Skip to main content

Ik ben vandaag overgestapt van Ziggo naar KPN, voornamelijk omdat Ziggo geen Dual-Stack ipv6 ondersteuning biedt.

Helaas blijkt vandaag dat de nieuwe box 12 van KPN helemaal nog geen ipv6 ondersteunt.

Is er bekend wanneer deze ondersteuning er gaat komen, en zo niet, wat zijn de mogelijkheden mbt het ‘downgraden’ naar een router met ipv6 ondersteuning? Ik zou graag wel willen verifieren dat IPv6 uberhaupt werkt op mijn adres voordat ik investeer in een eigen modem.

In principe krijgt iedereen de upgrade vanaf 12 maar inderdaad. Ik denk dat het wel werkt als je de V12 reset als ‘ie achter je EdgeRouter hangt, maar misschien is het handigste om een dag of 2 later de V12 even aan je NTU aan te sluiten. Dan weet je het zeker...


Hoi @Paul_ afgelopen nacht is bij mij de KPN Box 12 ge-update naar versie SGEJ10000310

Na de eerste keer inloggen werd ik echter verwelkomd door wat 404 errors "page not found” bij het benaderen van de optie Internet Connectivity. De toegang naar de WiFi instellingen werkt wel, maar erg traag. Als ik op de home pagina op WiFi klik duurt het zeker 15 seconden voordat ik reactie krijg.

Ik heb het modem eerst maar eens opnieuw opgestart via de webinterface en daarna traden de 404 errors niet meer op. De WiFi instellingen blijven wel erg traag benaderbaar. 

Wat kan ik verder doen (behalve een factory reset) ? Daar zit ik (nog) niet op te wachten.


Hmm apart. We gaan zien of hier meer signalen over binnen gaan komen, maar nog niets verontrustends gezien. Ik weet geen andere opties die je kan doen dan later nog eens proberen, nog eens herstarten of wellicht een reset. Maar dat zou ik ook niet zo snel doen.

We zullen het in de peiling houden.


Hier nu ook de 310 versie. Ik heb er niets van gemerkt. 


In principe krijgt iedereen de upgrade vanaf 12 maar inderdaad. Ik denk dat het wel werkt als je de V12 reset als ‘ie achter je EdgeRouter hangt, maar misschien is het handigste om een dag of 2 later de V12 even aan je NTU aan te sluiten. Dan weet je het zeker...

Wat zou het mooi zijn als er een mogelijkheid zou zijn om zonder factory reset de nieuwe versie van de firmware te kunnen downloaden.


De afgelopen 2 dagen diverse keren een factory reset gedaan van mn v12, helaas nog geen 310 versie.

Nog maar even een paar dagen wachten dan.. Had graag ipv6 gebruikt :nerd:


In principe krijgt iedereen de upgrade vanaf 12 maar inderdaad. Ik denk dat het wel werkt als je de V12 reset als ‘ie achter je EdgeRouter hangt, maar misschien is het handigste om een dag of 2 later de V12 even aan je NTU aan te sluiten. Dan weet je het zeker...

Word de update in batches aangeboden aan de v12 modems of krijgt iedereen ineens de firmware aangeboden?  Al een paar keer een (factory) reset gedaan ook de afgelopen dagen en zit nog steeds op de oude.  Zou fijn zijn als de 310 versie een keer zou komen nu met ipv6 en een werkende chromecast… 


De upgrade is naar versie SGEJ10000310 en zal plaatsvinden tussen 10-3 en 12-3.

Dit is wat @Paul_ op 9 maart schreef. (Bron)

Dezelfde dag schreef Paul_:

In principe krijgt iedereen de upgrade vanaf 12 maar inderdaad.

Bron.

Blijkbaar zijn er mensen die deze upgrade nog steeds niet ontvangen hebben.

Wat is nu de geplande datum waarop alle V12's voorzien zijn van de nieuwe firmware en hoe kan je als abonnee zorgen dat deze alsnog geïnstalleerd wordt?


Hoi! @Bart_Z heeft hier navraag over gedaan. Als je de nieuwe firmware nog niet hebt, kun je het niet forceren doormiddel van een reset. Hij is nog niet “preferred”. Bij het uitrollen zagen ze een (kleine) stijging in telefoontjes, dus dat zijn ze nu eerst aan het onderzoeken. Misschien is er niets aan de hand hoor, maar ‘better safe than sorry’.


Hoi @Paul_ is er ook al terugkoppeling op mijn klacht van trage webinterface WiFi die ik hierboven een week geleden aangaf? Misschien ook al meer klachten?


Hoi @Paul_ is er ook al terugkoppeling op mijn klacht van trage webinterface WiFi die ik hierboven een week geleden aangaf? Misschien ook al meer klachten?

Nee, ik heb niet meer signalen hierover gezien (ik kan natuurlijk iets gemist hebben), maar het wordt vooralsnog niet herkend.


Nee, ik heb niet meer signalen hierover gezien (ik kan natuurlijk iets gemist hebben), maar het wordt vooralsnog niet herkend.

OK @Paul_ ik hoor het graag, want het probleem is hier nog niet vanzelf over gegaan. Herstart helpt niet en reset heb ik nog niet gedaan.


Hoi! @Bart_Z heeft hier navraag over gedaan. Als je de nieuwe firmware nog niet hebt, kun je het niet forceren doormiddel van een reset. Hij is nog niet “preferred”. Bij het uitrollen zagen ze een (kleine) stijging in telefoontjes, dus dat zijn ze nu eerst aan het onderzoeken. Misschien is er niets aan de hand hoor, maar ‘better safe than sorry’.

Wat als er blijkbaar geen "modem van KPN" op jouw aansluiting geregistreerd staat?

Wat ziet KPN dan als "preferred" firmware?

 


Na een update bij een van onze medewerkers thuis van KPN (vermoedelijk deze uitrol) kon ze ineens geen ipv4 paginas meer openen, ze had alleen een ipv6 adres volgens https://ipv6-test.com/

Ze heeft contact opgenomen met KPN en is het alsnog goed gekomen maar ben wel benieuwd of dit bij meer klanten het geval is geweest waardoor mogelijk misschien de update nu (tijdelijk) stil ligt?


Hier ook opeens een IPv6 implementatie cadeau gekregen.

An sich geen issues. Al viel mij de afgelopen dagen wel op dat de VPN verbinding op het werk wat lastig op gang kwam. Nu lijkt alles weer wat beter te reageren. Ik houd het in de gaten.

Ben wel benieuwd wat nu die nieuwe functie gaat zijn @Paul_ :astonished:


Hi all, even een update vanuit ons. Inmiddels is uitrol van versie SGEJ10000310 hervat (in kleine groepen dus de complete uitrol duurt nog even), en is ‘ie vrijgegeven als “preferred” firmware. Dat betekent dus dat dit de firmware versie is die we als 'doel firmware' op de servers hebben gezet, en dat je 'm kan forceren d.m.v. een harde reset. Houd er natuurlijk wel rekening mee dat eventuele eigen instellingen dan komen te vervallen. Anders is het gewoon afwachten tot jouw Box 12 aan de beurt is.

Vernieuwingen

  • Disable voip function for customers ; Hiermee kunnen klanten Voice op het modem uitzetten om eventueel hun Voice credentials op een ander apparaat te gebruiken (onderdeel van vrije aparatuur keuze).
  • Ipv6 Dual Stack implementation : Ipv6 werkt hiermee op dit modem, eventuele Ipv6 pinholing kan worden gedaan via het menu “Access Control”.
  • Support voor een toekomstige dienst. Later meer daarover.

Fixes

  • PPP connection time bug fix: Dit lost een probleem op waarbij de PPP sessie verbreekt als de volledige upload wordt gebruikt en dit verkort de verbindingstijd van de V12 na bijv. een reset of reboot.
  • Diverse wifi bug updates (like Ableton Link not working over wifi) : Hiermee hopen we de klacht op te lossen van klanten met een Chromecast die niet gevonden werd.
  • Hostnames worden niet meer allemaal als 'sagemcom' weergegeven.

Dag,

 

Kunnen jullie eventueel iets vertellen over het instellen van een eigen DNS server voor ipv6? De box 12 geeft namelijk netjes het ipv4 adres van mijn eigen dns server door aan zijn clients, maar ook het ipv6 adres van het modem, zodat sommige queries alsnog via het modem verlopen (en dus niet gefilterd worden). Misschien kan @Paul_  hier iets over zeggen.

 

Alvast bedankt,


Ik heb dezelfde vraag als pear321.

Vannacht heb ik de nieuwe firmware gekregen en ik zie ook dat het IP6 verkeer gewoon via de standaard gateway 192.168.2.254 gaat terwijl de IP4 wel via mijn eigen DNS server gaat.

Er is geen mogelijkheid om het separaat te configureren dus mag je toch verwachten dat wat je instelt voor IP4 automatisch ook voor IP6 geldt?

Alvast dank!


Ik weet dit niet.:sweat_smile:  Het goede nieuws is dat er andere mensen binnen KPN dit wel weten als het goed is. Ik kom er z.s.m. op terug.


Beste Paul,

heb je wat info over bovenstaande vraag mbt dns icm ipv6?

groet, Sander 


Bedankt voor de reminder Sander! Ik heb namelijk nog geen reactie gekregen, maar volgens mij heeft @Erwin_ hier een vergelijkbaar topic over. Komt dat overeen met wat jullie bedoelen?


Hoi Paul,

Nee is niet hetzelfde. 
In dit geval onthoud de box12 wel het ip-adres van de dns server, en dit is in mijn geval hetzelfde ip-adres voor primary en secundary dns server. 
echter deelt de dhcp ook een dns server uit voor ipv6. Wanneer ik de dns instellingen op mijn cliënt controleer zie ik dus drie dns servers. Primary en secundary ipv4 en de derde is een ipv6 adres die overeenkomt met 192.168.2.254 (router/gateway dus).

Wanneer ik handmatig dit ipv6 adres weghaal bij mijn cliënt zodat alleen nog de primary en secundary ipv4 adres overblijven, werkt mijn add blocker weer. 


Okido. Ik ga een reminder sturen. Bedankt voor de toelichting!


In dit geval onthoud de box12 wel het ip-adres van de dns server, en dit is in mijn geval hetzelfde ip-adres voor primary en secundary dns server. 

Bijzonder... zou het zo wezen dat lokale ip adressen wel inhouden worden en het ip van bijvoorbeeld Cloudfare niet?


In dit geval onthoud de box12 wel het ip-adres van de dns server, en dit is in mijn geval hetzelfde ip-adres voor primary en secundary dns server. 

Bijzonder... zou het zo wezen dat lokale ip adressen wel inhouden worden en het ip van bijvoorbeeld Cloudfare niet?

Volgens mij bedoelt @SanderGerrits dat het op.de Experia/KPN Boxen wel in te stellen is om andere IPv4 DNS servers te gebruiken maar niet om andere IPv6 DNS servers te gebruiken.

Dat is natuurlijk een tekortkoming van de Experia/KPN Boxen en daardoor wordt zijn ads-blocker buiten spel gezet.