Skip to main content

Ik heb een upgrade naar 4GB internet besteld, en test nu alvast of mijn XGS-PON geschikt is voor 10GB ethernet.

Dat lijkt niet zo te zijn. Ik gebruik een eigen router (Linux doos met systemd-networkd) met een 10 GB SFP+ netwerkkaart. Als ik daar een 1GB RJ45 SFP transceiver in doe werkt alles. Als ik een 10GB RJ45 SFP+ transceiver gebruik krijg ik geen link. Ook niet na een power cycle van de Genexis.

De 10GB SFP+ transceiver die ik gebruik (van GTEK) onderhandelt geen snelheid. Het is 10 GB of niets.

Er zit een 15 meter CAT 8.1 kabel tussen XGS-PON en router.

Kan het misschien zijn dat mijn Genexis niet geschikt is voor 10GB? Ik lees daar verschillende berichten over. Op dit forum dat ze allemaal geschikt zijn maar op Tweakers dat dat niet zo is.

Of wordt er remote iets aangepast op de Genexis als het 4GB abonnement ingaat? Ik heb nu nog een 1GB abonnement, maar zou verwachten dat de ethernet link nu al op 10GB zou moeten kunnen werken.

iedere XGS-PON is geschikt voor maximaal 10GB @pimzand 


X = 10 (Romeinse cijfers)

G = Gbit

S = seconde 

Het is dus de afkorting danwel andere schrijfwijze voor 10 Gbps 😉.


X = 10 (Romeinse cijfers)

G = Gbit

S = seconde 

 

Kleine correctie 😉:  De S staat voor symmetrisch, dus upload- en downloadsnelheden gelijk.


@PeterG @RBxx Hoe noemt je een 20Gig glasvezel? XXGS, 2XGS of X2GS?

https://fiber.google.com/gfiber-labs/20gig/

 


Ja, XGS-PON is volgens de specificatie 10 GB op het optische koppelvlak. Maar een fabrikant kan nog steeds geld besparen door een 1GB ethernet interface te monteren. Het gros zal dat nooit merken.

Ik zoek me suf naar dat Tweakers topic waarin stond voor welke Genexis types cq serienummers dat het geval was.

En anders merk ik het wel als ik mijn Box 14 ontvang ter referentie. Kan ik op de Box14 zien dat ik een 10GB link krijg, ook al is mijn abo nog 1GB?


Ik zoek me suf naar dat Tweakers topic waarin stond voor welke Genexis types cq serienummers dat het geval was.

Hoef je je niet druk om te maken @pimzand , KPN is pro-actief slechte XGS-PON-kasten aan het vervangen, als die van jou in aanmerking komt, melden ze zich vanzelf een keer.

 


Ja, XGS-PON is volgens de specificatie 10 GB op het optische koppelvlak. Maar een fabrikant kan nog steeds geld besparen door een 1GB ethernet interface te monteren. Het gros zal dat nooit merken.

Ik zoek me suf naar dat Tweakers topic waarin stond voor welke Genexis types cq serienummers dat het geval was.

En anders merk ik het wel als ik mijn Box 14 ontvang ter referentie. Kan ik op de Box14 zien dat ik een 10GB link krijg, ook al is mijn abo nog 1GB?

Alleen aan de serienummers valt niks te zeggen want ze worden gereviseerd en daarna weer uitgegeven. Op het begin misschien maar nu zeker niet meer. 
Dus;

* Als die fout is is hij fout omdat hij helemaal niks doet, heeft je modem nu verbinding? Dan heb nog je nergens last van.

* Aan de serienummers kan je geen waarde hechten.

* KPN haar XGSPON kastjes van zowel Nokia als Genexis zijn daadwerkelijk uitgerust met een 10Gbit poort.


KPN is pro-actief slechte XGS-PON-kasten aan het vervangen, als die van jou in aanmerking komt, melden ze zich vanzelf een keer.

@Nomen Nominandum gaat dit over de 1Gb vs 10Gb ethernetport? (Wat volgens de laatste bullet van @Ik_Combineer hierboven geen issue is, als ik het goed begrijp?)


KPN is pro-actief slechte XGS-PON-kasten aan het vervangen, als die van jou in aanmerking komt, melden ze zich vanzelf een keer.

@Nomen Nominandumgaat dit over de 1Gb vs 10Gb ethernetport? (Wat volgens de laatste bullet van @Ik_Combineer hierboven geen issue is, als ik het goed begrijp?)

Nee, over het soms uitvallen van de XGS-PON-kast bij afschakelen spanning bij bepaalkde types.

De XGS-PON-kast heeft standaard een 10GB LAN-aansluiting voor naar de router. @Arjan van B 


Ik heb nu twee verschillende 10G SFP+ transceivers geprobeerd:

10Gtek ASF-10G-T en 10Gtek ASF-10G2-T. Zie specs op  https://www.10gtek.com/sfp1g%202.5g%2010g

Beide krijgen geen link als ze direct worden aangesloten op de XGS-PON. De ASF-10G2-T is geschikt voor  meerdere snelheden (1, 2.5, 5 en 10 GB) maar is uit de doos gefixeerd op 10G, volgens ethtool.

Maar met een Asus XG-C100C v2 (atlantic driver) krijg ik wel link, op 10GB!

Er lijkt dus een onderhandelingsprobleem te zijn tussen deze specifieke XGS-PON en 10GBase-T SFP+ transceivers.

Hoewel dit nu werkt, zou ik toch graag de SFP+ transceiver, in mijn Broadcom SFP+ nic willen gebruiken. De Asus netwerkkaart met Marvell chip heeft niet zo’n goede reputatie, en ik zie direct al een gedaalde uploadsnelheid. Download is wel iets sneller geworden.

Is er een mogelijkheid om mijn XGS-PON te laten vervangen door een nieuwer type, of heeft iemand anders een suggestie?


Wat ik al eerder schreef @pimzand als de XGS-PON kast aan vervanging toe is, kom je vanzelf een keer aan de beurt, dus dat wordt gewoon afwachten.

Als deze echt defect is, wordt deze direct vervangen nadat je dat online of telefonisch gemeld hebt.

Waarom niet gewoon een LAN-LAN-aansluiting tussen de glaskast en de router?

Wat is het voordeel van een speciale SFP-module aan de WAN-kant van de router, dat ontgaat mij even.

 


Misverstand, het gaat hier juist om een ethernet LAN-LAN verbinding. De SFP+ transceiver is gewoon een ethernet transceiver, geen fiber transceiver die als XGS-PON fungeert.

 


@pimzand Ik zie het enige verschil tussen een werkende en niet werkende setup de Asus kaart en Broadcom NIC. Dus de foutenbron ligt eerder bij Broadcom NIC of zijn driver.


De Broadcom werkt prima met de 1GB SFP transceiver, niet met de 10GB transceiver. De Broadcom is een dual port SFP+ nic, de andere port is probleemloos met een twinax DA kabel verbonden met een Ubiquiti 10GB switch voor mijn thuisnetwerk.

Ik zie dat de SFP+ transceiver wel link krijgt met de XGS-PON als hij wordt gehost in die Ubiquiti switch. Wat ik vermoed is dat zowel de XGS-PON als de 10GB  transceiver geen auto MDI-X ondersteunen, en dus alleen werken als er een switch tussen zit.


@pimzand Je kan ook de linux router gebruiken in plaats van de KPN Ont. Momenteel zijn deze 2 SFP+ modules werkend op XGS-PON van KPN met een mod

https://www.precisionot.com/product/pre-sfp10g-xsonu-n1i/

https://www.fs.com/de-en/products/185594.html

https://github.com/rssor/fs_xgspon_mod

 


Erg interessant, @TDN . Ik zou hierop willen reageren maar dat zou een topic switch zijn.

Voor nu is mijn conclusie op dit topic dat het 10GB ethernet interface van de Genexis XGS-PON geen auto-MDI-X ondersteunt.

 

Edit: ik lees nu dat MDI-X alleen iets is voor 100mbit ethernet. Gigabit en 10GBe gebruiken geen dedicated rx en tx paren, en onderhandeling is deel van de standaard. Laten we het dus houden op onderhandelingsproblemen.


Ik heb een derde SFP+ 10Gbase-T module kunnen testen,  een 6Com 6C-SFP-10G-T.

Deze werkte direct met de Genexis, in tegenstelling tot de 10Gtek ASF-10G-T en Hifiber ASF-10G2-T.

De 10Gtek ASF-10G-T en Hifiber ASF-10G2-T werkten allebei wel in een Ubiquiti switch, dus het probleem dat ik zag is mogelijk specifiek voor de combinatie van de betreffende SFP+ modules met mijn specifieke SFP+ nic en/of het gebruik met Linux drivers.


I weet nu wat het echte probleem is: de CAT 8.1 kabel van 15 meter tussen ONT en router.

Deze kabel werkt prima voor 1GB netwerk links, maar met 10GB netwerk link ontstaan de problemen, zelfs al is het verkeer beperkt to 1GB bandbreedte.

Ik heb de ONT aangesloten via deze patchcover en een 15 meter SC/APC kabel, zodat de ethernetkabel maar 1 meter lang hoefde te zijn. Met deze opstelling kreeg ik link met alle drie de SFP+ 10GBase-T transceivers, die van 10Gtek, Hifiber en 6com.

Dat is het goede nieuws.

Het slechte nieuws is dat de netwerk performance duidelijk minder wordt. Met Ookla speedtest zie je dat niet zo, want multithreading data zonder controle uploaden verhult packet loss.

Met iperf3 zie ik ongelooflijk veel retries, en daalt de (single thread) upload naar rond 450MB. Ditzelfde probleem zag ik ook al met de Asus 10GB netwerkkaart, maar dat verweet ik ten onrechte aan de Asus kaart.

Met de 1GB SFP adapter zie ik 0 packet loss en strak 920/920.

Ik heb mijn hoop gezet op de FS fiber XGS-PON. Als het goed is komt hij vlak voor mijn abonnements upgrade. Tot die tijd blijf ik op de standaard manier op 1GB connecten.


Alle problemen opgelost met eigen ONT van FS. Dank aan @TDN voor de tip.

De 15 meter CAT 8.1 kabel is vervangen door een 15 meter glasvezelkabel.

Ik heb nu probleemloos een 10GB link. Met mijn 1GB abonnement haal ik nu 1014 down, 1061 up volgens speedtest.net. En nu ook dezelfde snelheid met iperf3.