Skip to main content

Bij mijn ouders wordt komende week glasvezel aangesloten. Nu kregen ze -ook tot mijn verbazing- een KPN box v12 thuisgestuurd. Ze hebben uitstekend werkende v9 die dusdanig in de meterkast zit dat de glasvezel er zo in kan. Ze zitten dus niet zo te wachten op een ander modem.

wat is het idee achter een nieuw modem? Max. Snelheid?

Hallo @ginkelvanmichiel , KPN zal van oordeel zijn dat het V9-modem vervangen dient te worden door de BOX12 om technische redenen.

Gewoon de BOX12 op die plek hangen en alles weer aansluiten. Alleen als koper definitief naar glas gaat de DSL-kabel verwijderen uit de (nieuwemodem en de LAN-kabel in de WAN-poort van de BOX12 steken en de nieuwe modem even herstarten.

Succes.

 


Raar dat dit dan niet wordt gemeld per brief?

Er hing eerst een V10 en die gaf alleen maar ellende. Sinds dat de V9 er hangt is er eindelijk door het hele huis heen een fatsoenlijke en stabiele wifi- en LAN verbinding. Dus ik zit niet zo te wachten op weer een ander modem...


Hallo @ginkelvanmichiel , het enigste dat je ouders hoeven te doen is de modem omwisselen, aansluiten en de V9 retour KPN sturen.

 


Dat willen ze dus niet, straks is het goede V9 modem weg en dan zitten ze weer met een ‘modern’ modem dat mogelijk niet naar wens functioneert.


Dat willen ze dus niet, straks is het goede V9 modem weg en dan zitten ze weer met een ‘modern’ modem dat mogelijk niet naar wens functioneert.

Hallo @ginkelvanmichiel , dan kunnen ze het beste even bellen met 0800 0402 om te overleggen wat te3 doen.

Succes.

 


Ter info: hier heeft in het verleden een V9 zonder enkel probleem op glasvezel gedraaid (500mbps). Technisch is er dus geen enkel probleem..


Dus geen probleem met de V9, die box 12 retour sturen en de V9 houden, laat die monteur de V9 maar netjes aansluiten.


Het merkbare verschil zit hem in het ontbreken van de 5ghz wifi op de v9. Zeker met glasvezel, als je hogere snelheden gaat afnemen, (boven de 100mb) dan is de wifi snelheid van de v9 beperkt. Een v10, v10a of box12 is dan wat wifi betreft een flink stuk sneller. Maar als je geen snel abonnement hebt, of hoge eisen aan je wifi stelt, of al versterkers eraan hebt, dan kun je de v9 natuurlijk prima houden.

 


Vandaag heb ik de proef op de som genomen en de V12 geïnstalleerd. Dat ding was natuurlijk groter dan de v9, maar goed, hij zit. Nu op de wacht voor de komst van de monteur. Mocht het ze niet bevallen kan de V9 vrij gemakkelijk weer terug.


Is uw meterkast niet ruimer? Grotere deur? Door deze kier is toch niet te werken? En die grote oranje bos, is dat glasvezel? 


Helaas, dit is alles qua ruimte. Links zit de muur en rechts een dikke afvoerbuis.


Die enorme rol is inderdaad glasvezel! De monteur heeft overlengte genoeg.


Ja, afknippen dan, die monteur had dat moet doen uiteraard. Wat heb je aan zo'n grote bos in de meterkast? Zeker als je meterkast al niet veel groter is dan een schoenendoos. 


Hallo @Nick83 , toen ze bij mij glasvezel aanlegden, lag die overlengte in de grond en toen het ingevoerd werd in de meterkast op lengte gemaakt.

Bij @ginkelvanmichiel hebben de de overlengte tijdelijk in de meterkast gelegd totdat men het glasvezelpunt gaat installeren, want aan de sticker te zien is dat nog niet gebeurd.

 


@JanD 

dat klopt. Bij mij thuis ligt er zo’n rol voor de gevel. Die moet nog naar binnen en de NT nog geplaatst.


FTU moet hier nog geplaatst worden, dus modem kan daar niet hangen. Overdreven veel overlengte glaskabel. Misschien krijg je hem nog boven de sticker opgehangen, naar handig is het niet. Was dit echt de beste plek na overleg? Je hebt natuurlijk wel meerdere utp kabels lopen zie ik.


De schouwer gaf aan dat de ftu ongeveer 10x10cm groot was en de nt ook. Die kon er dan nog boven. 

We horen het maandag wel. Een andere plek is er helaas niet.


Dit type


De v12 is weer weg. Het ding bleef maar storen, wifi aan-uit, geen ethernet… exact hetzelfde als m’n ouders eerder hadden met een V10. Welk kanaal je ook probeert.

Nu de V9 dus terug gehangen en voila, alles werkt weer perfect.

Morgen komt de monteur voor de ftu, dus ik zal van m’n ouders nog wel horen hoe dat verlopen is en hier een update plaatsen.

 


 Overdreven veel overlengte glaskabel.

Bij mij thuis idem dito. Ik denk wel 200 meter! Ze hebben gewoon die hele rol voor de gevel gelegd.