Skip to main content

Indien ik IPv6 inschakel, heb ik een issue op alle mobiele devices met Android, aantal apps willen niet goed werken of inloggen (bijv Twitter laad wel reacties maar geen plaatjes of filmpjes, ABN AMRO bank app kan niet inloggen.

Oplossing is dan IPv6 uitzetten op de router/WIFI uitschakelen of een VPN gebruiken, maar liever zou ik zien dat KPN dit issue oplost aangezien het echt in de Experiabox zelf zit (ik begreep dat gebruikers met eigen routers hier geen last van hebben.

Aangezien de laatste update alweer een paar maanden geleden is, hoop ik dat de Experiabox nog uberhaupt updates gaat krijgen

Maar IPv6 zou ook gewoon moeten werken met jouw V10 (zonder a) en Android devices.

Toen ik nog een V10 gebruikte ondervond ik geen enkel probleem met IPv6 op Android.

Krijgen jouw Android devices wel netjes een IPv6 adres toegewezen?

Is het Android device op de WiFi van de V10 aangesloten of op een wifi accesspoint?

Als via een wifi accesspoint, zit die dan rechtstreeks op de Experia Box aangesloten of via een switch?

Als via een switch, hoe zijn de IGMP snooping instellingen op die switch?


Gokje, je devices zijn van Samsung?


Gokje, je devices zijn van Samsung?

Op zowel een OnePlus 5T, Huawei MediaPad M3 als een Samsung Galaxy A3 hebben wij geen problemen ervaren met IPv6.


Ja Samsung A75 en een A50.

Voor de duidelijkheid, het werkt voor het merendeel van de apps wel, alleen niet voor een aantal en dat is heel irritant.

Ik heb wel een AP, maar zit nu express verbonden op de Experiabox zelf, die AP is verbonden via een switch welke IGMP snooping ondersteund.

Het enige wat werkt om die apps aan de praat te krijgen op mijn A50 is IPv6 uitzetten, een reactie die ik al redelijk snel terug kreeg op Gathering of Tweakers.


Ik heb wel een AP, maar zit nu express verbonden op de Experiabox zelf, die AP is verbonden via een switch welke IGMP snooping ondersteund.

Zie het topic IPv6, SLAAC en Multicast.

 

Voor de duidelijkheid, het werkt voor het merendeel van de apps wel, alleen niet voor een aantal en dat is heel irritant.

Je noemde de ABN AMRO bank app. Daar heb ik nooit problemen mee ervaren.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik die app alleen op mijn OnePlus 5T en Huawei MediaPad M3 gebruik en dus niet op mijn Samsung Galaxy A3.


IGMP is niet het issue, mijn device heeft ook op het AP een ipv6 adres en kan op internet, behalve via bepaalde apps (hoewel Twitter wel de updates laat zien, laat die geen plaatjes en filmpjes zien), die wel werken via 4G en VPN en als IPv6 uitstaat op de Experia.

 

Nogmaals, dit werkt ook niet als mijn AP uit staat en ik 100% rechtstreeks op de Experia via Wifi zit, 


Nogmaals, dit werkt ook niet als mijn AP uit staat en ik 100% rechtstreeks op de Experia via Wifi zit, 

Ik denk dat je eerder in de richting van jouw Samsung moet denken dan in de richting van de Experia Box, mits jij een Experia Box V10 hebt en niet een V10a.


Gokje, je devices zijn van Samsung?

Op zowel een OnePlus 5T, Huawei MediaPad M3 als een Samsung Galaxy A3 hebben wij geen problemen ervaren met IPv6.


Gek, de Samsungs waren hier de reden dat ik ipv6 heb moet uitzetten. De Samsung’s raakten na verloop van tijd altijd hun verbinding kwijt.


Gokje, je devices zijn van Samsung?

Op zowel een OnePlus 5T, Huawei MediaPad M3 als een Samsung Galaxy A3 hebben wij geen problemen ervaren met IPv6.

Gek, de Samsungs waren hier de reden dat ik ipv6 heb moet uitzetten. De Samsung’s raakten na verloop van tijd altijd hun verbinding kwijt.

Mijn vrouw gebruikt een A3 en ik hoor haar nooit klagen terwijl ze als a-techinsch persoon toch veel gebruik maakt van verschillende apps, mail en Internet op haar A3 via onze wifi.

Weet dat zij een prepaid sim-kaart heeft van T-Mobile en dat mobiele data dus uit staat. Alle communicatie (behalve bellen en smsen) loopt dus via de wifi.

 

Welke Experia Box heb jij?


Gokje, je devices zijn van Samsung?

Op zowel een OnePlus 5T, Huawei MediaPad M3 als een Samsung Galaxy A3 hebben wij geen problemen ervaren met IPv6.


Gek, de Samsungs waren hier de reden dat ik ipv6 heb moet uitzetten. De Samsung’s raakten na verloop van tijd altijd hun verbinding kwijt.

Daar heb ik volgens mij geen last van, verbinding blijft er wel (als in, ik heb nog niet gemerkt dat er geen dataverbinding meer heb.


Hallo @MeNTaL_TO. Van harte welkom hier. Lastig dat bepaalde apps niet werken op je Android toestellen in combinatie met IPv6. Ik heb even gespiekt en zie dat je een Experia Box V10 in huis hebt. Dat is voor @wjb van belang om te weten om je verder te kunnen helpen. Je geeft aan dat je niet kunt inloggen in de ABN AMRO app. Krijg je daar nog een bepaalde foutmelding te zien? Heb je de DNS cache ook al eens opgeschoond via chrome://net-internals/#DNS? Je klikt daar op ‘Clear host cache'. 


Hallo @MeNTaL_TO. Van harte welkom hier. Lastig dat bepaalde apps niet werken op je Android toestellen in combinatie met IPv6. Ik heb even gespiekt en zie dat je een Experia Box V10 in huis hebt. Dat is voor @wjb van belang om te weten om je verder te kunnen helpen. Je geeft aan dat je niet kunt inloggen in de ABN AMRO app. Krijg je daar nog een bepaalde foutmelding te zien? Heb je de DNS cache ook al eens opgeschoond via chrome://net-internals/#DNS? Je klikt daar op ‘Clear host cache'. 

Hoi Natasja,

 

Sterker nog ik heb nu een compleet nieuwe telefoon en ook daar gebeurt het op. Hij blijft hangen na toegang op inloggen. Bij Twitter laden wel de reacties, maar niet de plaatjes en filmpjes.

Overigens stond de Experiabox v10 al in de titel van de melding.

Ik heb mijn dns gecleared op mijn nieuwe telefoon en zal ipv6 vanavond weer aanzetten in de router om te kijken of dit het issue verholpen heeft.


Dubbelcheck dan ook even of t wel echt goed werkt op je PC. Makkelijkste is even ping google.com -6 en daarna met -4

Kan zomaar zijn dat andere apparaten een Happy-Eyeballs principe toepassen en stiekem toch IPv4 doen. Dat is bijvoorbeeld dan ook goed mogelijk dat het laden van Twitter reacties ook op die manier werkt, terwijl de videos en fotos via een CDN gaat die bijvoorbeeld wel IPv6 doet (en reacties niet) of worden opgehaald met een eigen geschreven methode.


Op mijn Windows 10 computers geen probleem met IPv6, het is echt alleen met bepaalde apps op mijn telefoon. Zou geen probleem zijn als ABN Amro na een tijdje toch zou inloggen, echter dat gebeurt niet (tenzij ik wifi uitzet).

Android zou volgens berichten geen IPv6 doen over wifi (wel over telefonie), dat maakt het probleem in mijn ogen alleen raarder.


Heb jij ook een Android appraat van en andere makelij?

Werkt de ABNAmro app daar wel op?

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het probleem door die Samsung veroorzaakt wordt en niet door de Experia Box. Zelf gebruik ik de ABNAmro app op zowel mijn Huawei tablet als mijn OnePlus telefoon en ik heb daar nooit problemen mee ondervonden, ook niet toen ik nog een Experia Box gebruikte.

Wat is overigens de score die je op die Samsung haalt via https://ipv6-test.com?


Dag @MeNTaL_TO. Heeft het flushen van je DNS cache effect gehad? En speelt het probleem tot dusver alleen met de ABN Amro app en Twitter? Het lijkt me inderdaad goed om te testen of het op een ander Android apparaat dan van Samsung wel werkt en de IPv6 test waar @wjb op wijst te doen. Ik ben benieuwd naar je bevindingen. 


Ik ben even aan het testen met een nexus 5x (lg/Google) maar daar heb ik met de playstore iig hetzelfde issue als met de Samsung, downloads gaan voor geen meter als IPv6 aanstaat.

 

@wjb Ik score en 3/20 op die ipv6 test, ipv6 is ook not supported op Android, ik heb echter wel een IPv6 adres via DHCP.

 

Als ik op GoT kijk is het eerste advies bij dit soort problemen is ook het eerste advies om IPv6 uit te schakelen, het clearen van DNS heeft niet geholpen. 

 

Update: Op de Nexus 5x exact hetzelfde probleem als op de Samsung.

IPv6 uit en geen issue meer op de Nexus 5x.


Ik score en 3/20 op die ipv6 test, ipv6 is ook not supported op Android, ik heb echter wel een IPv6 adres via DHCP.

Dat is natuurlijk niet goed, dat zou een score van 19/20 of 20/20 moeten zijn.

 

Kan je eens een screenshot plaatsen van de IP adressen op jouw Nexus of Samsung.

Voorbeeld:

 

Ik krijg het vermoeden dat er hogerop in het netwerk iets niet goed gaat met IPv6 DNS en/of IPv6 routering. Het is niet de eerste als blijkt dat de oorzaak inderdaad daar gezocht moet worden.


Ik score en 3/20 op die ipv6 test, ipv6 is ook not supported op Android, ik heb echter wel een IPv6 adres via DHCP.

Dat is natuurlijk niet goed, dat zou een score van 19/20 of 20/20 moeten zijn.

Ik krijg het vermoeden dat er hogerop in het netwerk iets niet goed gaat met IPv6 DNS en/of IPv6 routering. Het is niet de eerste als blijkt dat de oorzaak inderdaad daar gezocht moet worden.

Op de PC haal ik ook gewoon 20/20, nu 4/20 (ook op Android nu IPv6 weer uitstaat).

Zal straks een screenshot van de Nexus af posten (echter moet ik dan weer de router herstarten voor IPv6 hetgeen overdag niet echt makkelijk gaat), die geeft volgens mij nog de meeste informatie, op de Samsung is het allemaal wat beperkter).


Op de PC haal ik ook gewoon 20/20, nu 4/20 (ook op Android nu IPv6 weer uitstaat).

Ik ben benieuwd of jij straks als IPv6 weer aan staat op die PC 19 of 20/20 haalt terwijl je tegelijkertijd op de Nexus en/of Samsung maar 3 of 4/20 haalt.

Als dat zo is, is de Nexus of Samsung dan verbonden met het wifi accesspoints of met de Experia Box zelf?

Van welk merk en type is dat wifi accesspoint?


Op de PC haal ik ook gewoon 20/20, nu 4/20 (ook op Android nu IPv6 weer uitstaat).

Ik ben benieuwd of jij straks als IPv6 weer aan staat op die PC 19 of 20/20 haalt terwijl je tegelijkertijd op de Nexus en/of Samsung maar 3 of 4/20 haalt.

Als dat zo is, is de Nexus of Samsung dan verbonden met het wifi accesspoints of met de Experia Box zelf?

Van welk merk en type is dat wifi accesspoint?

Rechtsteeks op de Experiabox, ik heb wel een wifi access point, eentje van Ziggo (Archer C7 met Ziggo firmware) maar zorg ervoor dat de telefoons met het testen juist verbonden zijn met de Experia


Ik ben ook wel benieuwd naar de andere punten. :wink:


Duidelijk, @MeNTaL_TO. Je ondervindt het probleem dus met verschillende Android apparaten. Heb je de Archer C7 al eens losgekoppeld van je Experia Box en je Experia Box opnieuw opgestart? Merk je dan verbetering? En wat is er verder aangesloten op je Experia Box? Zou je ten slotte nog op de andere punten die @wjb benoemt kunnen ingaan? 


Hoi Heb nog geen tijd gehad om ipv6 weer aan te zetten en te testen.

Ik heb op de Archer C7 wifi geheel uitgeschakeld, maar dat zal niet veel uitmaken aangezien ik op de v10 kon zien dat ik daar ingelogd zat.

Wat is er verder aangesloten? Een hoop pc’s en laptops (bedraad), ps4, xbox one, tv decoder, dit loopt (behalve de tv decoder) via diverse switches.


Oké, duidelijk. Heb je het inmiddels kunnen testen? Ik ben benieuwd naar je bevindingen.