Skip to main content
Beantwoord

Is er ergens bekend wanneer het kopernetwerk uitgezet wordt in Groningen?

• July 30, 2026
  • 4 reacties
  • 66 keer bekeken

Momenteel ouders een goede verbinding via DSL/koper

Glasvezelkastje zit al aangesloten, maar de plek is wat onhandig, qua leggen kabels. Niet onoverkomelijk maar goed.

Zolang dsl/koper nog werkt blijven ze daar gewoon op. op termijn overstappen natuurlijk.

Is er ergens bekend wanneer ze deze uit gaan zetten? 

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Dexist ,

Niet de exacte datum. Maar als richtlijn kun je een periode van drie jaar na de aanleg van de glasvezel aanhouden.

Jouw ouders gaan ruim van te voren bericht ontvangen over de afschakeling.

Mijn advies: Wacht daar niet op, maar vraag via de klantenservice een aansluiting op glasvezel aan. 

De procedure:

4 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 30, 2026

Hallo ​@Dexist ,

Niet de exacte datum. Maar als richtlijn kun je een periode van drie jaar na de aanleg van de glasvezel aanhouden.

Mijn advies: Wacht daar niet op, maar vraag via de klantenservice een aansluiting op glasvezel aan. 

De procedure:

rvk01
Slimmerik
  • July 30, 2026

Glasvezelkastje zit al aangesloten, maar de plek is wat onhandig, qua leggen kabels. Niet onoverkomelijk maar goed.

Is dat misschien in de woonkamer. Je kunt al wat voorbereidend onderzoek doen naar de mogelijkheden. Vaak zit er voor in de woonkamer een oude PTT aansluiting met buis naar de meterkast. Die buis zou gebruikt kunnen worden voor b.v. een ethernetkabel. PTT kabel eruit, CAT6 erdoorheen. Zo heb ik het ook gedaan. Vanuit de meterkast gaat er dan weer een netwerkkabel door de oude PTT/Coax buis naar de slaapkamer en dan direct door de muur naar kantoor.

Hopelijk kun je dus gebruik maken van wat oude buizen die straks niet meer gebruikt hoeven te worden voor oude kabels.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Een exacte datum is inderdaad niet te noemen ​@Dexist , maar zoals Noordzee aangeeft zal dat ruim van te voren aangekondigd worden door KPN zodra daar sprake van is. Mocht je verder nog vragen hebben stel die dan gerust!

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 3, 2026

Top dank allen

Hallo ​@Dexist ,

De procedure:

ik neem aan per post?

Ik zal ze eens voorbereiden op de overstap🙃