Skip to main content

Hallo,

Toen ik eerder dit jaar weg was voor een aantal weken was ook de stroom uit. Bij terugkomst deed de Genexis XGSPON ONT het niet meer, oplossing was om deze te laten vervangen en het werkte weer.

Nu is mijn vraag is de nieuwe ONT ook gevoelig voor langdurige stroomuitval? Ik had eens gehoord dat het bij de nieuwere is opgelost maar wil het graag zeker weten.

Alvast dank voor de antwoorden.

Nee, deze is helemaal goed en leveren we nog steeds. Als dat niet uitvoerig zou zijn getest zou KPN expres zorgen voor storingen en daarmee zichzelf op kosten jagen.


Bedankt voor je snelle antwoord!


Merkwaardig verhaal.
Geen enkel apparaat zou stuk moeten kunnen gaan als de spanning er een tijdje af is geweest, dat zou wat zijn.
Ik hou het op toeval cq pech.


@KeesYagi 

Het was geen toeveel, zelfde verhaal bij een heleboel anderen.


O, op die manier, dan zit er iets niet goed bij dit apparaat, dat is dan nu verbeterd mag ik hopen.
Maar dat is wat Ik_Combineer  ook zegt.

Dan ben ik nog zeer benieuwd wat er dan mankeerde aan het ontwerp maar dat zal bijna niemand weten of vertellen.


Er was een produktie serie van de Genexis XGSPON ONT waarvan de ethernetpoort niet meer werkte na een stroomonderbreking. De nieuwere exemplaren hebben dit probleem niet meer.

De Genexis wordt nog steeds uitgeleverd. Ik kreeg deze vorige maand ook toegestuurd.


Merkwaardig verhaal.
Geen enkel apparaat zou stuk moeten kunnen gaan als de spanning er een tijdje af is geweest, dat zou wat zijn.
Ik hou het op toeval cq pech.

Er zijn zeer veel Genexis ONT's waarvan de LAN poort de geest heeft gegeven na een strommonderbreking. Er is dus geen sprake van toeval, dit is een bekend probleem. Er is naar mijn weten ook geen echte fix voor geweest en ik heb begrepen dat KPN mede daarom ook weer overstapt naar een XGS-PON ONT van Nokia.


@wjb dus volgens jou kan het ook bij de nieuwere voorkomen?

@Ik_Combineer zou daar toch wel meer ervaring mee hebben?


O, op die manier, dan zit er iets niet goed bij dit apparaat, dat is dan nu verbeterd mag ik hopen.
Maar dat is wat Ik_Combineer  ook zegt.

Dan ben ik nog zeer benieuwd wat er dan mankeerde aan het ontwerp maar dat zal bijna niemand weten of vertellen.

Het was een software-fout. Na een herstart ging de ONT een nieuwe firmware ophalen waarin de ethernetpoort niet bestond. Was schijnbaar best een venijnig iets om te fixen maar op termijn kwam er iets dat nogmaals herstarten voldoende was. Derhalve heb ik vlak voor mijn vertrek als monteur een hoop storingen kunnen oplossen door op afstand al de opdracht aan de ONT te geven om te herstarten. Als ik opbelde dat ik onderweg was werd het bezoek direct ‘geannuleerd’ omdat het probleem van de klant verholpen was.


Merkwaardig verhaal.
Geen enkel apparaat zou stuk moeten kunnen gaan als de spanning er een tijdje af is geweest, dat zou wat zijn.
Ik hou het op toeval cq pech.

Er zijn zeer veel Genexis ONT's waarvan de LAN poort de geest heeft gegeven na een strommonderbreking. Er is dus geen sprake van toeval, dit is een bekend probleem. Er is naar mijn weten ook geen echte fix voor geweest en ik heb begrepen dat KPN mede daarom ook weer overstapt naar een XGS-PON ONT van Nokia.

Dit is onjuist, er is een fix voor in de nieuwe batch, de NOKIA is zodat we meerdere leveranciers hebben en niet ivm het probleem met de LAN poort. 


Zie hier voor een uitgebreide antwoord over je NOKIA stelling.

https://forum.kpn.com/internet-9/nieuwe-hardware-bij-monteurs-xgs-pon-ont-595278/index2.html?postid=1788578#post1788578


er is een fix voor in de nieuwe batch

Is er iets bekend over versienummers? Of productiedata?

Deze week heeft een monteur mijn Genexis GNXS vervangen door zo’n Nokia, waarbij de monteur me op het versienummer wees, en (volgens mij) vertelde dat versies 1.0 én 1.1 mogelijk het probleem met de stroomuitval hebben. Ik weet niet welke versie ik precies had, maar gekregen in september 2023.

Tot mijn verbazing kreeg ik een dag later een nieuwe Genexis GNXS opgestuurd, met achterop:

HV:1.1 2023-12

 

Genexis GNXS hardware versie en productiedatum.

 

Kortom: de nieuwe is gemaakt nadat @Ik_Combineer op 1 november 2023 schreef dat de nieuwe batch een fix heeft.

Dus: is er een bepaalde hardwareversie (hierboven 1.1), of moeten we kijken naar de productiedatum (hierboven, vermoed ik, 2023-12)?

 

kwam er iets dat nogmaals herstarten voldoende was.

Of werken de oudere versies ook gewoon goed sinds de laatste firmware? (Maar dan had de monteur deze week mijn Genexis GNXS helemaal niet hoeven vervangen; het ding had een knipperend “Connection” lampje maar dat kwam volgens mij omdat het ding niet meer aangemeld was in een of ander KPN systeem.)


Daarom probeer ik ook vaker in verschillende topics te praten over dat er een serie is gemaakt en niet perse de gnxs023 of iets dergelijks. Monteurs hebben een app welke bij elk klantbezoek aangeeft of de ONT goed is of niet. Er zijn namelijk ONT’s in omloop welke goed zijn maar door de serienummer verwacht je dat hij slecht is. Als je hem eind ‘23 hebt gekregen is het gewoon een prima ONT.


De door jou genoemde versie heb ik 2 weken terug ook ontvangen @Arjan van B 

HV1.1 is hardwareversie 1.1, eerst had ik harwareversie 1.0

produktiedatum 2023-12, oftewel december 2023, eerst had ik 2021-5

Dus dan heb je de nieuwste versie XGS-PON van Genexis.

 


Het was een software-fout. Na een herstart ging de ONT een nieuwe firmware ophalen waarin de ethernetpoort niet bestond. [...] maar op termijn kwam er iets dat nogmaals herstarten voldoende was. Derhalve heb ik [...] een hoop storingen kunnen oplossen door op afstand al de opdracht aan de ONT te geven om te herstarten.

@NHendriks, als het alleen in slechte firmware zat, dan zou ik denken dat die slechte firmware inmiddels niet meer gedownload kan worden, en/of na een herstart een verbeterde versie wordt gedownload, waarmee het probleem ook voor de oude ONT’s is opgelost? Maar toch lijkt het alsof de betreffende ONT’s uit de slechte batch nog steeds problemen geven en vervangen moeten worden?