Skip to main content

Sinds kort is mij opgevallen dat mijn Iphone aan geeft dat de beveiliging van mijn router onvoldoende zou zijn omdat deze ingesteld staat op WPA/WPA2 (TKIP) en dat ik beter voor WPA2 (AES) of WPA3 kan kiezen. Ik beschik over een V8 router en ben daar naar de beveiligingsinstelling gegaan maar kan daar de aanbevolen instelling niet kiezen, deze zijn niet beschikbaar. Mijn router is ondertussen ook 6 jaar oud, wil dat zeggen dat deze aan vervanging toe is om aan de hoogste veiligheidseisen te kunnen voldoen.

Hallo @Andre57 , binnen jouw modem kun je voor alléén WPA2 kiezen en voor AES.

WPA3 ken dat modem niet. WPA2/AES is de beste beveiliging voor de huidig gangbare routers.

Onder de rubriek wifi en beveiliging moet je de instellingen kunnen vinden en aanpassen.

 


Hallo JanD en @Andre57,

Ik heb de raadgeving van JanD opgevolgd en met succes!

Daarna contact gehad met KPN over vervanging van mijn Experia V9.

De medewerker heeft toen mijn router opnieuw gereset en toen bleek de instelling van WPA2 weer teruggezet naar WPA/WPA2 ! Met als gevolg dat mijn Ipad weer een melding gaf van een zwak beveiligd netwerk. uiteraard weer de aanwijzingen van JanD opgevolgd en alles is nu weer OK.

Ik neem nu aan dat alle Experia 's die gereset worden door KPN  automatisch een zwak beveiligd netwerk zullen opleveren. Misschien dat een KPN medewerker dit oppikt en actie kan nemen?

Met vr.gr.

Dutchharm

 


Sinds 2 dagen in het bezit van een nieuwe router de Experia V10.

Alles opnieuw geinstalleerd en tot mijn verbazing werkt het allemaal naar wens. 

Hulde aan de KPN servicedesk .

Zelfs werd de router na een half uur automatisch op de oude SSID naam met bijbehorende ID sleutel ingesteld.

Ik hoop dat de oude router E.v9. niet opnieuw gebruikt zal worden, want dan zou ergens in Nederland mijn oude SSID plus ID sleutel zichtbaar zijn! 

Of zijn mijn zorgen onterecht?


Ik zou niet weten wat die ander dan bij jouw zou kunnen met die oude gegevens omdat dat modem dan op diens internetaansluiting, en dus instellingen, zit. Die instellingen worden geladen a.d.h.v. het IP.

Volgens mij worden de V9's ook niet meer hergebruikt. Alleen V10, V10A en Box 12.


Nou Peter,

Dankjewel voor je snelle geruststellende reactie!
Ik had helemaal niet verwacht dat de oude gegevens op de nieuwe router gezet werden.

Men blijft toch een tikje achterdochtig in deze tijden!
Maar daar buiten alle lof voor KPN.

Groetjes Dutchharm