Skip to main content

Het valt mij de laatste tijd op dat mijn verbinding problematisch werkt. De download en uploadsnelheid is in orde, maar vooral het opzetten van de eerste verbindingen (denk: het openen van verschillende websites) gaat met zeer wisselende resultaten. In de meeste gevallen moet ik al snel 10-15 seconden wachten voordat er eindelijk een verbinding tot stand gebracht wordt.

 

Met behulp van pingplotter eens gekeken waar dit probleem zit, en het lijkt echt 1 specifieke server te zijn die ik op andere topics in het forum vaker terug heb zien komen (aldus google): 139.156.98.100

 

Zie ook deze screenshot:

 

Dit is natuurlijk niet zoals het hoort te werken, en ook niet hoe ik het gewend ben. Kan dit aub onderzocht worden?

De response times zijn overigens niet helemaal representatief omdat ik via een VPN verbinding naar huis zit momenteel, normaliter liggen deze ergens tussen de 6-8ms. Wanneer ik weer thuis ben zal ik hier nogmaals een test draaien en deze hier bijvoegen. De problemen spelen in ieder geval zowel thuis als extern.

 

EDIT: hetzelfde lijkt ook te gebeuren bij een andere route, maar in hetzelfde (class-b) ip-range.

 

Hierbij de ping reports vanaf thuis.

 


nog zo’n geval:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/draytek-2860-modem-code-packet-loss-490278


nog zo’n geval:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/draytek-2860-modem-code-packet-loss-490278

Lijkt dus inderdaad iets problematisch aan de hand te zijn bij de 139.156.0.0/16 range. Hopelijk gaat KPN dit snel in onderzoek nemen om dit op te lossen.

 

Heel leuk om het snelste internetpakket te hebben, maar het browsen nog net zo gaat alsof ik een inbel modem heb hangen /sarcasm


bump, zou fijn zijn als een medewerker van KPN dit in behandeling wil nemen :)


Hoi Xorinzor. Dit is geen packet loss. We hebben het al wel vaker uitgelegd, maar in de grote hoeveelheid topics kan ik me voorstellen dat je dat niet bent tegengekomen.

Onze core servers, in de 13x-range, reageren beperkt op pingverzoeken. Dat betekent dat op momenten dat zij niet reageren, je daar in een pingplotter packet loss ziet. De data wordt echter wel gewoon doorgezet. Je ziet dit ook in count-kolom dat netjes alle pakketjes van de test aan het eind uitkomen. Een pingplotter is in dit geval dan ook niet betrouwbaar om een probleem te kunnen aanwijzen.

 

Ik begrijp dat jij problemen ervaart in je reguliere browsen, het duurt lang voor pagina's openen, klopt dat? Kun je wat meer vertellen over hoe je thuisnetwerk in elkaar zit, of je dit ervaart via wifi of bekabeld. Is dit in alle browsers en op alle apparaten zo?


Hoi Erik,

 

Ik heb wel zoiets gelezen, meende alleen dat dat om een (zo uit mijn hoofd) 89.x.x.x adres ging, dus ik ging er hier niet vanuit dat dit eenzelfde situatie was, en dacht er hierdoor ook niet aan om het op dieper niveau te onderzoeken.

Nu ik dit weet en er verder ingedoken heb valt het mij op dat het vooral op mijn bekabelde verbinding plaatsvind. Dit zal ik verder moeten gaan uitzoeken. Het draagt er niet aan bij dat mijn setup aardig complexer erop geworden is haha, maar daar zit juist een uitdaging in.

 

Bedankt voor de info iig.


Graag gedaan, ik hoop dat je er uit komt. Plaats hier ook gerust follow-up berichten, wellicht dat andere gebruikers/wij dan nog kunnen meedenken.