Skip to main content
Antwoord

Is glasvezel aanleggen en gebruiken met mijn abonnement echt gratis?

• January 29, 2025
  • 8 reacties
  • 173 keer bekeken

ik heb niet duidelijk of met mijn abonnement gratis de nieuwe glasvezel kan gebruiken.

Is het zo dat echt gratis is?

mijn VVE wil niet glasvezel laten liggen omdat zij moeten toestemming geven in een vergadering. 

met vriendelijke groeten

Carla Matallana

Beste antwoord door Rowi.

Het naar binnen brengen en gebruiken is zonder bijkomende kosten, uiteraard moet u nog steeds uw abonnementskosten betalen die normaliter hetzelfde blijven.

Als het bestuur van de VVE niet meewerkt komt het er niet.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

• Antwoord
  • January 29, 2025

Het naar binnen brengen en gebruiken is zonder bijkomende kosten, uiteraard moet u nog steeds uw abonnementskosten betalen die normaliter hetzelfde blijven.

Als het bestuur van de VVE niet meewerkt komt het er niet.

• January 29, 2025

De VVE kan dit nog een heel poosje tegenhouden. Maar op de lange duur gaat KPN een keer het koper afsluiten. En dan zeggen ze waarschijnlijk: als je geen glasvezel wilt, zoek het dan maar uit.

In theorie heeft KPN volgens mij wettelijk gezien het recht om de koperkabel te vervangen. Maar als men niet wil, dan denk ik niet dat ze via juridische stappen gaan dwingen ofzo.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 29, 2025

@Ik_Combineer hoe zit dit?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 29, 2025

Zoals marlon en Rowi zeggen. Kpn heeft het recht om het koper te vervangen. Maar recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. En ik heb nog nergens in de media vernomen dat KPN begint met rechtzaken tegen consumenten of vve's.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 29, 2025

Zoals marlon en Rowi zeggen. Kpn heeft het recht om het koper te vervangen. Maar recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. En ik heb nog nergens in de media vernomen dat KPN begint met rechtzaken tegen consumenten of vve's.

Gaat kpn in zo'n situatie over tot afsluiting 

• January 29, 2025

KPN kan bij mijn weten bij geen enkele huis eigenaar of VVE toegang afdwingen. Uitzetten van het koper netwerk staat daar buiten. Echter begrijp ik dat in dergelijke gevallen koper niet volledig wordt uitgeschakeld.

En werkt in een appartementencomplex een benedenbuur niet mee kan de bovenbuur ook pech hebben.

Echter dat is de vraag niet. Of het internet nu via Koper of glas binnenkomt, het is nooit gratis. Alleen die vezels naar binnen leggen wordt door de beheerder zonder kosten gedaan, althans zolang men daar mee bezig is. Achteraf kost het zeer veel.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 29, 2025

Zoals marlon en Rowi zeggen. Kpn heeft het recht om het koper te vervangen.

Niet het recht om te vervangen maar de plicht niet meer gebuikte kabel binnen 10 jaren te verwijderen. Verder moeten eigenaren wel gedogen dat KPN of andere telecommunicatiebedrijven zijn kabel aanleggen, onderhouden en opruimen.

En ik heb nog nergens in de media vernomen dat KPN begint met rechtzaken tegen consumenten of vve's.

Niet KPN maar Glasdraad (25% van KPN)

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBROT:2024:5585

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • January 30, 2025

Hi ​@CarlaFernanda, welkom bij ons. 
Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank. 

Het aanleggen van glasvezel en het gebruik hiervan via KPN is inderdaad kosteloos. Je blijft wel betalen voor het abonnement dat je afneemt, maar dat het via de glasvezelkabel loopt is niet duurder. Behalve als je een hogere snelheid afneemt. In dit geval is het van belang om dit ook door te geven aan de VVE, het zou een gemiste kans zijn om dit niet aan te laten leggen. Ik zou zo ook niet kunnen bedenken waarom ze dit niet zouden willen.