Skip to main content
Beantwoord

Is het bij KPN Een MKB mogelijk om meerdere IP Adressen af te nemen?

• March 22, 2025
  • 1 reactie
  • 124 keer bekeken

Jorn03
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Hoi,

Ik zit er over na te denken om een subnet van 8 publieke ip adressen af te nemen bij mijn KPN Een internet. Dit omdat ik een aantal servers heb draaien, waaronder een web en email server, en deze wil ik via andere ip adressen bereikbaar maken voor de buitenwereld zonder gebruik te maken van reverse proxy's of iets dergelijks, en omdat ik de servers compleet los wil hebben staan van het "hoofd netwerk".

Ik zou dan graag het volgende willen: ONT --> KPN Box 12B (als voorbeeld op publiek ip 1.1.1.1, en intern ip 192.168.1.254), hier kan dan het "hoofd netwerk" gebruik van maken.

KPN Box 12b --> Fritzbox 7590 (neemt de rest van de ip' s in, en gebruikt zelf als voorbeeld ip 1.1.1.2, en intern 192.168.178.1). Hier wil ik dan de servers op aansluiten, waarvan ik de web en mailserver op losse publieke ip adressen bereikbaar wil hebben op het internet. Dus als voorbeeld webserver op 1.1.1.3 en mailserver op 1.1.1.4. 

Op deze manier draait het "hoofd netwerk" los van het server netwerk, en kunnen de servers onderling nog wel communiceren via de Fritzbox en gebruiken ze ook nog de firewall van de Fritzbox.

Ik vraag me alleen af of deze configuratie mogelijk is, hoe ik dat moet instellen, en wat kpn daarvoor aanlevert qua informatie. Ik heb namelijk gezien dat de Fritzbox een optie heeft om een openbaar ipv4 subnet toe te voegen, maar heeft daarvoor wel een prefix en subnetmask nodig. Krijg ik die vanuit KPN wanneer ik een ip reeks afsluit?

Alvast bedankt!

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Jorn03, welkom op onze community! Ik zou dit zelf zo niet precies weten maar volgens mij kun je bij een KPN EEN abonnement wel meerdere IP adressen hebben.

Deze community is bedoeld voor klanten met een particulier abonnement en kleinzakelijk. Voor alle vragen over KPN EEN kun je het beste toch even contact opnemen met KPN Zakelijk op 0800-0403

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1 reactie

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 25, 2025

Hoi ​@Jorn03, welkom op onze community! Ik zou dit zelf zo niet precies weten maar volgens mij kun je bij een KPN EEN abonnement wel meerdere IP adressen hebben.

Deze community is bedoeld voor klanten met een particulier abonnement en kleinzakelijk. Voor alle vragen over KPN EEN kun je het beste toch even contact opnemen met KPN Zakelijk op 0800-0403