Skip to main content
Beantwoord

Invoerkabel te kort om muur te kunnen isoleren - Wat nu?

• December 9, 2025
  • 33 reacties
  • 419 keer bekeken

Klasssss
Topper

Wij zijn aan het verbouwen. Werklui belden dat de kabel van kpn te kort is ivm muur isoleren. Als ze gaan isoleren is deze hele kabel weg. Hij is ook bijna kapot zag ik net. Hij komt blauw het huis binnen en dan stukje grijs en daarna is hij bijna afgebroken zowat. Dus weet niet als hij het nog wel doet. 
kan deze kabel langer gemaakt worden? Wie doet dat? 

Beste antwoord door Ik_Combineer

Kunnen ze hem niet 1cm afknippen en dan iets erop zetten en verlengen die huidige kabel die er ligt? 
nee is geen glasvezel en nog geen plannen voor aanleg. 

Zeker, dat doen we regelmatig. Wel moet deze kabel in gebruik zijn door KPN of een andere partij om een KPN monteur op bezoek te krijgen. Wij kunnen er een nieuwe kabel op zetten en met een lasdoos vast zetten. 

33 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • December 9, 2025

@Klasssss 

via mijnaansluiting.nl kun je aangeven wat je bevindingen zijn, en wat je graag zou willen. de kabel verlengen op de huidige positie, of eventueel meteen verplaatsen naar een andere locatie.

Klasssss
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • December 9, 2025

Bedankt voor je reactie. Heb tijd geleden daar aanvraag gedaan voor verplaatsen naar meterkast die 1,5 meter ernaast zat maar dat vond ik zo duur bijna 1000 euro niet gedaan. 
maar dan zal ik nu nogmaals aanvraag doen als kabel 20cm langer gemaakt kan worden ben benieuwd wat dat wel niet gaat kosten dan. 
dit mag je zelf ook niet laten doen door installateur ofzo? 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Is er onder de vloer geen ruimte meer in de kabel dat je hem ophoog kan trekken 

Klasssss
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • December 9, 2025

Nee hij zit echt vast. Is ook beton gestort. Dus misschien hebben die werklui hem wel niet goed omhoog gehouden??? Geen idee hoor. Ik heb er geen verstand van maar is nu echt vast. Dit is enige wat uit vloer steekt. 
voor de verbouwing zat het stopcontact waar wij ons modem in moeten doen in een muur die ze gesloopt hebben. Maar dat was meter verder dus snap ook niet waarom hij ineens zo kort is en ook bijna stuk. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Oei niet ideaal idd. De kruipruimte volgestort met schuimbeton of kan je er nog onderkomen dan is het afknippen monteur laten komen die kabel laten  afwerken in de meterkast. 

• December 9, 2025

Euhm... even voor de duidelijkheid: er is nog geen glasvezel? 

Als er glasvezel is, dan word deze kabel helemaal niet meer gebruikt. 

Weet je misschien of dat wel aangelegd gaat worden? Heb je daar al iets over gehoord?

Zo'n kabel 20 cm verlengen is niet realistisch denk ik. Ze zullen hem dan buiten in de tuin onder de grond opzoeken, daar doorknippen en er een nieuw stuk aanzetten. Dat nieuwe stuk word weer naar binnen gelegd. Denk ik.

Klasssss
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • December 9, 2025

Kunnen ze hem niet 1cm afknippen en dan iets erop zetten en verlengen die huidige kabel die er ligt? 

Klasssss
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • December 9, 2025

We hebben geen kruipruimte onder huis 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • December 10, 2025

Kan de elektriciën er niet een inbouwdoos omheen boren. Ik vermoed net wat ​@Marlon92 zegt dat de aannemer een nieuwe invoer wilt maken dan op zo,n klein stukje een las maken 

• December 10, 2025

Kans op storingen lijkt me heel groot. 

Dat is jammer. Anders zou ik zeggen: vergeet die kabel, ga eerst een paar jaartjes naar ziggo totdat er glasvezel ligt. Er vanuit gaande dat ziggo beschikbaar is.

Welke snelheid is er beschikbaar op koper als je een nieuw abonnement afsluit bij KPN op de homepage? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • December 10, 2025

Zeker, dat doen we regelmatig. Wel moet deze kabel in gebruik zijn door KPN of een andere partij om een KPN monteur op bezoek te krijgen. Wij kunnen er een nieuwe kabel op zetten en met een lasdoos vast zetten. 

Klasssss
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • December 10, 2025

Ziggo kan niet in ons dorp. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 10, 2025

Ziggo kan niet in ons dorp. 

Klik & Klaar tot ze wel ooit met glasvezel komen. Maar ja… dat is niet altijd optimaal. Zeker niet als je nog jaaaaren moet wachten. Tenzij K&K natuurlijk prima voldoet.

• December 10, 2025

Dan komt die lasdoos in de muur tussen de isolatie te zitten? Niet ideaal lijkt me.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 10, 2025

Dan komt die lasdoos in de muur tussen de isolatie te zitten? Niet ideaal lijkt me.

Hij is gemaakt om eventueel in een natte kruipruimte of onder de grond te liggen. Ideaal is anders maar hij hoeft na een las nooit meer open.

Klasssss
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • December 10, 2025

Wat kost dat ongeveer?  Heb net kpn gebeld als ik pakket afneem vanaf mei mag ik monteur voor installatie inplannen tegen 100 euro. En de rest bijkomende kosten wist ze niet wat dat koste. U enig idee??

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 10, 2025

Een installatie monteur kost €100. Als u het eerst zelf probeerd, aangeeft dat het niet lukt dan kan KPN dezelfde monteur aansturen als installatiegarantie en kost het u niks.

Het verlengen van een ISRA reken ik meestal tijd voor, 20 euro per kwartier. Dit omdat die invoerkabel natuurlijk origineel wel ergens werkend op zat aangesloten. KPN heeft hem niet los gemaakt. Ik gok er dan een half uurtje mee bezig te zijn dus €40 aan kosten. 

Klasssss
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • December 10, 2025

Ja maar omdat het huis nog lang niet af is. We gaan pas in mei erin. Is nu bouwval. Maar dat isra punt of die kabel moet wel geregeld worden voor de isolatie ofzo. Dus vandaar dat ik wel betalen wil voor die monteur eerder. Dan komt hij hopelijk zsm. 
bedankt dat zijn nog mooie prijzen. Is nu nog geen stopcontact etc. 

• December 10, 2025

Ik denk niet dat je voor mei een monteur van KPN provider krijgt. Ik denk dat je een monteur van KPN Netwerk moeten hebben. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 10, 2025

Ik denk niet dat je voor mei een monteur van KPN provider krijgt. Ik denk dat je een monteur van KPN Netwerk moeten hebben. 

Gewoon het abonnement eerder laten ingaan, dan kan je wel eerder een monteur krijgen.

• December 10, 2025

Gewoon het abonnement eerder laten ingaan, dan kan je wel eerder een monteur krijgen.

Dat kan. Maar dan is ​@Klasssss ook zo een paar 100 euro meer kwijt 😁

Klasssss
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • December 10, 2025

Heb vanmiddag hebeld met kpn klantenservice. Ze zei dat ik nu een abonnement kan afsluiten met ingangsdag 1 mei 2026. Maar wel tegen betaling van 99 euro een monteur voor die tijd kan bestellen. Dus dat ga ik maar doen denk ik. Eerst afsluiten abbonement en dan bellen morgennweer Dat monteur dan zsm moet komen. Ook al gaat abonnement pas in mei in. Volgens haar kon dat. 
en monteur was dan idd 99 euro. Maar dat scheelt ook paar maanden betalen terwikl huis nog bouwval is 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 10, 2025

Dit is onjuist, een monteur kan niet voor de ingangsdatum van het abonnement worden aangestuurd. Wat je dan beter kan doen is het abonnement zo spoedig mogelijk laten in gaan en binnen de 14 dagen annuleringstermijn opzeggen.

Klasssss
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • December 10, 2025

Ohh ik vertrouwde haar ook al niet echt. Ze klonk steeds wat onzeker in haar antwoorden. 
heb nu een kpn abbonement afgesloten per 15-12-25 en maandelijks opzegbaar. Dus ga ik maandag 15-12 meteen monteur aanvragen dat scheelt geloof ik dan ook die 99 euro haha. Maar hopelijk kan die monteur het dan verlengen. Zou hij het ook kunnen verlengen naar de meterkast? Dat is 2 meter verderop. Via plafond ofzo? Dat is nog open nu. 🤔 of ben ik nu weer te hebberig haha 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 10, 2025

Als het niet veel werk is zou ik dat persoonlijk wel doen maar dat is echt aan de monteur. Op dit forum kan ik helaas niet voor iedereen spreken. Wij hebben gewoon een richtlijn over wat we wel en niet doen, en bij sommige monteurs is dat net wat flexibeler dan bij de ander. 

Alternatief zou je zelf een kabel kunnen trekken, en dan in zowel de meterkast als bij het stukje invoerkabel een halve meter extra lengte neer leggen. Dan kan de monteur de invoerkabel op het stompje invoerkabel lassen en in de meterkast afwerken op een ISRA.

Mocht je dit doen, koop dan een 100% koper kabel, dus geen CCA. Bijvoorbeeld:

https://www.utp-kabel.nl/danicom-cat5e-utp-50m-op-rol-stug-lszh.html