Skip to main content

Sinds begin september heb ik glasvezelinternet van KPN. Onze wijk is recent op het glasvezelnetwerk aangesloten. De glasvezel is in juni in onze meterkast aangesloten.

 

Het internet werkte ongeveer een maand stabiel tot gisteren (maandag 2 oktober). Sindsdien valt zeer regelmatig (meerdere keren per uur) de verbinding weg. Dit is geen werkbare situatie aangezien zowel mijn vrouw als ik regelmatig vanuit huis werken.

Ik heb hieronder de verschillende configuraties en het contact met de helpdesk op een rijtje gezet in chronologische volgorde.

 

Configuratie maandag 2 oktober in de ochtend

  • KPN Box 12
  • 2 SuperWifi 2 punten, waarvan 1 bekabeld aangesloten
  • Twee verschillende ethernetkabels geprobeerd tussen glasvezelkastje en modem

Contact met helpdesk maandagochtend 2 oktober

  • Glasvezelkastje stekker eruit en na twee minuten weer erin → Probleem niet verholpen
  • Verbinding doorgemeten vanuit helpdesk → Geen bijzonderheden
  • Modem stekker eruit en na twee minuten weer erin → Probleem niet verholpen
  • Modem reset vanuit helpdesk → Probleem niet verholpen
  • Modem reset door knopje achterop het apparaat in te drukken met een paperclip → Probleem niet verholpen
  • Helpdesk beslist dat modem vervangen moet worden
  • Nieuwe modem opgehaald bij KPN winkel en op maandag 2 oktober om 14:00 aangesloten

Configuratie maandag 2 oktober om 14:00

  • Nieuwe KPN Box 12
  • 2 SuperWifi 2 punten, waarvan 1 bekabeld aangesloten

 

Dit heeft een aantal uur gewerkt, tot ergens na 20:00 (al met al is de verbinding dus ongeveer gedurende zes uur niet weggevallen met de nieuwe KPN Box 12). Na 20:00 begon de verbinding weer regelmatig weg te vallen en dit is daarna steeds doorgegaan.

Contact met helpdesk dinsdagochtend 3 oktober

  • Verbinding doorgemeten vanuit helpdesk → Geen bijzonderheden
  • Modem reset vanuit helpdesk → Probleem niet verholpen
  • Beslissing genomen om een monteur langs te laten komen

Monteur op dinsdag 3 oktober 2023

  • Monteur arriveert iets na 11:00
  • Verbinding valt nog steeds weg terwijl de monteur aanwezig is
  • Monteur belt met collega die zegt dat dit wel eens gebeurt met de KPN Box 12 en dat je dan beter een Experia Box 10 op kan hangen
  • Monteur installeert Experia Box 10 met een extra SuperWifi 2 punt die de WiFi van de Experia  Box 10 vervangt
  • Monteur wacht netjes even om te kijken of de verbinding weer wegvalt
  • Na 15:00 begint de verbinding weer regelmatig weg te vallen

Configuratie maandag 2 oktober om 16:00

  • Nieuwe Experia Box 10
  • 3 SuperWifi 2 punten, waarvan 2 bekabeld aangesloten

Meldingen uit servicelogs modem

Bij elk van de configuraties zijn de symptomen identiek: De KPN Box raakt z'n internetverbinding regelmatig kwijt en de meldingen in de service logs zijn steeds:

KPN Box 12

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

 

Experia Box 10

PPP(etc_route):ppp1 down for reason Peer is not responding

PPP(etc_route):ppp1 down for reason is LCP down

 

Wat nu?

  • Het modem is nu twee keer vervangen en er zijn twee versies van het modem geprobeerd.
  • Op het glasvezelkastje hebben altijd twee groene lampjes gebrand (power en connection). 
  • Ik heb met de KPN Box 12 alle ethernetstekkers die niet verbonden zijn met KPN-apparatuur uit het modem gehaald om uit te sluiten dat de problemen werden veroorzaakt door andere apparatuur. De problemen deden zich vervolgens alsnog voor.
  • Met de Experia Box 10 heb ik ook alle ethernetstekkers behalve die verbonden zijn met de SuperWifi 2 punten losgekoppeld en daarna deed het probleem zich nog steeds voor.

Ik zie in deze topics hetzelfde probleem voorbijkomen:

 

 

 

 

Kan er misschien gecheckt worden of het probleem toch in het deel van het netwerk buiten mijn woning ligt? Nogmaals: de wijk waar ik woon is pas zeer recent aangesloten op het glasvezelnetwerk dus kinderziektes lijken me niet uitgesloten.

De verbinding valt nog steeds elke paar minuten weg. Op de storingspagina van KPN de vragenlijst en tests doorlopen en dit was de uitkomst:

 

 


Hi @jsprb en welkom op het forum! 

Geen pretje dat de diensten steeds wegvallen en erg zuur dat het nadat de monteur weg was weer terugkwam.
Fijn dat je je forumprofiel al aan had gevuld! Ik heb meteen gekeken en zie dat je op 3 oktober na het bezoek van de monteur ook SMS berichten hebt ontvangen over dat de storing is opgelost.
Daarin staat het rechtstreekse nummer van de technische dienst, dus die kun je hier het beste over bellen. Dan pakken ze het op waar het gebleven was en hopelijk is de oplossing dan snel gevonden. 

Dat nummer met de code is 7 dagen geldig, dus voor de zekerheid kun je het beste op maandag bellen als dit je lukt. 


Bedankt @Sanne_M, ik ga ze maandag bellen. 


Er is dinsdag weer een monteur geweest. Die heeft het glasvezelkastje vervangen door een van een ander merk. Sindsdien nog geen verbindingsproblemen ondervonden. 


Fijn! Super dat het nu opgelost is. 🙂 Bedankt voor het terugkoppelen en veel plezier met je diensten!