Skip to main content
Beantwoord

Internetsnelheid zakt in, zowel via wifi als kabel met Box 12 en TP-Link Deco M4

• May 11, 2026
  • 5 reacties
  • 35 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik gebruik 4 nieuwe TP-Link Deco M4 torentjes icm KPN Glasvezel. 1 DECO bekabeld op het KPN12 modem, de rest gewoon op de stroom. Netwerk ziet er goed uit en werkt. Echter...

Ik heb alle mogelijkheden met KPN en TP-Link Helpdesk al vaker besproken en geprobeert zonder resultaat. Andere UTP - kabels geprobeert, maakt geen verschil. AP modus, Router modem, wifi aan en uit op modem allemaal geprobeert, helaas. FTU al van stroom gehad etc. , DNS Gewijzigd, helaas.

Ik werk vanuit huis en gebruik de 4e DECO bekabeld naar mijn laptop.

Zowel die verbinding als de WIFI via DECO zakt de snelheid enorm in van 100 mbps naar 15 mbps down-en upload.  Zodra ik een fabrieksreset doe op op het KPN12 modem dan heb ik prima snelheden bekabeld en WIFI via DECO. maar al snel daarna zakt het weer helemaal in binnen een dag naar 15 mbps.

Alles qua bekabeling etc, instellingen al gedaan.  Bekabeld en wifi  via KPN modem zijn er geen problemen maar die dekt niet de hele woning, vandaar de 4 DECO's.  Iemand nog een idee?

Enige wat even helpt is de fabrieksreset KPN12 modem maar het blijft nooit stabiel.

KPN heeft de V10 voorgesteld als optie. 

Beste antwoord door ruvdmeulen

Ik heb de TP-Link app in Router Modus gezet ipv Access Point. Lijkt tot nu toe goed te gaan.

5 reacties

JanD
Superuser
  • May 11, 2026

Beste ​@ruvdmeulen als je 1 pc rechtreeks bekabeld aansluit op de modem en je doet dan een snelheidstest met alle andere (draadloze) apparaten uitgeschakeld behaal je dan wel de abosnelheid?

Zie anders ook onderstaande link voor aanbvullende hulp en info:

Succes

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 11, 2026

Ik gebruik 4 nieuwe TP-Link Deco M4 torentjes icm KPN Glasvezel. 1 DECO bekabeld op het KPN12 modem, de rest gewoon op de stroom.

Dit is bepaald niet optimaal van 4 Deco’s 3 draadloos te verbinden. Je zou tenminste nog een paar Deco's bekabeld met elkaar laten verbinden. Het best V12 ←--→ Deco 1 ← - - → Deco 2 ←---→ Deco 3 ← - - → Deco 4

Omdat de M4 alleen 2 antennes hebben, wordt na ieder wifi backhaul de snelheid gehalveerd. Dwz. van 120Mbs op Deco 1 naar 15Mbs op Deco 4. Door gebruik van prefered sources voor slaven kan je ook de snelheidsvermindering beperken. B.v. voor alle Deco’s de band 5Ghz als backhaul kiezen, dan is de snelheid nog steeds genoeg om de maximale snelheid van 2,4Ghz van de laatste Deco in de ketting vol te krijgen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 11, 2026

Dank voor jullie reakties, ik heb hiervoor de DECO S4 set gehad in dezelfde opstelling en altijd boven de 100 mbps gedraaid. TP-Link adviseert om DECO 2 en 1 eens op te wisselen (ook al eens gedaan) en anders ander modem te vragen dan de KPN12. Het probleem is er sinds ik die nieuwe M4 set gebruik.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • May 12, 2026

Ik heb de TP-Link app in Router Modus gezet ipv Access Point. Lijkt tot nu toe goed te gaan.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 13, 2026

Hoi ​@ruvdmeulen en bedankt ook voor jouw bericht :)

Dat is positief om te lezen en hopelijk blijft het op deze manier goed gaan 🙏🏻

Mocht je onverhoopt toch tegen problemen aanlopen, laat het dan ook vooral weer weten!