Skip to main content

iPhones en iPads verliezen regelmatig verbinding met KPN Wifi

• December 3, 2024
  • 40 reacties
  • 1225 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

40 reacties

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2025

Heb de situatie na de reset met “stekkers eruit” nu zo’n 4 weken getest. Het gaat een stuk beter, de wifi-verbinding valt veel minder vaak weg en is dan ook na “wifi uitschakelen en inschakelen” weer snel terug.  Maar dit hoort natuurlijk niet.

Ik heb nu de volgende suggestie opgevolgd en de oranje wandkabel tussen glasvezelkastje en Box12 vervangen. Alhoewel ik daar geen verbetering van verwacht. 

• Auteur
  • Topper
  • February 27, 2025

Heb nu meer dan een maand de nieuwe oranje wandkabel en de laatste 3 weken ook IPV6 gebruikt, maar het wegvallen van de verbinding gebeurt nog steeds. Lijkt ook weer vaker voor te komen. Nieuwe wandkabel en IPV6 hebben helaas niet geholpen. 

ik zet schuifje van IPV6 weer uit en ga weer een terugbelafspraak regelen want dit is heel irritant en op deze manier niet werkbaar. 

• Nieuwkomer
  • March 11, 2025

@castelluci Ik ervaar dezelfde problemen met de wifi verbinding met mijn iphone sinds de recente kpn update. Laatst mijn KPN12 modem en mijn 3 witte superwifi punten gereset zonder resultaat. 

• Deelnemer
  • March 15, 2025

Zeer herkenbaar probleem. Hier ook met de MacBook constant verbinding, maar op de iPhone en iPad hetzelfde probleem: na verloop van tijd geen internetverbinding meer, terwijl het wifi-signaal sterk blijft. Wat bij mij helpt, is een extra wifi-verbinding op de KPN Box 12 instellen met het 2.4 GHz-signaal en de iPhone en iPad daarmee verbinden. Dan blijft de internetverbinding stabiel zonder wegvallend internet. Alleen zit ik niet te wachten op een 2.4 GHz-verbinding, daar betaal ik niet voor.

• Auteur
  • Topper
  • March 19, 2025

Na contact met KPN : Blijkbaar is het standaard Wifi netwerk een combinatie van 2 GHz en 5 GHz. Mogelijk kunnen sommige Apple spullen daar niet tegen. Met dank aan de tip van RA1N heb ik nu een extra Wifi netwerk aangemaakt.
Ik probeer eerst hoe het gaat met de iPhones en iPads in een 5GHz netwerk.  Dit ga ik eerst uittesten en mocht dat ook problemen geven dan zal ik een 2gHz netwerk proberen. 

• Deelnemer
  • March 19, 2025

@castelluci  

Gebruik jij de Eufy-app op je iPhone? Misschien heb je een Eufy-deurbel of -camera?

• Auteur
  • Topper
  • March 19, 2025

Nee, die app gebruik ik niet

• Deelnemer
  • March 20, 2025

Ik heb het probleem kunnen oplossen doordat de Eufy-app bij installatie toestemming had gekregen om gebruik te maken van het lokale netwerk. Blijkbaar zorgde dit ervoor dat mijn internet op de iPhone 15 Pro regelmatig wegviel, terwijl ik nog steeds een sterk wifi-signaal had.

Op Reddit kwam ik een bericht tegen van iemand met exact hetzelfde probleem. De oplossing bleek als volgt:

1. Ga op je iPhone naar:

Instellingen → Privacy en Beveiliging → Lokaal Netwerk

2. Hier zie je een lijst met alle apps die toestemming hebben om het lokale netwerk te gebruiken.

3. Mogelijk veroorzaakt een andere app deze verstoring.

4. Je kunt alle apps tijdelijk uitschakelen en testen of het probleem verdwijnt, of ze één voor één uitschakelen om te achterhalen welke app de boosdoener is.

Hopelijk helpt deze oplossing ook bij jou!

• Auteur
  • Topper
  • March 20, 2025

Bedankt, ik ga proberen ! Is het probleem op je iPad ook opgelost ? Waren dezelfde apps de oorzaak ?

• Deelnemer
  • March 24, 2025

Ja, op de iPad is het probleem ook opgelost. Bij mij lag de oorzaak echt bij de Eufy-app, zowel op de iPhone als op de iPad.

• Auteur
  • Topper
  • March 25, 2025

Ik heb op het standaard Wifi netwerk (2G gecombineerd met 5G) getest met alle Apps op “uit” van Privacy en beveiliging/lokaal netwerk.  Helaas bij mij geen verbetering. 

Ik ga dit nu testen op een extra 5G Wifi netwerk.

@castelluci Is het probleem al verholpen bij jou? Ik heb hier thuis hetzelfde probleem

• Auteur
  • Topper
  • April 15, 2025

Ik gebruik nu een aantal weken het extra 5G netwerk en resultaat is dat de Wifi verbinding een stuk stabieler is. Het Wifi-signaal valt heel af en toe nog weg.  Een behoorlijke verbetering dus. Met deze situatie is wel te leven.

• Topper
  • June 1, 2025

Ik kreeg van Coolblue de tip om te kijken naar het IP adres dat de modem toewijst aan je iPad: 

1. Ga naar Instellingen > Wifi > [je netwerk] > 'i' (info icoon).

2. Controleer of je een geldig IP-adres hebt, meestal in de vorm van 192.168.x.x.

• Heb je een 169.x.x.x IP-adres? → Dan krijgt je iPad geen IP van de modem. 

Dat bleek bij mij inderdaad het probleem. De modem terug naar fabrieksinstellingen hielp. Dat deed ik via de app “KPN Thuis”. Toen ik de nieuwe iPad toen verbond, kreeg het wel een 192…. IP-adres.

Wie weet helpt deze tip!

Merijn98
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • June 1, 2025

Voor bij wie nog niks heeft geholpen. Kijk eens in de instellingen van het modem of de beveiliging op wpa3 staat. Indien dit zo is, zet hem op wpa2 en kijk of dit het probleem verhelpt. Apple producten hebben er vaak issues mee als het modem op wpa3 beveiligd is.