Skip to main content

Ik heb al maanden het probleem dat ik op zowel mijn laptop als mijn Iphone bepaalde sites niet kan benaderen terwijl ik op mijn Ipad de site wel kan benaderen.

Inmiddels begin ik het gevoel te krijgen dat er iets bij KPN ingesteld staat waardoor het ene apparaat wel een IP6 verbinding krijgt en het andere niet.

Ik heb van zowel mijn Iphone, laptop en Ipad het externe IP adres opgevraagd   (https://whatismyipaddress.com/).

Op zowel de Iphone als de laptop krijgt alleen een IP4 adres terug (77.162.168.xx). Ip6 staat Not detected. Mijn IP adres lijkt een vast adres.

Op mijn Ipad krijg ik wel een IP6 adres en ook een IP4 adres (172.225.253.xxx). Dit lijken echter een dymisch IP adres. Ik krijg op verschillende momenten een ander IP6 & IP4 adres terug.

 

Maar het meest opvallende is toch wel de Internet Service Provider.
Op mijn Iphone & laptop is dit KPN B.V. Amersfoort regio Utrecht
terwijl op op mijn Ipad is Akamai Amsterdam noord

 

Het lijkt erop dat de internet calls van mijn Ipad door KPN anders afgehandeld worden dan die van mijn Iphone en Laptop. Ik heb het ook op de android telefoon en samsung tablet van mijn vrouw geprobeerd en ook die kunnen de betreffende website niet benaderen en krijg een vergelijkbaar IP adres als mijn iphone en laptop terug. 

Alles draait bij mij thuis in een Unify netwerk die voor internet gekoppeld is aan de meest recente experia box van KPN. De experia box is naar aanleiding van een call bij KPN vervangen maar heeft het probleem dus niet opgelost.

 

Kun je bevestigen dat er geen VPN service op jouw ipad draait? al dan niet via een plugin of als app in de achtergrond?

Maakt de ipad via de wifi verbinding met hetzelfde wifi access SSID als de andere devices?

Is de gateway/DNS dezelfde in de internet instellingen?

 


Geen VPN settings op zowel IPhone als Ipad

beide hangen aan hetzelfde WiFi access point met het zelfde SSID

net even op beide devices de app Nice Tracé gedraaid naar de site die ik op de iPhone niet kan bereiken en wel op mijn ipad

de iPhone call gat via ip adres 139.156.98.101 en heeft daar meer dan 90% lossed pakketjes.

 


Dit gaan mijn kennis te boven. Er zal vast iemand anders opstaan….

 

Ik zie wel dat dit probleem eerder gemeld is en er een probleem was met routing bij knp

 


Zou je een de volgende website eens kunnen proberen op je ipad, iPhone en laptop? https://ipv6-test.com/

Dit is een website die je laat zien wat je publieke IPv6 en IPv4 is. Een beetje hetzelfde als whatsmyipaddress.com. Maar je ziet net wat meer. Ook of je we browser een voorkeur heeft voor IPv4 of IPv6.

PS:  Het is niet nodig om het gehele IPv6 en IPv4 adres te delen op het forum. 

Om wat meer duidelijkheid te krijgen.

Gebruik je in Unify router en of alleen wifi accesspoint?

Geeft het kpn modem de IPv4 en IPv6 adressen aan je ipad, iPhone en laptop of gebruik je de Unify router hiervoor?

 


Hallo @Rene112 ben je toevallig een zakelijke klant, want ik zie ook ergens 192.168.1.1 staan in de afbeeldingen?

Consumentenmodems gebruiken uitsluitend 192.168.2.X


@JanD 

Voor de werking zou het niet moeten uitmaken of het een 192.168.1.x of 192.168.2.x is. Je kunt dit zelfs in het kpn modem aanpassen naar een andere reeks  bijvoorbeeld 192.168.67.x.


@JanD

Voor de werking zou het niet moeten uitmaken of het een 192.168.1.x of 192.168.2.x is. Je kunt dit zelfs in het kpn modem aanpassen naar een andere reeks  bijvoorbeeld 192.168.67.x.

Hallo @Neville  De modems van KPN voor consumenten zijn op dit gebied niet aanpasbaar.

Alleen de zakelijke modems voor (groot)-zakelijke klanten en dat is @Rene112  misschien wel en kan hij daarom beter met de helpdesk van KPN zakelijk contact opnemen of in het zakelijke forum kijken.

 


@JanD @Rene112 

Jan wat je nu volgens mij zegt klopt niet. Ik kan in mijn kpn modem de ip reeks gewoon aanpassen en ik ben een consument en geen zakelijke klant. 


@JanD @Rene112 

Jan wat je nu volgens mij zegt klopt niet. Ik kan in mijn kpn modem de ip reeks gewoon aanpassen en ik ben een consument en geen zakelijke klant. 

Hallo @Neville welk merk en type modem heb je dan van KPN in bruikleen? Toch niet toevallig een FritzBox, want die reken ik niet tot de KPN-modems.

 


@JanD Mijn excuses maar je hebt gelijk. Ik heb mij vergist. Ik dacht dat ik in een Experia12 een keer de dhcp had aangepast. Dit is niet het geval. Tegenwoordig gebruik ik een Ubiquiti EdgeRouter en geen kpn modem meer. 


@JanD Mijn excuses maar je hebt gelijk. Ik heb mij vergist. Ik dacht dat ik in een Experia12 een keer de dhcp had aangepast. Dit is niet het geval. Tegenwoordig gebruik ik een Ubiquiti EdgeRouter en geen kpn modem meer. 

Hallo @Neville no problem, ik vergis mij ook wel eens, leer je weer van.😉


@Neville ik heb https://ipv6-test.com gedraaid op zowel iPhone als IPad. 
iPhone heeft ipv4 voorkeur en geen fallback; iPad heeft een ipv6 voorkeur en fallback naar ipv4

Ik heb het vermoeden dat er eigenlijk 2 problemen zijn. Ik heb namelijk mijn iPad gisteren mee naar mijn zwager genomen. Daar ook een test gedaan wie welk ip adres krijgt op welke machine. Ook daar blijkt mijn iPad een geheel ander ip adres te krijgen dan alle andere devices in zijn netwerk. Daar kreeg mij iPad als enige een ip adres van Cloudflare, Inc. Mijn zwager heeft geen UniFi en ook geen KPN abo misschien wel een abo dat geprovised wordt door KPN.

  1. de eerste vraag is waarom krijgt mij iPad een afwijkend ip adres, zowel thuis als buitens huis. Wordt dit veroorzaakt door een instelling op mijn iPad of wordt een Apple IPad anders behandeld in de buitenwereld.
  2. vraag twee, waarom kan ik op alle andere diverse bepaalde sites niet bereiken. In mijn geval www.bunniksMooiste.nl Deze is op de iPad wel te benaderen maar op iPhone, laptops en andere telefoons in huis geeft deze een error dat de server niet reageert. Overigens is de site gewoon actief. Als ik namelijk op mijn iPhone via 4g ga, kan ik de site wel bereiken. Overigens dan geeft mijn iPhone ook aan ipv6 als default via de site ipv6-test.com. 

in mijn eigen netwerk maak ik gebruik van UniFi spullen,WiFi access points, switches en USG-3P router. De USG-3P verzorgt de ip adressen binnen mijn netwerk, vandaar dat intern het ip adres begint met 192.168.1.x

De USG-3p is verbonden met de KPN modem die een netwerk heeft in de range 192.168.2.x. Ook mijn televisies en telefoon zijn aangesloten op de KPN router en lopen dus niet via mijn eigen netwerk.

 


Leuk, BunniksMooiste.nl. Mijn hoogbejaarde ouders wonen aan het plein waar start en finish waren. Die site is voor mij overigens gewoon te benaderen.

IPv6 en cascaded routers leveren vaak problemen op en werkt bij KPN alleen achter een V10, de andere Experia/KPN Boxen ondersteunen namelijk geen DHCP Prefix Delegation.

Ik zou je dan eigenlijk ook willen adviseren om de Experia/KPN Box er tussenuit te halen en alleen nog jouw USG te gebruiken. Zie 

 


@wjb grappig te lezen dat jou ouders aan het plein wonen. Ik zit in de organisatie en heb o.a. het beheer van de site voor mijn rekening genomen. Het bijzondere van het hele verhaal is dat ik tot begin augustus vanaf elke pc bij de site kon komen, maar ineens ergens in augustus niet meer. Aan mijn netwerk is niets veranderd. Vandaar mijn verdenkingen richting het het KPN netwerk. Ik weet dat er een operatie gaande is om ipv6 te activeren. 


Ik ben in Bunnik opgegroeid en heb hele mooie herinneringen aan dat dorp. Tegenwoordig woon ik in Houten maar ik kom nog regelmatig in/langs Bunnik tijdens mijn fietstochten en (uiteraard) als ik bij mijn ouders op bezoek ga.

Het domein bunniksmooiste.nl heeft zowel een IPv4 adres als een IPv6 adres, dat ziet er goed uit.

De vraag is wel of de site benaderbaar is op IPv6 of dat er altijd een fallback naar IPv4 nodig is omdat de site alleen goed geconfigureerd is voor IPv4. Ik kan dat nu niet voor je controleren.

Je geeft aan dat jou iPad een afwijkend IP adres krijgt. Wat bedoel je daarmee? Kan je daar eens een screenshot van plaatsen?


@Rene112 @wjb 

Heb je al eens geprobeerd om een pc of laptop direct op de kpn experia modem/router aan te sluiten om te kijken of je dan wel je website kan bereiken? Op die manier kunnen we wellicht zien of het aan je eigen netwerk ligt of niet of dat het toch een kpn probleem is.

Is er mogelijk iets veranderd aan de kant waar je website  gehost wordt?

 


 ​​​​​Op die manier kunnen we wellicht zien of het aan je eigen netwerk ligt of niet of dat het toch een kpn probleem is.

Het ligt sowieso niet aan het netwerk van KPN immers ik kan die site probleemloos benaderen vanaf een KPN aansluiting.


@wjb

Je zal best gelijk kunnen hebben. Maar het kan zijn dat @Rene112 zijn ip adres in een ander kpn subnet zit dan jou kpn ip adres. Ik stel het alleen maar voor om het helemaal zeker te zijn en doe liever geen aan namens. Mijn ervaring is om eerste dingen uit te sluiten voordat je conclusies kan trekken. 


Hoi @Rene112,

Misschien erg late reactie, maar ik geloof, in ieder geval deels, het zelfde probleem te hebben wat betreft de 172.xxx IP’s van Akamai.

Bij mij bleek dit te gaan om Apple’s functionaliteit Privédoorgifte (of Private Relay) in te stellen in je iCloud en volgens mij ook ‘Beperk IP-adrestracking’ in je mobiel netwerk instellingen wbt 4G.

`Wanneer 'Privédoorgifte in iCloud' is ingeschakeld, wordt het verkeer afkomstig van je apparaat versleuteld en via twee afzonderlijke internetdoorgiften verstuurd. Zo voorkom je dat websites je IP-adres en exacte locatie kunnen zien en dat netwerkaanbieders je activiteiten op het web in Safari kunnen verzamelen.`

 

...Apple launched iCloud Private Relay, a new service designed to protect users’ privacy on the internet. Akamai was very excited to be a part of delivering this service...

 

Topfunctionaliteit, maar dit creëert wel het probleem wat jij schetst; sommige websites werken niet en het lijkt alsof je vanaf Akamai servers af komt.

Dit uitzetten loste bij mij het probleem op, misschien dat het jou nog kan helpen.


Reageer