Skip to main content
Vraag

Is glasvezel ook gevoelig voor extreme temperatuur wisselingen?

• June 24, 2026
  • 5 reacties
  • 72 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+4

Misschien wat een vreemde vraag…….

Ik weet dat de glasvezel goed verpakt zit in een mantelbuis in de grond op een diepte van ongeveer een halve meter maar is de glasvezel gevoelig voor temperatuurverschillen? Hier in het noorden staat het kwik momenteel op 33,7° Celcius.

Ga je dit vergelijken met een raam met glas dat wel degelijk gevoelig is voor temperatuurverschillen (uitzetten en krimpen) “zou” glasvezel daar ook gevoelig voor zijn?

5 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 24, 2026

Nee. En voordat de warmte 40 tot 60 cm de grond in gegaan is koelt het alweer af.

En voor dat stukje boven de grond (flat, kabels langs buiten in goten) maak ik me ook geen zorgen. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Er zijn mij ook geen concrete voorbeelden bekend ​@gensnet waarbij hitte dan invloed heeft op de kabel, Zoals Peter aangeeft isoleert de grond behoorlijk.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 26, 2026

De mate waarin een materiaal krimpt of uitzet, heet uitzettingscoëfficient. Glasvezel staat erom bekend dat het een zeer lage uitzettingscoëfficient heeft: ook andere toepassingen zoals bijv. boten maken daarom bewust gebruik van glasvezel (naast de gemakkelijke bewerkbaarheid).

Glasvezelkabel zet dus al nauwelijks uit, maar daarbij kan je nog meetellen dat het meerendeel van de kabels onder de grond ligt. Daar is de temperatuurswisseling al een stuk minder dan aan de oppervlakte. De kleine stukjes vezel in verdeelhuisjes, knooppunten en aan gevels zijn verwaarloosbaar voor wat betreft het krimpen en uitzetten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 26, 2026
  • Luisteraar: Waarom is mijn internet vandaag zo langzaam?
  • Radio Yerevan: Bij warmte zet glas uit, de glasvezelkabel wordt langer. Vanzelfsprekend hebben de fotonen bij een langere weg meer tijd nodig

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • June 26, 2026

De mate waarin een materiaal krimpt of uitzet, heet uitzettingscoëfficient. Glasvezel staat erom bekend dat het een zeer lage uitzettingscoëfficient heeft: ook andere toepassingen zoals bijv. boten maken daarom bewust gebruik van glasvezel (naast de gemakkelijke bewerkbaarheid).

Glasvezelkabel zet dus al nauwelijks uit, maar daarbij kan je nog meetellen dat het meerendeel van de kabels onder de grond ligt. Daar is de temperatuurswisseling al een stuk minder dan aan de oppervlakte. De kleine stukjes vezel in verdeelhuisjes, knooppunten en aan gevels zijn verwaarloosbaar voor wat betreft het krimpen en uitzetten.

Daar gaan we dan maar vanuit dat glasvezel weinig uitzet of krimpt bij hitte of kou ;-) Er is nog erg weinig bekend over de “eigenschappen” van glasvezel bij temperatuur verschillen. Pas als die “ergens” problemen gaat geven gaat men pas zoeken……… 

Vooralsnog is de snelheid van glasvezel voor iemand méér van belang………………… dan de temperatuur verschillen.