, het is mijn vrouw en ik. Zij zit op haar mobiel, en ik op de mijne. Er zijn geen 'grootgebruikers'.

Hallo @KDinho ik bedoel dus o.a. je mobiel moet voor wifi6 geschikt zijn, je pc of laptop moet voor wifi6 geschikt zijn, anders zul je nooit die hoge snelheden kunnen halen.

Wie zegt dat je gebruik MOET maken van wifi6? Niemand.

Nogmaals, als je geen geschikte apparatuur hebt die met wifi6 overweg kan, kun je de router beter instellen op wifi5(ac)

Succes.

Hallo @KDinho ik bedoel dus o.a. je mobiel moet voor wifi6 geschikt zijn, je pc of laptop moet voor wifi6 geschikt zijn, anders zul je nooit die hoge snelheden kunnen halen.

Wie zegt dat je gebruik MOET maken van wifi6? Niemand.

Nogmaals, als je geen geschikte apparatuur hebt die met wifi6 overweg kan, kun je de router beter instellen op wifi5(ac)

Succes.

Bedankt voor je uitleg. Ik maak thuis gebruik van de nieuwste apparatuur, inclusief wifi 6. Modem staat ook ingesteld op wifi 6

@KDinho ik ben nog even gaan zoeken op de community en ik kwam een soortgelijk topic tegen. Je moet maar eens kijken bij het antwoord wat de topicstarter heeft uitgevoerd waarna het uiteindelijk weer goed was. Kost wel wat tijd, maar dan heb je wat. 

Zojuist advies opgevolgd uit die topic, om wmm uit te schakelen. Snelheid is nu 13Mbps...

@KDinho 

Toen ik klaar was met de reset en ik stap voor stap weer mijn oude instellingen terugzette - met iedere keer tussendoor een speedtest - werd de snelheid na het terugzetten van WWM op “off” weer langzaam. Echter, toen ik deze weer op “on” zette, ging de snelheid niet terug omhoog. Wederom een reset gedaan en toen niet meer aan deze instelling gekomen. Tot nu toe gaat het goed!

Net weer aangezet, maar snelheid is gekelderd momenteel. 13 Mbps.

@KDinho zie mijn vorige bericht. Kwam net iets voor jouw bericht. 

Wat voor mobiel heb je? Merk en type aub.

Wat zijn de dBm waardes van de wifipunten (te zien in topologie bij inloggen op het modem)? Theoretische snelheden staan erbij vermeld.

Bij herstarten van de apparatuur start vaak eerst de 2,4GHz op en daarna de 5 GHz. Dit kan de 13Mbps verklaren die je meet. 5GHz forceren is simpelweg even WiFi uit en aan op je mobiel wanneer deze is opgestart.

Om zeker te weten of je de snelheid binnenkrijgt is toch eerst bekabeld meten op het modem, kan daarna ook via het wifipunt.

Als je geen kabels gebruikt voor de WiFipunten dan maakt de plaatsing van de punten erg veel uit voor de toevoer van signalen wat belangrijk is voor het halen van hogere snelheden. Hoeveelheid en soorten materiaal wat er tussen zit maakt een wereld van verschil, hoe meer signalen een wifipunt ontvangt, hoe meer deze ze kan doorzetten.

@KDinho is het nog gelukt?

Ondersteunen jouw mobiele telefoons wifi6 @KDinho , dat zie je nog maar weinig???

Welk merk en type zijn dat???

Na het reset nog steeds zelfde probleem. Heb 5 wifi punten 'strategisch' geplaatst thuis. Indien ik zulke snelheden haal, kan ik net zo goed mijn abo downgraden.

Zou ik nog een wijziging kunnen aanbrengen in deze settings ?

@KDinho ik heb een oud topic van deze community opgezocht waarin @JanD antwoord gaf. 

Oud topic

Hallo @KDinho , zet de kanaal breedte bij de 5.0 band eens op AUTO of 160 en sla dan op.

... Heb 5 wifi punten 'strategisch' geplaatst thuis.

Wat bedoel je precies met ‘strategisch’ geplaatst?

... Heb 5 wifi punten 'strategisch' geplaatst thuis.

Wat bedoel je precies met ‘strategisch’ geplaatst?

Zet die WiFi punten allemaal eens uit. Zodat je zeker weet dat je op het WiFi van de KPN Box zit.

En wat voor WiFi punten zijn het? Zwarte SuperWiFi's? 

Het zijn de zwarte ‘schotels'. 

Reageer