Skip to main content

Ik wil graag in mijn nieuwe woning een internet- en televisie-abonnement afsluiten. Echter ligt er nog geen aansluiting. De vorige bewoner is overleden, dus ik kan geen details vragen. 

In mijn (hele natte) kruipruimte heb ik een losse zwarte draad gevonden die mogelijk internet en tv in mijn woning kan geven. Is dit een koperen draad (van KPN) of een coaxkabel (van Ziggo)? Ook lopen er blauwe draden, maar die lijken doorgetrokken te zijn richting de buren. Wat zijn al deze draden? Zie foto’s. 

Kan KPN met deze zwarte draad een aansluiting op mijn adres realiseren?

Deze zwarte is coax van ziggo.

Je kunt het beste even op de website van kpn checken of je aangesloten kunt worden, die groene lijken me glasvezel en het moet al raar lopen als die niet aangesloten kunnen worden door kpn.


Die groene is inderdaad glasvezel van Delta. Door een kabelbreuk in de voedingskabel kunnen zij niet leveren. 
Zowel KPN als Ziggo geven aan op mijn adres te kunnen leveren. Echter heb ik maar 1 losse draad liggen. Is dit dan koper of coax? 
 

Ik zit er namelijk niet op te wachten om de straat open te laten halen om een dure kabel extra aan te laten leggen. 


Als zwart coax is, is die blauwe draad dan koper van KPN? En kan daarvan worden afgetapt? Want nu loopt die blauwe draad direct door richting de buren.  


Welkom op het Forum van KPN @Lisa88 

De zwarte kabel die uit jouw (natte) kruipruimte komt, een een coax kabel!
Deze is van Ziggo of een lokale kabel provider.

Met deze coax kabel kun je geen aansluiting krijgen bij KPN, maar wel bij Ziggo.
KPN werkt met de nog oude koperaansluiting en natuurlijk glasvezel.

In de kruipruimte zie ik wel een groene kabel liggen, wat een glasvezelkabel zou kunnen zijn van KPN.

Je zou op de website van KPN een bestelling kunnen plaatsen voor internet, door het invullen van je postcode en je huisnummer, dan zie je direct wat KPN kan leveren op jouw adres.


Wat het is maakt dan volgens mij niet uit, die zwarte is zoals ik al noemde COAX van Ziggo, maar als KPN aangeeft te kunnen leveren dan doen ze dat, daar zouden ze dan kosteloos een aansluiting voor je moeten maken. Als dat toch geld kost, geven ze het aan en kun ja altijd nog naar ZIggo.


Die groene is inderdaad glasvezel van Delta. Door een kabelbreuk in de voedingskabel kunnen zij niet leveren. 
Zowel KPN als Ziggo geven aan op mijn adres te kunnen leveren. Echter heb ik maar 1 losse draad liggen. Is dit dan koper of coax? 
 

Ik zit er namelijk niet op te wachten om de straat open te laten halen om een dure kabel extra aan te laten leggen. 

Over het glasvezelnetwerk van Delta Fiber, worden geen abonnementen van KPN geleverd.
Dus er zou nog wel een oude koperleiding naar jouw woning moeten liggen, waarop je wel KPN internet op kunt krijgen.

Waar die blauwe kabel van is, kan ik je ook niet vertellen.


Hartelijk bedankt voor alle informatie! Heel fijn om zo snel antwoord te ontvangen. 


Die zwarte is 100% coax en dus door KPN te gebruiken.

Die groene is vaak ook de kleur van coax, of glasvezel van Delta inderdaad. 

Glasvezel van KPN is oranje.

Koperkabel van KPN is blauw. Zie je die ook ergens lopen? Wat zit er allemaal in je meterkast? Foto?

 

 


In de meterkast zit alleen een wit glasvezel kastje van Delta. Dat hebben ze 3 maanden geleden aangelegd. Maar ze kunnen niet leveren door een kapotte voedingskabel. Dus ik wil graag KPN. Dat had ik in mijn oude huis en was ik altijd heel tevreden over. Maar KPN kan niet leveren over coax, zei de helpdesk. En aan de reacties te zien heb ik alleen maar een zwarte coaxkabel in het water bungelen van mijn kruipruimte. Dwz: Ziggo. Er zijn verder geen draden anders dan die blauwe draad van de foto die richting de buren gaat. 


Er zijn verder geen draden anders dan die blauwe draad van de foto die richting de buren gaat. 

Is dat een kabel? Lijken wel 2 naast elkaar als ik inzoom. Lijkt net niet helemaal op een koperkabel.

Die rechter lasdop ook niet gezien? Of 1 van de andere

 

 

Als je een abonnement kan bestellen bij KPN, en de kabel is er niet, maar was er wel, dan word die kosteloos hersteld.


De blauwe kabels zijn er twee. Een dikkere en een dunnere. Ik heb verder geen kastjes o.i.d. in mijn woning of meterkast. 
 

kPN geeft aan wel te kunnen leveren. Ik heb alleen geen idee waar dan de kabel loopt. Wellicht moet de straat dan open om hem aan te leggen. Ik weet niet of die kosten aan mij worden doorberekend. 


Ik moet een aftakking zijn vanuit de straatkabel nar jouw woning. Het zou kunnen dat de vorige bewoners iets weggeknipt hebben, maar dat kan nooit tot aan de straat zijn, dus er moet iets liggen

Wellicht dat de vorige bewoner alleen telefoon had, maar dat is precies dezelfde kabel die we nodig hebben.

 

kPN geeft aan wel te kunnen leveren. Ik heb alleen geen idee waar dan de kabel loopt. Wellicht moet de straat dan open om hem aan te leggen. Ik weet niet of die kosten aan mij worden doorberekend. 

Als je een monteur laat komen, en die constateert dat er geen kabel meer te vinden is, zal deze VolkerWessel aansturen om opnieuw een kabel met aansluiting te maken. Volgens mij kost dat niks.


kijk eerst op www.mijnaansluiting.nl welke verbindingen lopen naar jouw nieuwe woning. 

En de zwarte kabel is van Ziggo. 

Want KPN gebruikt blauwe kopere kabels en bij KPN glasvezel gebruiken ze oranje kabels. 

En bij Delta gebruiken ze groene of licht blauwe kabels. 


Toch nog even een antwoord hierop:

 

Als zwart coax is, is die blauwe draad dan koper van KPN? En kan daarvan worden afgetapt?

 

Nee, koper kent enkele paren en deze zijn adres gebonden.

 

Want nu loopt die blauwe draad direct door richting de buren.  

Sowieso is het niet toegestaan om aan deze infrastructuren te rommelen, bij constatering wordt voor het professioneel herstellen een flink bedrag gerekend.

Het beste is gewoon om via eergenoemde link(s) een controle te doen of gewoon een bestelling te plaatsen. Wanneer een dienst niet geleverd kan worden terwijl de postcode check anders uitwijst, kan een monteur ter plaatse de zaken herstellen.