Skip to main content

Hoi,

 

We zijn (eindelijk) overgestapt van Ziggo naar Glasvezel. Ik zie nu dat de Xperia 12 box niet in bridgemodus kan. Nu ben ik op zoek naar de beste oplossing.

 

Oude situatie:

Ziggo Connectbox (bridge) > TP-Link Deco P7

 

Aangevraagde producten:

50/50 glasvezel
TV enkel via de iTV android TV app

 

Nieuwe situatie:

De Xperia box is voor ons overbodig. Kan ik de P7 rechtstreeks op het glasvezel aansluiten (dus op het NT punt, als ik het goed heb?). De monteur komt dat kastje bij ons deze week installeren (eerste keer glasvezel). Ik zie dat daar ook gewoon een ethernet kabel uitkomt en direct in de WAN poort gaat.

 

TL/DR

Kan ik de Deco P7 rechtstreeks op het glasvezel aansluiten (dus op het NT punt, als ik het goed heb?) met een ethernet kabel, aangezien voor ons enkel internet van belang is?

 

Alvast bedankt!

Als ik zo kijk zou dat mogelijk wel moeten kunnen, de set ondersteunt een PPPoE-verbinding op de WAN-poort maar dat alleen is niet genoeg, deze zal ook op VLAN 6 moeten worden ingesteld.

 

Overigens is de Android tv app wel minder uitgebreid en is de beeldkwaliteit hiervan wel wat minder dan via een reguliere tv-ontvanger. Deze kan zeer waarschijnlijk niet aangesloten worden omdat je dan twee VLANs moet kunnen koppelen aan de enkele WAN-poort.

 

Zie voor meer informatie onderstaand topic

 


Ik weet het niet zeker. Maar ik dacht dat de itv apps op de tv net zo goed igmp snooping vereisen dan de kastjes. Dat zou dus betekenen dat je die KPN Box echt nodig hebt. Maar probeer het eens zonder, je komt er vanzelf achter.

Het probleem met het vlan kun je oplossen met een switch.


Als ik zo kijk zou dat mogelijk wel moeten kunnen, de set ondersteunt een PPPoE-verbinding op de WAN-poort maar dat alleen is niet genoeg, deze zal ook op VLAN 6 moeten worden ingesteld.

 

Overigens is de Android tv app wel minder uitgebreid en is de beeldkwaliteit hiervan wel wat minder dan via een reguliere tv-ontvanger. Deze kan zeer waarschijnlijk niet aangesloten worden omdat je dan twee VLANs moet kunnen koppelen aan de enkele WAN-poort.

 

Zie voor meer informatie onderstaand topic

 


Hoi NHendriks,

Dus als ik het goed begrijp:

  • ethernet aansluiten
  • IPv4 instellen op PPPoE
  • VLAN instellen op VLAN 6

Met VLAN bedoel je dit? https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/
Ik kan het in de handleiding van de P7 zelf niet terugvinden, maar zie de optie wel in de app onder “IPTV/VLAN”

 

Voor wat de Android TV app ben ik mij bewust dat de kwaliteit/service (nog) wat minder is. Maar we gebruiken sinds tijden enkel nog een Android TV box en willen graag niet weer terug naar een situatie met een extra box/afstandsbediening.

 

Ik weet het niet zeker. Maar ik dacht dat de itv apps op de tv net zo goed igmp snooping vereisen dan de kastjes. Dat zou dus betekenen dat je die kon box echt nodig hebt. Maar probeer het eens zonder, je komt er vanzelf achter.

Het probleem met het vlan kun je oplossen met een switch.

 

Oh, dat is nieuwe informatie. Dat zou wel heel vervelend zijn, want dan zijn we alsnog aangewezen op het gebruiken van de Xperia box… Moet dan het apparaat dat gebruik wil maken van de app direct aangesloten zijn op de Xperia box?

 


@Nick83 Omschrijft het niet helemaal goed. Je hebt de Experiabox nooit verplicht nodig aangezien je elke andere router kan en mag gebruiken mits deze kan voldoen aan de technische eisen (IGMP snooping in het geval van gebruik van TV- decoders, VLAN instellen etc..).

 

De Android TV app is een OTT app en gebruikt dus geen multicast zoals de decoders. Dus IGMP snooping is niet nodig. 

 

Dus de vraag voor jou @FWS is: Heeft de TP-Link Deco P7 voldoende mogelijkheden om als router te kunnen fungeren voor een KPn glasvezel abonnement?

Als ik even snel die link van jou check lijkt me dit inderdaad wat je nodig hebt. De router moet uit het signaal van KPN een VLAN kunnen identificeren, in dit geval VLAN 6 (voor internet).

 

Ik voorzie wel een ander probleem: Je moet een TV abonnement afsluiten bij KPN om die app te kunnen gebruiken. Met een internet-only abonnement zal de app niet werken.


@Ward_ Bedankt! Dat is precies wat ik wilde horen! 🙂 Ik ga het a.s. woensdag proberen werkend te krijgen met de genoemde settings. Als het wel/niet lukt laat ik het hier weten.

 

Voor nu bedankt @NHendriks@Nick83 @Ward_ voor de snelle reacties.

 

En @Ward_ een TV abonnement hebben we wel 😉 De ontvanger hebben we ook binnen gekregen, maar we doen liever gewoon alles met de Android TV box zodat we geen extra kastjes/afstandsbediening hebben. De app is eigenlijk dé reden geweest dat we gekozen hebben voor KPN 🙂 Overige providers gebruiken Canal Digitaal en daar waren we niet echt over te spreken (i.v.m. Ziggo Go).


En de beloofde terugkoppeling: Het is gelukt!

Voor degene die een TP-Link Deco P7 router hebben, heb ik het even uitgeschreven.

De experia box is in eerste instantie wel aangesloten door de monteur om alles te activeren/testen. Vervolgens heb ik zelf de volgende stappen doorlopen:

  • Eigen router aangesloten
  • Inloggegevens benodigd voor PPPoE
  • Experia Box weer aangekoppeld (Ziggo signaal was gelijk weg na activatie)
  • Mijn KPN account aangemaakt en producten gekoppeld
  • Weer de experia box afgekoppeld en de eigen router aangesloten
  • IPv4 op PPPoE gezet en de Mijn KPN inloggegevens gebruikt
  • Vervolgens op de TP-Link Deco P7
    • Advanced
    • IPTV/VLAN
    • VLAN Mode > custom
    • Internet VLAN ID > 6
    • Internet VLAN Priority > 1 (verplichte setting)

Dat was het eigenlijk. Alles werkte gelijk. En ook het activeren van de Android TV app werkte meteen. Ik liep nog tegen één dingetje aan: de upload bleef hangen op max 25Mbit. De verbinding tussen de router en het internet gaf gewoon de volle snelheid, maar zowel bedraad als via WIFI kwam ik niet verder dan 25Mbit. Wat bleek?

Ik had QoS ingesteld. Bij die instelling wordt aan de hand van de snelheidstest van de router de totale bandbreedte ingesteld. Die stond nog op de Ziggo snelheid/test. Ondanks dat ik al een nieuwe internet snelheid test had gedraaid op de router, moet je datzelfde onder QoS óók doen voordat het daar update. Nu werkt alles zoals het hoort.

Eerste bevindingen:

  • Internet is top. Snelheid is zelfs iets hoger dan we hebben afgesloten.
  • Android TV app is imho al een verbetering t.o.v. die van Ziggo, omdat je live kunt pauzeren. Wat ik wel heb gemerkt is dat de snelheid van de app nog niet optimaal is. In ieder geval niet op een Xiaomi Mi Box S.
    • Duurt namelijk tot 5 seconden voor een zender laadt.
    • De interface over het algemeen voelt minder soepel aan.

Valt mee te leven. Hopelijk worden die twee puntjes de komende periode nog verbeterd aangezien de app officieel nog in beta fase zit, dacht ik? Afijn, verder helemaal tevreden.

Nogmaals bedankt voor de (snelle) hulp allemaal!