Skip to main content
Antwoord

Is de aanleg van glasvezel in een appartementencomplex gratis?

• April 17, 2025
  • 7 reacties
  • 122 keer bekeken

L.S,

Binnen mijn VVE is veel verwarring over de aanleg van glasvezelkabel.

Nu is mijn vraag:

Is de aanleg van glasvezelkabel in  appartementencomplexen gratis.

Ik bedoel : aanleg TOT IN DE METERKAST.

Wie O Wie kan mij hier zekerheid over geven?????

Het is dringen want men is aan het graven in de straat

Graag uw reactie.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Pieter Appartement ,

Ja, de aanleg is meestal gratis. 

bron:

Kosten voor aanleg?

Tijdens de aanleg van glasvezel is het maken van een aansluiting in je huis in de meeste gevallen gratis.

In sommige gebieden is het zo dat je de aansluiting alleen krijgt als je al KPN klant bent, of ervoor kiest een KPN abonnement te nemen. Als dit zo is, dan wordt dit in de brieven die je krijgt uitgelegd. Ben je nog geen klant en neem je geen abonnement af? Dan wordt de kabel aangelegd tot buiten je huis.

In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat je een eenmalige of maandelijkse bijdrage moet betalen voor het gebruik van de glasvezelaansluiting. Dit kan zo zijn als de glasvezel wordt aangelegd door een lokale aanbieder, of op sommige bedrijventerreinen waar Glaspoort aanlegt. Als dit zo is, dan wordt dit in de brieven die je krijgt uitgelegd. En je ziet dit terug zodra je een abonnement via glasvezel bestelt.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 17, 2025

Hallo ​@Pieter Appartement ,

Ja, de aanleg is meestal gratis. 

bron:

Kosten voor aanleg?

Tijdens de aanleg van glasvezel is het maken van een aansluiting in je huis in de meeste gevallen gratis.

In sommige gebieden is het zo dat je de aansluiting alleen krijgt als je al KPN klant bent, of ervoor kiest een KPN abonnement te nemen. Als dit zo is, dan wordt dit in de brieven die je krijgt uitgelegd. Ben je nog geen klant en neem je geen abonnement af? Dan wordt de kabel aangelegd tot buiten je huis.

In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat je een eenmalige of maandelijkse bijdrage moet betalen voor het gebruik van de glasvezelaansluiting. Dit kan zo zijn als de glasvezel wordt aangelegd door een lokale aanbieder, of op sommige bedrijventerreinen waar Glaspoort aanlegt. Als dit zo is, dan wordt dit in de brieven die je krijgt uitgelegd. En je ziet dit terug zodra je een abonnement via glasvezel bestelt.

Beste Noordzee,

Bedankt voor je reactie.

Is er ergens een officieel bericht van KPN dat het gratis is?

Ik ben bang dat de verwarring slechts met een officieel bericht  van KPN is op te lossen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 17, 2025

OK ​@Pieter Appartement ,

Mijn antwoord hierboven is uiteraard een algemeen antwoord op jouw vraag. Voor een specifiek adres kan alleen de klantenservice iets nakijken. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt. Of bel nu zelf naar 0800-0402.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op Facebook en X. Stuur je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

• April 17, 2025

Het moet wel mogelijk zijn hé? Als het niet mogelijk is, dan gaat KPN niet gratis het hele pand verbouwen om het mogelijk te maken. 

En daarom gaat KPN ook geen garantie geven dat het gratis is.

De kabel moet onder vandaan via bijvoorbeeld meterkasten door naar boven getrokken worden. Dus zitten de meterkasten recht boven elkaar? Loopt er een buis of kabelgoot onder vandaan naar boven? 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 17, 2025

@Pieter Appartement 

Met name als er tegelijkertijd veel aansluitingen moeten worden aangelegd is het zeker gratis. Dan zou ik ook sterk aanraden om dan ook in ALLE appartementen zo'n aansluiting tegelijkertijd te laten aanleggen., ondanks het feit dat niet iedereen direct een glasvezelaansluiting gaat gebruiken. Dit voorkomt VEEL problemen in de toekomst.

Maar Nogmaals….

Wat zijn de KPN voorwaarden. Aannames en veronderstellingen daargelaten.

KPN gaat immers het kopernetwerk opheffen. DUS???

Het gaat niet om een nieuwe aansluiting.

KPN is hierover NIET te bereiken. Daar krijg je GEEN zinvol antwoord.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 25, 2025

U hoeft niets anders te doen dan wachten op brieven. Het kopernetwerk wordt pas gestopt als de glasvezelaansluiting werkt. U kunt nav de brief een beslissing nemen. Vanaf de eerste brief duurt het nog ca 2 jaar voor de glasvezelaansluiting werkt. Heb geduld😉. Heeft de vve al toestemming gegeven? Kijk ook even hier. Zonder toestemming wordt er niets gedaan ook al wordt er in de straat gegraven.