Skip to main content

Deze week wordt mijn oude V9 moden omgeruild voor de nieuwste 12. Ik heb 2 super wifi’s die er op moeten. Ik lees dat deze de wifi van het modem overnemen, net als bij de oude V9 of is de 12 al geschikt voor mesh

Nee @chrsplt 

KPN is op dit moment bezig met de aanpassing voor de Experia Box v10A, waardoor daar de eerste SuperWiFi ook losgekoppeld kan werken.

De KPN Box 12 is hierna aan de beurt. Zie deze quote.

Ik heb een KPN Box 12, krijgt deze ook een mesh update?

Ja! Deze is aan de beurt als de uitrol voor de V10A klaar is. Zodra we daar definitieve data voor hebben zal hier een apart topic voor verschijnen.

 

 

Update 02-11-21

Voor meer informatie over de KPN Box 12 mesh update:

Admin: bericht geüpdatet


Even voor mijn begrip. Dat loskoppelen van de superwifi zorgt ervoor dat hij gaat werken als een repeater? Dus mét sterk signaal maar met de hàlve snelheid?


Nee @HGD zo simpel is het niet. De mesh-nodes communiceren onderling via een apart kanaal.
Ik vond een interessant artikel op nl.hardware.info met “waarom mesh” en “wat is mesh”.

Multi-room wifi-systemen getest


Nee @HGD zo simpel is het niet. De mesh-nodes communiceren onderling via een apart kanaal.
Ik vond een interessant artikel op nl.hardware.info met “waarom mesh” en “wat is mesh”.

Multi-room wifi-systemen getest

Dit dus.

 

Ik kan er een gigantisch lang verhaal over schrijven maar daar heeft volgens mij niet iedereen zin in, dus ik kom met een verhaal wat redelijk kort door de bocht is. Met wifi kun je nooit tegelijk verzenden en ontvangen (wifi 6 is hierin een uitzondering maar aangezien Superwifi hier niet mee werkt sla ik dat verhaal even over). De reden dat een repeater die halve snelheid doorgeeft heeft te maken omdat ie één set antennes gebruikt voor zowel het ontvangen van het wifisignaal van het modem/router als voor het uitzenden naar je client-devices zoals een mobiele telefoon.

 

Hoe andere mesh-systemen werken weet ik niet maar van Superwifi weet ik dat deze 2x2 antennes heeft, een set wordt enkel gebruikt voor de onderlinge communicatie tussen de schotels (de backhaul) en de andere set voor het uitzenden van wifi. Op die manier blijft de data-snelheid gelijk. Als het draadloze Superwifipunt 200Mbps ontvangt dan zal hij deze ook opnieuw uitsturen. Als een wifipunt de tweede set antennes niet nodig heeft voor de backhaul verbinding dan zullen deze ook ingezet worden voor reguliere wifi. Dit zorgt niet voor een beter bereik maar zorgt er wel voor dat deze beter gaat werken als er veel client devices met dat wifipunt verbinden.

 

Ohja, ik spreek over client devices, daarmee bedoel ik apparaten zoals smartphones, laptops, Chromecasts, IoT-apparatuur en ga zo maar door. Eigenlijk alles wat verbonden is met het netwerk maar zelf geen onderdeel is van de infrastructuur hiervan.


Hier een foto van het binnenwerk van de SuperWiFi, opengemaakt door een avontuurlijke klant die het voetje wilde verwijderen om de SuperWifi op te hangen. Daar zie je de 4 antennes duidelijk zitten langs de randen.

 


Duidelijk verhaal. Bedankt.


Deze week wordt mijn oude V9 moden omgeruild voor de nieuwste 12. Ik heb 2 super wifi’s die er op moeten. Ik lees dat deze de wifi van het modem overnemen, net als bij de oude V9 of is de 12 al geschikt voor mesh

Nee @chrsplt 

KPN is op dit moment bezig met de aanpassing voor de Experia Box v10A, waardoor daar de eerste SuperWiFi ook losgekoppeld kan werken.

De KPN Box 12 is hierna aan de beurt. Zie deze quote.

Ik heb een KPN Box 12, krijgt deze ook een mesh update?

Ja! Deze is aan de beurt als de uitrol voor de V10A klaar is. Zodra we daar definitieve data voor hebben zal hier een apart topic voor verschijnen.

Aangezien dit al meer dan jaar verkondigd word zou ik er maar vanuit gaan dat dit nog wel eens een hele lange tijd kan duren voordat de uitrol voor de KPN box 12 eindelijk daadwerkelijk eens zal plaats vinden😉