Skip to main content
Antwoord

Is dit mijn aansluitpunt en hoe moet ik installeren?

• January 19, 2025
  • 10 reacties
  • 180 keer bekeken

Hoi, 

Ik ben verhuisd en wil mijn modem - KPN Box 12 - installeren. Na lang gezocht te hebben, lijkt het dat ik in het washok het KPN (PTT) aansluitpunt ben tegengekomen. Zie foto 

Het vermoedelijke aansluitpunt. Het linkergat is leeg. In het rechter past geen DSL kabel maar de standaard UTS (?) kabel

Als dit inderdaad het aansluitpunt is, snap ik niet hoe ik verder moet. Ik heb onderstaande setup al geprobeerd maar het lampje met internet blijft dan knipperen en ik krijg (logischerwijs) geen internet. Kan iemand me vertellen hoe ik verder moet? Deze wandcontactdoos zie ik ook niet direct bij de opties staan die KPN aangeeft. 

Set up die niet werkt 

Beste antwoord door PeterG

Dit is inderdaad het dsl aansluitpunt. Er staat ook PTT op.

In de box12 hoort de kabel dan, uiteraard, in de grijze dsl poort. Die rode WAN poort is voor glasvezel en dat is dit zéker niet.

Een DSL kabel kan ook een RJ11 plug(je) zijn. Dat is niet per se een varkenssnuit.

Het is wel een heel erg zeer oude antieke, want ik zie dat er nog PTT op staat. Je kunt het beste een monteur laten komen, dan komt er A een nieuwe en B weet je zeker dat het goed zit.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

• January 19, 2025

Nee, dit is geen aansluitpunt van KPN. Je moet verder zoeken. Of anders een monteur laten komen.

Als je foto's plaatst van het hele washok kunnen wij mee zoeken 😉 misschien zien we iets wat jij over het hoofd ziet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • January 19, 2025

Dit is inderdaad het dsl aansluitpunt. Er staat ook PTT op.

In de box12 hoort de kabel dan, uiteraard, in de grijze dsl poort. Die rode WAN poort is voor glasvezel en dat is dit zéker niet.

Een DSL kabel kan ook een RJ11 plug(je) zijn. Dat is niet per se een varkenssnuit.

Het is wel een heel erg zeer oude antieke, want ik zie dat er nog PTT op staat. Je kunt het beste een monteur laten komen, dan komt er A een nieuwe en B weet je zeker dat het goed zit.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.

Nee, dit is geen aansluitpunt van KPN. Je moet verder zoeken. Of anders een monteur laten komen.

Als je foto's plaatst van het hele washok kunnen wij mee zoeken 😉 misschien zien we iets wat jij over het hoofd ziet.

Dit is helaas alles wat er is! 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 19, 2025

Er staat PTT op. Deze is wel van KPN dus.

Maar de kabel hoort dus wel in de grijze DSL aansluiting op het modem. Via de rode WAN (glasvezel) gaat het niet werken.

Dat klopt, maar de poort op het aansluitpunt is breder dan een DSL kabel. Althans, de DSL poort op het modem is smaller dan de poort op het aansluitpunt. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 19, 2025

eh ja. En wat maakt dat uit. Het DSL plugje RJ11 past er ook op. Er zullen ook niet meer pennetjes inzitten dan 2. En aan de modem kant moet ie op de DSL. Op WAN gaat het nooit werken zonder glasvezel. En deze PTT aansluiting is nog pré glasvezel en dus '’koper'’.

Er is een DSL kabeltje (grijs, rond, RJ11 plugjes) meegeleverd. Dat zou tenminste moeten.

Je kan 'm beter laten moderniseren door een kpn monteur. Dat is gratis.

eh ja. En wat maakt dat uit. Het DSL plugje RJ11 past er ook op. Er zullen ook niet meer pennetjes inzitten dan 2. En aan de modem kant moet ie op de DSL. Op WAN gaat het nooit werken zonder glasvezel. En deze PTT aansluiting is nog pré glasvezel en dus '’koper'’.

Zou de poort op het aansluitpunt niet dezelfde grootte moeten zijn als de DSL poort op het modem? Dat is dus niet het geval. De poort op het aansluitpunt lijkt de normale grootte te hebben (UTS) terwijl de poort op het modem waar DSL bovenstaat een stuk smaller is. Je zou daarom een kabel moeten hebben met 2 verschillende koppen. 

Overigens is het duidelijk dat de WAN niet gaat werken en het is mij duidelijk waarom de door mij gepresenteerde set up in foto 2 niet gaat werken. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 19, 2025

Die PTT aansluiting is zeker 25 jaar oud. Zwaar verouderd dus. Het was toen allemaal nog niet zo gestandaardiseerd.

Mijn advies is om een monteur te laten komen.

Het formaat doet er op zich niet toe, het type signaal des te meer. DSL signaal.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 19, 2025

Vermoedelijk is het een oude ISDN-aansluiting ​@Maurice de Koning , het beste is om een gratis installatiemonteur in te schakelen.

CC ​@PeterG en ​@Marlon92 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • January 21, 2025

Hoi ​@Maurice de Koning. Welkom op de KPN Community! Het kan even een struggle zijn in een nieuw huis of bij een overstap om het juiste aansluitpunt te vinden. Is dat inmiddels gelukt? Misschien met de hulp van onze klantenservice. 

Over het algemeen ziet een ISRA punt eruit als één van de opties op deze foto. Dat wat jij hebt gevonden kan ook goed het aansluitpunt zijn, maar dat moet dan waarschijnlijk (zoals al genoemd in dit topic) door een monteur eerst aangepast worden. Ik ben benieuwd of het uiteindelijk allemaal gelukt is en of je nog onze hulp ergens bij nodig hebt.