Skip to main content
Vraag

IPv4 drop bij zware belasting op 4 Gbit verbinding

• 25 november 2024
  • 69 reacties
  • 816 keer bekeken

Toon eerste bericht

69 reacties

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 14 februari 2025

Is die Assurance Plus monteur nog wat verder gekomen? 

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 14 februari 2025

Zou het een ONT issue kunnen zijn? Die Genexis was helemaal ruk, daar kwam de snelheid niet boven de 2Gbit uit. De Nokia ONT gaat wel rapper en dan haal ik ook echt 4 Gbit up en 4 Gbit down. Maar aan de andere kant, als dat langer dan 1 minuut duurt dan klapt de hele bende eruit.

Ik las dat Odido gebruik is gaan maken van een Huawei  ONT en die bieden nu 8 Gbit aan. Heeft KPN al gekeken naar andere ONT mogelijkheden? 

Inmiddels betaal ik elke maand weer voor een instabiel 4 Gbit abonnement en blijft het vanuit KPN aangstaanjagend stil.

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 14 februari 2025
wjb schreef:

Is die Assurance Plus monteur nog wat verder gekomen? 

Die heeft de case doorgezet naar de ontwikkelaars van de software op het modem (Box 14), maar ik heb reeds aangetoond dat de problemen zich ook voordoen met een pfSense oplossing. Dus het zit hem niet in de CPE, het probleem moet elders zitten.

In de wijkcentrale, de shaper aldaar, in laag 3 of wellicht dus de ONT.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 14 februari 2025
Beringer schreef:

Zou het een ONT issue kunnen zijn? 

Dat kan prima maar daar zou die Assurance Plus monteur dan ook wel achter moeten kunnen komen. 

We zien ook regelmatig dat een merk/type router moeite kan hebben met grote bandbreedte via pppoe. Ook daar kan dus best de oorzaak liggen. 

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 14 februari 2025

wjb schreef:

We zien ook regelmatig dat een merk/type router moeite kan hebben met grote bandbreedte via pppoe. Ook daar kan dus best de oorzaak liggen. 

Met pfSense had ik multi-core enabled voor de PPPoE (12 cores). Hoewel de cores weinig deden bij zware belasting klapte de IPv4 laag er gewoon uit net zoals met de KPN Box 14. Dus ik denk dat het weinig te doen heeft met de CPE en PPPoE.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 14 februari 2025

Als IPv4 eruit klapt, dan je dan nog wel inloggen op jouw router?

Zo ja, heeft die router dan nog het publieke IPv4 adres op de pppoe verbinding?

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 14 februari 2025
wjb schreef:

Als IPv4 eruit klapt, dan je dan nog wel inloggen op jouw router?

Zo ja, heeft die router dan nog het publieke IPv4 adres op de pppoe verbinding?

Ik kan dan alleen inloggen op 192.168.1.1., niet via http://mijnmodem.kpn/

Het IPv4 adres is dan niet meer zichtbaar, enkel nog het IPv6 adres.

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 28 februari 2025

Bump!

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 16 maart 2025

En nog maar een bump.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1204 reacties
  • 16 maart 2025
Vikash van KPN schreef:

Oke, dan is het nog even afwachten. Ik ga er vanuit dat mijn collega's dit nog aan het uitzoeken zijn.

is er al een update voor TS?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
MR_CHIP schreef:
Vikash van KPN schreef:

Oke, dan is het nog even afwachten. Ik ga er vanuit dat mijn collega's dit nog aan het uitzoeken zijn.

is er al een update voor TS?

Ik heb even gekeken, maar op dit moment is er geen update zichtbaar voor mij. 😐

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 29 maart 2025

Bump!

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1204 reacties
  • 29 maart 2025
Beringer schreef:

Bump!

Blijkbaar moet je eeuwig wachten tot kpn een normale dienstverlening levert...

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 29 maart 2025

Ben nu 4 maanden verder, betaal er ook netjes voor elke maand. Ik ga er maar vanuit dat als dit is opgelost er enige vorm van compensatie plaats gaat vinden?

We gaan het meemaken :)

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 112 reacties
  • 29 maart 2025

Ik had ook de Nokia ONT.  en bij mij werd ie erg warm en klapte er zo ongeveer bij iedere speedtest in de box 14 eruit.  Maar dat was niet alleen de ip4 of ip6..   de hele verbinding lag er dan uit waarna de ONT opnieuw opstartte waarna alles weer werkte.    Tot ik weer een speedtest vanuit de box 14 deed.  

Ik heb er een tijdje een 120MM fan naast gezet en toen werd het wel ietsje beter.  

Bij mij hebben ze aan de hand daarvan een Genexis ONT opgehangen.   

Die klapte er niet meer uit maar daar was de upload snelheid minder dan 2Gbit van de 4Gbit.  

Vandaar dat ik nu een eigen sfp+ ONT heb in een openwrt router van 10 Gbit en dat werkt perfect. 

Ik heb de test van je beginpost uitgevoerd en heb daar geen enkel probleem mee ondervonden. 

(logfiles op verzoek) 

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 29 maart 2025
Eddy75 schreef:

Vandaar dat ik nu een eigen sfp+ ONT heb in een openwrt router van 10 Gbit en dat werkt perfect. 

Ik heb de test van je beginpost uitgevoerd en heb daar geen enkel probleem mee ondervonden. 

(logfiles op verzoek) 

Vertel daar eens wat meer over a.u.b.? Wat heb je dan precies geplaatst in plaats van de Nokia ONT?  Ik heb zelf gespeeld met een pfSense doos, maar resultaat was hetzelfde. Maar dat was wel in combinatie met de Nokia ONT. Hoe/waarmee/wat kan ik gebruiken in plaats van de Nokia ONT?

Ik had eerst ook een Genexis, daarmee haalde ik up “slechts” 1000/1500 Mbit, en met de Nokia ONT werd dat 4000+ Mbit.

Hoor graag van je.

Gr, Marcel.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 112 reacties
  • 29 maart 2025

Ik heb de Sfp+ Zaram ZXOS11NPI aangeschaft en die in de BPI R4 aan de praat gekregen. 

Ik kan het je helaas niet aanraden aangezien ik eerst wat heb moeten solderen aan het moederbord van de BPI R4 om het werkend te krijgen met de Zaram oplossing.  

Ik kan je mischien het beste verwijzen naar het KPN-XGS-PON Eigen router/ONT op tweakers.   Daar staat een hele berg informatie maar dan enthousiastelingen die de zaram veelal gebruiken in de UDM pro etc 

KPN XGS-PON Eigen Router/ONT gebruiken

In de topicstarter staat ook een Sfp+ module van Fs maar die is rond de 260 euro uit me hoofd. \

Zaram module is speciaal op KPN netwerk getest en makkelijk te verkrijgen via het topic daar voor 130 euro 

Mocht je nog meer vragen hebben stuur dan even een prive bericht. 

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 29 maart 2025
Eddy75 schreef:

Ik heb de Sfp+ Zaram ZXOS11NPI aangeschaft en die in de BPI R4 aan de praat gekregen. 

Ik kan het je helaas niet aanraden aangezien ik eerst wat heb moeten solderen aan het moederbord van de BPI R4 om het werkend te krijgen met de Zaram oplossing.  

Ik kan je mischien het beste verwijzen naar het KPN-XGS-PON Eigen router/ONT op tweakers.   Daar staat een hele berg informatie maar dan enthousiastelingen die de zaram veelal gebruiken in de UDM pro etc 

KPN XGS-PON Eigen Router/ONT gebruiken

In de topicstarter staat ook een Sfp+ module van Fs maar die is rond de 260 euro uit me hoofd. \

Zaram module is speciaal op KPN netwerk getest en makkelijk te verkrijgen via het topic daar voor 130 euro 

Mocht je nog meer vragen hebben stuur dan even een prive bericht. 

Dankjewel, ik ga die Tweakers link even doorspitten.

Gr, Marcel.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 112 reacties
  • 29 maart 2025

Dat is ongeveer 3 a 4 jaar posts..   Veel leesplezier  :)  

(in de tussentijd doet KPN alles wat het kan om je probleem zo snel mogelijk op te lossen) 

Reageer